"Převážná část lidí vnímá politické strany v horším světle než před půl rokem. V souvislosti s náklady na dlouhotrvající kampaň je to paradoxní," uvedl Pavel Rusý ze společnosti GfK.
Nejvíc negativních "bodů" v průzkumu GfK zaznamenala ODS, v těsném závěsu s ČSSD. Naopak nejvíc pozitivních dostaly Věci veřejné a TOP 09. Celkové znechucení lidí z negativní a útočné kampaně potvrzuje i nezávislý mediální analytik Ivan Lečtyř.
"Není se čemu divit. V devadesátých letech byl vrcholem negativní kampaně Klausův billboard v nadživotní velikosti v Praze u Stalina, který na nikoho neútočil, ale lidem vadil. Pak přišla porážka sociální demokracie v roce 2006 a do kampaní stále více začala mluvit marketingová oddělení stran," uvedl Lečtyř.
Objednejte si Volební SMSJak probíhají předvolební kampaně a kdo volby vyhrál, se můžete dozvědět z první ruky. Objednejte si volební SMS servis iDNES.cz. |
Se strategií útočit na soupeře přišli Američané. "Tamní politické debaty jsou velmi břitké, často až pod hranicí našeho vkusu. Nicméně běžné, tolerované a hlavně osvědčené," míní Lečtyř.
Právě odborníci z USA radí ČSSD při kampani. "A ono to fungovalo, tak se přidaly i ostatní strany," podotýká Lečtyř.
Jenže pravicovým stranám to spíše ubližuje. "Příčinu je potřeba hledat ve vzdělanostní struktuře voličů a také v mentálním nastavení pravicově a levicově orientovaného voliče. Volič ODS očekává spíše konkrétní srozumitelné řešení, převládá racionální složka rozhodování, kdežto u voličů levicověji orientovaných je přirozeně silnější emocionální složka," říká.
Podle Lečtyře se postupně staly politické mítinky ringem, kde se nechodí daleko pro ránu. "A nutno dodat, že je to vinou politiků. Je logické, že se agresivní vystupování přeneslo na projevy politických stran obecně, vždyť jak jinak se chovat k někomu, kdo v televizi dovede pomluvit nejen svého soka, ale i jeho rodinu," říká Lečtyř. Podle něj není pochyb, že mezi záplavou vajec, která loni zasáhla představitele ČSSD, a vulgárními transparenty je souvislost.
Průzkum také ukázal, že nejvíc ze všech strategií na voliče působí prezentace vlastního programu. Bodují s tím ČSSD, KSČM i Věci veřejné a TOP 09. Zabírá to totiž na voliče levice i pravice.
ODS i lidovci v tomto ohledu opět ztrácejí. "Kampaň prvních čtyř jmenovaných stran je zaměřena na konkrétní programové body, zatímco ODS i KDU-ČSL využívaly primárně emocionální polohu, například heslo Řešení nebo Dobrý den je, když...," analyzuje Rusý.
Kvůli odloženým podzimním volbám a dlouhotrvající masivní kampani se výrazně změnilo i pravděpodobné složení Sněmovny. Na podzim by se tam určitě nedostaly Věci veřejné, kterým tehdy průzkumy dávaly zhruba dvě procenta, ani Zemanovci, kteří ještě neexistovali.