Nejen billboardy, inzeráty a volebními debatami v televizi se politické strany snaží přesvědčit ještě váhající voliče. Některé z nich investují miliony korun do vlastních novin.
Masivně na ně vsadily zatím především ČSSD a Věci veřejné. Ale vydat je chce i ODS a přinejmenším v Praze také strana TOP 09.
"Podoba našich novin se v krajích liší," řekl iDNES.cz volební manažer sociální demokracie Jaroslav Tvrdík. V aktuálním čísle pražské verze Listů se ČSSD zaměřuje na problém tunelu Blanka, který je podle ní i tunelem na veřejné peníze, ale nechybí ani text o policejní razii na magistrátu kvůli Opencard či velká upoutávka na film Ženy v pokušení.
Čísel má vyjít několik a lidé je objeví ve svých poštovních schránkách.
Věci veřejné servírují voličům Johna i Chantal Poullain
Hned několika časopisy se snaží zaujmout voliče strana Věci veřejné, jíž průzkumy dávají šanci, že by mohla být nováčkem v parlamentu.
"Pražskou variantu našeho časopisu Věci veřejné jsme vydali v nákladu 260 tisíc kusů, jihomoravské jsme vytiskli 500 tisíc kusů. Kromě toho máme ale ještě časopis Pražan, kterého vydáváme 700 tisíc," řekla iDNES.cz mluvčí strany Petra Hrušová.
V novém čísle se vedle očekávaného rozhovoru s předsedou Radkem Johnem strana pokouší voliče zaujmout i povídáním s herečkou Chantal Poullain, jíž někteří podnikatelé kandidující za stranu slíbili, že její nadaci budou celé čtyři roky dávat plat poslance, když se dostanou do parlamentu.
Poněkud překvapivé je, že si mimoparlamentní strana může dovolit tisknout tak velké množství barevných několikastránkových časopisů, ale podle Hrušové stojí jeden výtisk maximálně korunu a za stranou stojí bohatí sponzoři, jako třeba šéf bezpečnostní agentury ABL Vít Bárta.(více o sponzorech Věcí veřejných čtěte zde)
Jsou to spíš vyhozené peníze, domnívá se politolog
Mluvčí ODS Martin Kupka iDNES.cz potvrdil, že vlastní noviny vydá i jeho strana, ale zatím je vytištěné nemá. TOP 09 poskytla náhled první strany svého volebního časopisu Pražský kurýr, který chce dostat do všech poštovních schránek v Praze - což by znamenalo 700 tisíc kusů podobně jako v případě časopisu Věcí veřejných.
Na titulní straně časopisu TOP 09 je úvaha nakladatele Martina Vopěnky "Raději než další emigraci vyhrajme volby!", kde strana varuje před úspěchem Jiřího Paroubka. Nechybí ani know-how volební kampaně TOP 09 - poštovní známka s lídrem Karlem Schwarzenbergem s fajfkou.
I když se strany snaží voliče svými vlastními novinami zaujmout, podle politologa Petra Justa se jim to tímto konkrétním způsobem moc podařit nemusí.
"Lidé do schránky volební noviny dostanou spolu se spoustou reklamních tiskovin s komerčními nabídkami, kterými mají schránky přecpané celý rok, takže ty noviny mohou rychle skončit v koši. Být na jejich místě, byl bych při utrácení za vlastní noviny opatrný," řekl Just.