Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strany smějí voliče lákat billboardy, rozhodl polský Ústavní soud

  13:14aktualizováno  13:14
Polské politické partaje mohou při předvolební kampani nadále lákat voliče prostřednictvím billboardů a placených spotů v rádiu a televizi. Část volebního zákona, která to zakazovala, je podle Ústavního soudu v rozporu se základním zákonem.

Politické strany už zase smějí používat v předvolební kampani billboardy | foto: AP

Polský parlament před několika měsíci odhlasoval, že se při předvolebním klání nebudou smět na ulicích objevovat reklamy politických stran větší než dva metry čtvereční.

V rádiích a televizích se politici měli spokojit s bezplatným reklamním časem daným ze zákona, dodatečný čas si kupovat nesměli. Poslanci, kteří pro tyto změny hlasovali, tvrdili, že chtějí, aby politické strany spolu diskutovaly a aby se volební kampaň neomezovala na často nic neříkající reklamy.

Zákaz reklam a další změny, které polský volební zákon obsahoval, se nelíbil poslancům největší opoziční strany Právo a spravedlnost (PiS).

Zákon omezoval svobodu vyjadřování, vyřkl Ústavní soud

Arkadiusz Mularczyk z PiS minulý týden, kdy se Ústavní soud stížností této strany zabýval poprvé, řekl, že změny jsou součástí tendence k omezování práv opozičních stran. Odpůrci nového volebního zákona upozorňovali také na to, že členové vlády se těší většímu zájmu médií, a opozice je tak v nevýhodě.

Ústavní soud dal poslancům PiS za pravdu. "Zákaz placených volebních spotů a billboardů v případě politických stran omezuje svobodu vyjadřování názorů a rozšiřování informací, v případě voličů jde o omezení práva na získávání informací," řekl předseda ústavního soudu Andrzej Rzepliňski.

"Zvítězila demokracie," okomentoval rozsudek poslanec PiS Mariusz Kamiňski. Politolog Bartlomiej Biskup z Varšavské univerzity agentuře PAP řekl, že rozsudek je výhodný pro velké strany, které mají dost peněz.

Díky nim si mohou zaplatit reklamy v médiích. Jde hlavně o Občanskou platformu premiéra Donalda Tuska a Právo a spravedlnost. Polsko tak před blížícími se parlamentními volbami zaplaví reklamy s tvářemi a sliby politiků.

"Je to ostuda, že všechny peníze se vyplýtvají na billboardy a spoty. Taková agresivní, velkoformátová politická propaganda je spíš obtěžování než pomoc Polákům," komentoval rozsudek předseda vlády.

Poláci o novém složení parlamentu budou rozhodovat pravděpodobně 9. října. Prezident Bronislaw Komorowski musí ještě termín voleb oficiálně vyhlásit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ksenija Sobčaková bude kandidovat na prezidentku v ruských prezidentských...
Na ruskou prezidentku bude kandidovat hvězda moskevských salonů Sobčaková

Populární televizní moderátorka Ksenija Sobčaková hlásící se k ruské opozici ve středu oznámila kandidaturu v prezidentských volbách v březnu 2018....  celý článek

Na 3,3 milionu dětí v Jemenu trpí podvýživou.
Saúdská armáda blokuje jemenské přístavy. Zemí se šíří cholera a hlad

Situace ve válkou sužovaném Jemenu v posledních měsících eskaluje. V zemi chybí jídlo i základní léky. Velkou měrou k tomu přispívá blokáda Saúdské Arábie,...  celý článek

Muž protestuje proti zadržení dvou katalánských separatistických vůdců (17....
Obnovíme ústavní pořádek, tvrdí Madrid. Katalánsku zřejmě omezí autonomii

Ve čtvrtek v deset hodin vypršela lhůta, v níž se měla katalánská vláda vzdát požadavku nezávislosti. Regionální premiér Carles Puigdemont místo toho opět...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.