ODS ukázala cestu z jeskyně KSČSSD | foto: Archiv

Stranické spoty začaly z éteru útočit na voliče

  • 438
Česká televize a Český rozhlas začaly vysílat předvolební spoty politických stran. To jim ukládá zákon, podle kterého musí být všem uskupením věnován stejný prostor ve veřejnoprávních médiích. Pořadí jednotlivých spotů se losovalo.

Přejít na volební speciál

ČTĚTE TAKÉ:
Unionisté vytáhli svérázný spot: zapalují pšouk

Český rozhlas má povinnost stranickým spotům poskytnout celkem 14 hodin vysílacího času. "Budeme je vysílat v době od 17. do 30. května na stanicích Radiožurnál a Praha," řekl iDNES zaměstnanec tiskového oddělení rozhlasu.

V pondělí 15. května v budově Rozhlasu proběhlo losovaní, při kterém herečka Daniela Šinkorová určila pořadí odvysílání relací jednotlivých stran. Už o den dříve se losovalo na Kavčích horách. - více zde

"Slepá matematická matice je konstruována tak, aby zajistila vysílání alespoň jednoho spotu každé kandidující politické strany, politického hnutí či koalice v každém z dvanácti vysílaných bloků," uvedl mluvčí ČT Martin Krafl.

Z 26 stran kandidujících do Poslanecké sněmovny dodalo Českému rozhlasu své spoty pouze 22 politických uskupení. Proto posluchači občas slyšeli oznámení, že daná strana neposkytla spot do stanoveného termínu.

Stejná situace čekala i na diváky kanálu ČT1, který vysílal spoty ve středu odpoledne. Místo předvolební upoutávky na Českou stranu národně socialistickou, stranu Moravané či Folklór i společnost se na obrazovce objevil jen název uskupení na modrém pozadí.

Strany hrály nebo jen mluvily
Samotné vysílané spoty se většinou podobaly těm, kterými strany přesvědčovaly voliče už při minulých volbách.

SNK Evropští demokraté zvolili hranou scénku napodobující situační komedii. Komunisté naopak věnovali peníze určené k natočení upoutávky na dobročinné účely. Dětský hlásek vyjmenoval zařízení, kterým peníze připadnou. Spot nedodala ani KDU-ČSL, lidovci už dříve oznámili, že peníze za klipy věnují na povodňové škody.

Menší strany vsadily většinou na přímý kontakt s divákem. Předseda Pravého bloku Petr Cibulka před budovou České televize důrazně přednesl svůj program. K veřejnosti promluvil i Vladimír Železný z NezDem, který se tak pokusil navázat na svůj pořad Volejte řediteli. Nacionalistická národní strana postavila svůj spot na tom, že chce dosáhnout obnovení trestu smrti.

ČSSD v duchu své billboardové kampaně slibovala jistoty a prosperitu. Podobu hraného filmu měla naopak upoutávka na ODS, kterou strana představila už dřív. Natočil ji režisér Filip Renč. Hlavní hrdina, který připomíná Spielbergova dobrodruha Indiana Jonese, najde cestu ven z temné jeskyně pomocí modrých šipek. - více zde

Naopak na animaci vsadila Strana rovnost šancí. V klipu si spolu s předsedkyní Zdenkou Ulmannovou zahrál i Tomáš Hanák. Animátor jejich hlavy vsadil do kreslených postaviček šermířů.

Experti soudí, že dopad spotů na voliče bude dost malý vzhledem k jejich nízké sledovanosti i vysílacímu času v případě televizních agitek. "Pokud by se objevil velmi nápaditý příspěvek, zaujmout by mohl, ale celkově jsem spíše skeptický," řekl ČTK politolog Petr Just.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video