Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stotřicítkou autobusem? V Česku žádný problém

  9:03aktualizováno  15:14
Řidiči českých autobusů na to umějí dupnout. Není nic zvláštního, když vás na dálnici minou rychlostí hodně přes sto kilometrů v hodině. Čtenář iDNES.cz jednu takovou divokou jízdu natočil. Podle odborníků autobusy nesmějí překročit stovku, přestože jim zákon zdánlivě dovoluje jet až 130 km/h.

Čtyřiačtyřicetiletý Brňan, který si nepřál zveřejnit své jméno, jel o víkendu s rodinou po dálnici D1. Zhruba na 157. kilometru ve směru na Prahu zahlédl ve zpětném zrcátku rychle se blížící autobus společnosti Student Agency. Tachometr auta v tu chvíli ukazoval téměř 120 kilometrů v hodině.

"Přidal jsem, abych zjistil aktuální ´cestovní´ rychlost autobusu. S úžasem jsme všichni sledovali ručičku tachometru pohybující se mezi 130 a 140! Jedná se o nepředstavitelný hazard se životy cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Syn neváhal a vytáhl fotoaparát a přes rameno začal natáčet," líčí řidič.

popisekPodívejte se: www.idnes.tv
Rychlá jízda autobusu po brněnské dálnici D1


Radim Jančura, ředitel společnosti Student Agency, pochybení odmítá. Po zhlédnutí videa uvedl, že se mu to zdá "vážně divné, spíše nemožné". Chyba je podle něj v tachometru auta, odkud autobus nafilmovali. Poukázal na fakt, že tachometry osobních vozů ukazují o něco větší hodnotu, než je skutečná rychlost.

Přesto slíbil, že nechá u autobusu zkontrolovat funkci omezovače rychlosti (podrobné vyjádření zde). Zařízení, které nedovolí vozidlu překročit rychlost 100 km/h, musí mít podle vyhlášky zabudovány všechny autobusy těžší než pět tun a z lehčích takové, které převážejí více než devět lidí. Jedinou výjimkou jsou policejní autobusy.

Rychlost vozidla navíc neustále zaznamenává tachograf - kolečko pod tachometrem, z něhož je možné vyčíst hodnoty až měsíc dozadu.

Autobusy se kontrolují jen nahodile
Jenže obě zařízení se dají obejít. Technik servisní společnosti, který chtěl zůstat v anonymitě, popsal iDNES.cz způsoby, jak se těchto "brzd" zbavit. Manuálně zručný řidič může vyndat pojistku, která je napojená na signál od tachografu. Omezovač lze podle libosti nastavit digitálně. Takový zásah ale odhalí případná kontrola.

Přesto prý nejsou takové praktiky v Česku výjimkou. "Stačí se podívat na dálnice, málokterý z autobusů a náklaďáků jezdí podle pravidel. Češi jsou zkoumavý národ a nezastaví se ani před pokutou," dodal technik.

Šance, že jim takové chování projde, je docela slušná. Policie tachografy a omezovače v autobusech pravidelně nekontroluje. "Kontroly provádíme jen v případě nějaké bezpečnostní akce," vysvětlila mluvčí dopravní policie Eva Brožová.

Nebo, jak říká soudní znalec v oblasti dopravy Jan Tyl, pokud dojde k nehodě, jako byla tragédie u Nažidel. Vinou nepřiměřené rychlosti autobusu tehdy zemřelo 19 lidí a 34 bylo zraněno. V zahraničí jsou přitom pravidelné kontroly běžnou praxí.

Rychlá jízda právní džunglí
Někteří oslovení dopravní experti navíc ani netušili, jak rychle vlastně mohou autobusy jezdit po českých dálnicích. Dva z nich iDNES.cz bez zmínky o omezovačích tvrdili, že rychlostní limit je 130 km/h.

Příčinou je chaos, který panuje v české legislativě. Zatímco zákon o pozemních komunikacích z roku 2000 hovoří o stotřicetikilometrovém limitu, vyhláška k zákonu o provozu na pozemních komunikacích z roku 2001 se řídí směrnicí EU, která stanovuje jako omezení nejvyšší konstrukční rychlost. Právě tato norma nařizuje autobusům omezovače rychlosti na hodnotu 100 km/h.

"Autobusy i jiné vozy se pak řídí tou nižší z obou rychlostí, které stanovují jednotlivé zákony," vysvětlila iDNES.cz Ivana Jelínková z ministerstva dopravy s tím, že důvody vzniku nepřehledné právní úpravy už dnes není možné zjistit.

Nepochopitelné je, proč vůbec nějaký zákon připouštěl, že by české autobusy mohly jezdit 130 km/h. Tak mírný limit nikde jinde v Evropě není. Třeba na německých dálnicích - notabene mnohem kvalitnějších - nesmějí jet rychleji než 80 km/h, pokud to technický stav vozidla dovolí, pak se zvláštním povolením stovkou. V podobném rozmezí jsou limity ve většině západoevropských zemí.

"Předpokládá se, že riziko karambolu je u vozu vezoucího třicet a více lidí vyšší. Navíc jde o těžší vozy, které se hůř zastavují," vysvětluje Jan Medvěd, legislativní expert Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, proč je na místě přísnost.

Někteří odborníci ale nepovažují tvrdé limity za nutné. "Pokud to autobusu dovolí konstrukční rychlost, nevidím v tom problém. Moderní typy navíc brzdí stejně dobře jako osobní vůz," myslí si soudní znalec Tyl.

Jakou rychlost byste povolili autobusům na českých dálnicích?

celkem hlasů: 10797

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. srpna 2007. Anketa je uzavřena.

100 km/h 7687

130 km/h 2299

80 km/h 811

Všechny naše autobusy mají zapojeny omezovače, tvrdí Jančura

Všech 80 žlutých autobusů má zapojeny funkční omezovače na 100km/h, tedy autobus po rovině nemůže jet v žádném případě vyšší rychlostí, tedy alespoň podle kalibrovaného policejního radaru. Pozor však, v osobních automobilech tachometry vždy ukazují více, a to o 5-10 km/h. Výrobci automobilů tak chrání sami sebe, kdyby řidič v obci jel 55, ale tachograf ukazoval jen 50, tak by řidič u auta v záruce měl právo na náhradu škody po výrobci - tedy náhradu pokuty atd.

Všechny autobusy procházejí nejen pravidelnými kontrolami, ale 1x do roka také kontrolou STK a co 2 roky cejchováním tachografů u nezávislé instituce. Podle našeho názoru je chyba v tachometru auta řidiče, který za jízdy náš autobus natáčel. Přesto u tohoto autobusu důkladně zkontrolujeme funkci omezovače a případně necháme tachograf ocejchovat nezávislé instituci, jak tak pravidelně činíme v souladu se zákonem.

Jakákoliv policejní hlídka může letmou prohlídkou tzv. koleček zjistit rychlost v průběhu nejen celého dne, ale dle zákona i celého měsíce na zpět. Řidič tak musí zdokumentovat měsíc zpětně, že dodržoval nejen bezpečnostní přestávky, ale i max. povolenou rychlost. Všechny autobusy, které Student Agency v poslední době pořídila, mají navíc tzv. digitální tachografy, které řidiče samy upozorní na prohřešek a vzápětí tento přestupek zaznamená k čipové kartě řidiče a tu má řidič jen jednu a pořizuje si ji na svůj celý život profesionálního řidiče. I řidič profesionál má 12 bodů, přijít o několik bodů za takto lehce odhalitelný přestupek či rovnou o řidičský průkaz by pro něj brzy znamenalo ztrátu zaměstnání. V tomto již rok fungující bodový systém plně podporuji, přestože je velmi tvrdý.

Radim Jančura, ředitel společnosti Student Agency







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.