Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pentagon vybral výrobce nového neviditelného bombardéru, utratí biliony

  15:58aktualizováno  15:58
Americké letectvo po letech vybralo dodavatele, který mu do roku 2025 dodá rovnou stovku nových strategických bombardérů. Bude to patrně největší zbrojní zakázka na světě za minimálně deset let. Jde v ní o 80 miliard dolarů.

Nástupce bombardéru B-2? Možná. | foto: Northrop Grumman

„V současné době je důležité inovovat a investovat do lidí, strategií a technologií, které umožní, aby americká armáda byla dominantní i ve druhém leteckém století,“ řekl ministr obrany Ashton Carter.

S představiteli letectva na společném brífinku v Pentagonu oznámil, že stovku nových strategických bombardérů označovaných jako LRS-B (Long Range Strike Bomber) postaví společnost Northrop Grumman.

Výrobce posledních bombardérů B-2 tak dostal přednost před mamutím projektovým spojením kolosů Boeing a Lockheed, které se o zakázku ucházely společně.

Podle Cartera půjde o strategickou investici pro nejméně dalších padesát let, čemuž pochopitelně odpovídá i cena celého kontraktu. Jde celkově o 80 miliard dolarů (tedy v přepočtu takřka 2 biliony korun).

Jen samotný vývoj by měl podle nezávislých odhadů vyjít na 21 miliard. V druhé fázi kontraktu má výrobce dodat 21 strojů, jejichž cena by podle smlouvy neměla překročit částku 550 milionů dolarů za kus v hodnotě z roku 2010 (tedy asi 10 miliard korun).

Buďte levnější, než u B-2

Pentagon předpokládá, že se podaří cenu za kus udržet níže. I tak by jeden nový moderní bombardér měl stát méně než polovinu toho, na kolik vyšla výroba stroje B-2.

Do služby by měly nové dálkové bombardéry přijít v roce 2025. „Čelíme složitém bezpečnostnímu prostředí. Je naprosto nezbytné aby naše letectvo investovalo do správných lidí, technologií, schopností a výcviku k obraně národa a jeho zájmů,“ uvedla náměstkyně pro vzdušné síly Deborah Lee Jamesová. Flotilu nových bombardérů označila za prioritu.

Fotografie

Přílet strategického bombardéru B 52, který přistál na letišti v Ostravě...
Bombardér B-2 Spirit
Nadzvukový bombardér B-1B Lancer cvičí tankování z KC 135 Stratotankeru.
Americký bombardér B-1B při útocích v Iráku (27. září 2014).

Současné bombardovací letectvo USA tvoří 76 archaických strojů B-52 Stratofortress, dále 61 novějších B-1 Lancer a dvacet (jeden havaroval) strojů B-2 Spirit, přičemž průměrný věk bombardérů je 38 let. U nejstarších strojů B-52 je to půlstoletí. Schopnost proniknout kvalitní protivzdušnou obranou přitom mají jen stroje B-2.

Zadání pro vývojové a designerské týmy výrobce je jasné: radarová neviditelnost a dolet přes šest tisíc mil. Koncept je však nakloněn pro využití a implementaci nejnovějších technologií.

Pro Northrop Grumman to bude velká výzva. Do karet mu hraje, že vyvinul ikonický a radarem obtížně zachytitelný bombardér B-2 určený k jaderným útokům v hloubi sovětského vzdušného prostoru.

Spojenci Boeing a Lockheed se ale ještě k výsledku výběrového řízení mohou odvolat. Pak by se mohla opakovat historie ze začátku tisíciletí, kdy měl nový tankovací letoun K-46 původně vyrobit Northrop, ale nakonec zakázku dostal Lockheed.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Švédské ozbrojené síly. Ilustrační snímek
Švédsko prověří obranu kvůli ruským výhrůžkám. Spustí "Auroru 17"

Švédsko v reakci na ruské výhrůžky kvůli sbližování s NATO připravuje největší vojenské cvičení za posledních dvacet let. Zapojí se do něj 19 tisíc švédských a...  celý článek

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.