Strany mlží, kolik utratí za kampaň

  • 11
Milionové částky, které politické strany přiznávají jako náklady na kampaň, nejsou zdaleka všechno, co před volbami za svou propagaci utratí. Zkušenosti z minulých kampaní a názory odborníků ukazují, že ve skutečnosti stojí vábení voličů o několik desítek milionů víc. A to ze dvou důvodů: buď si samy strany neumí náklady předem odhadnout a během kampaně musí "přisypávat", nebo využívají černých peněz mimo stranické účetnictví.

Podle oficiálních propočtů ODS, ČSSD, Koalice, ČSNS a komunistů - tedy stran s nejviditelnější kampaní - je volby přijdou na 247 milionů korun. Ve skutečnosti to bude víc.

"Strany při minulých volbách přiznaly tak o třetinu nižší náklady," uvedl Mikoláš Černý, který se podílel na kampaních dvou velkých stran.  Podobně mluví i další odborníci, ti však chtějí zůstat v anonymitě. Za pravdu jim dávají konkrétní příklady z předchozích voleb, kdy strany nepřiznávaly některé sponzory a oficiálně je tak kampaň vyšla laciněji.

Například v kampani v roce 1996 podváděla jak ODS, tak ČSSD. Obě zamlčovaly, že dostávaly finanční injekce od utajených mecenášů. Na tyto skandály se přišlo až po letech. Během kampaně je prakticky nemožné něco takového prokázat.

"Nikdo třeba nespočítá, kolik billboardů konkrétní strany právě v tuto chvíli visí. Dovodit se to dá podle údajů z agentur, které stranám pronajímají plochy, ale to číslo nemusí být přesné. Pokud si vyvěšení billboardů s politickou tematikou objednala soukromá firma, těžko se na to přijde," vysvětluje další z expertů.

Jako důkaz může sloužit šedesátka billboardů se sloganem: Volte ODS nebo ČSSD. My už se nějak domluvíme. Dodnes nikdo neví, kdo ho vlastně objednal. Strany navíc odmítají nyní náklady na svou propagaci detailně rozebírat.

Není proto možné přesně porovnat, kolik peněz do které části kampaně strany doposud investovaly. Volební manažer Koalice Patrik Nacher, stejně jako místopředseda ČSSD Karel Kobes slibují, že podrobný rozpočet kampaně bude k dispozici po volbách.

Nejdražší kampaň má sociální demokracie

Když čtenář v posledních týdnech otevře kterékoli noviny, má téměř stoprocentní jistotu, že na něj z jejich inzertních stránek "vyskočí" Vladimír Špidla, Stanislav Gross nebo Petra Buzková. Stejné figury shlížejí i ze zhruba dvou tisícovek billboardů sociální demokracie.

Letošní propagace ČSSD je zkrátka bezkonkurenčně nejdražší. "Vyčlenili jsme na ni 75 milionů. Nemohu ale garantovat, že se to číslo ještě nezvedne," přiznává místopředseda Karel Kobes. Strana objíždí regiony se čtrnácti megaparty, na nichž pod taktovkou agentury GOJA vystoupí kromě lídrů ČSSD i hvězdy showbyznysu jako Leona Machálková, Štefan Margita či Hana Zagorová.

Představitelé ČSSD (stejně jako ostatní strany) jednotlivé položky rozpočtu tají. Alespoň přibližný obrázek si však lze udělat z výroků oslovených zástupců agentur, které se na kampaních buď podílejí, nebo je sledují - jako třeba A-Connect, jež se zabývá dlouhodobým monitorováním inzerce.

Například takové megaparty ČSSD stojí podle odborníků celkem zhruba dvacet milionů. Dalších 14 milionů "spolkly" jen za první čtyři měsíce předvolební inzeráty v novinách a časopisech, nejméně dvacet milionů budou stát nynější dvě tisícovky billboardů.

K tomu je třeba ještě připočítat miliony za služby mediální a vlivové agentuře Crane Consulting a multimediální večery pod názvem ČSSD pod gilotinou Báry Štěpánové. Podtrženo sečteno: tímto tempem ČSSD během předvolebního finiše svůj finanční limit 75 milionů hravě překročí.

"Kampaň ČSSD skutečně vypadá jako nejdražší, jejich billboardů je asi nejvíc. Ale vizuálně si myslím, že nápadnější je ODS. Koalice je každopádně až třetí vzadu," uvedl šéf asociace reklamních agentur Jiří Mikeš.

Koalice přitom do kampaně hodlá investovat o pouhé tři miliony méně než sociální demokracie. Vidět je ji však mnohem méně. Jen billboardů má oproti ČSSD polovičku. "Ale těsně před volbami toto číslo ještě stoupne," říká její volební manažer Patrik Nacher. Koalice místo megaparty vsadila na finančně méně náročná divadelní představení pro děti. Za inzeráty do konce dubna Koalice platila 3,5 milionu korun.

ODS původně počítala, že do hlasů voličů investuje padesát milionů. "Museli jsme to ale i vzhledem ke konkurenci o deset milionů zvednout," uvedl volební manažer strany Miroslav Beneš.

ODS si zatím objednala dvanáct stovek billboardů, jejichž cena za tři měsíce vyjde na patnáct milionů. Předvolební inzerce v médiích stranu od ledna do dubna stála podle agentury A-Connect rovněž patnáct milionů.

Nejmenší sumu přiznávají komunisté, kteří jako jediná větší strana nemají letos billboardy. "Místo toho jsme se zaměřili na inzeráty v tisku a distribuci necelých čtyř milionů letáků. Celkem počítáme s tím, že nás kampaň přijde na 15 milionů," uvedla mluvčí KSČM Věra Žežulková.

Co se týče nákladů, mezi velké strany se dokázala vměstnat Česká strana národně sociální vedená Janem Šulou, která na svou propagaci hodlá utratit 25 milionů. Někteří si půjčují, jiní mají "vlastní zdroje" 

Stejně jako v předchozích volbách si některé strany na pokrytí předvolební kampaně vzaly úvěr: týká se to Koalice a ČSSD. "Počítáme, že se nám to vrátí na státním příspěvku za získané hlasy ve volbách," uvedl za Koalici Nacher. (Za jeden hlas strana dostane sto korun.)

Naopak ODS se spolehla na sponzorské příspěvky, přebytky z minulých let a takzvané odsunuté platby. "Některé věci, které jsme měli zaplatit, zaplatíme až po volbách," dodal Beneš. A kde na kampaň vezmou komunisté? Jak tajemně říká Věra Žežulková "z vlastních zdrojů."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video