Stotřicítka na dálnicích rozdělila Německo

  • 57
Stoupající ceny benzinu a snaha o snížení nehodovosti vedou některé poslance německého Bundestagu k tomu, aby prosazovali rychlostní limit na německých dálnicích. Tam dosud na některých úsecích žádná omezení rychlosti neplatí.

Podobná benevolence není nikde jinde v Evropě a mnoho Němců si tuto výsadu nechce nechat vzít.

Na uzákonění rychlostního limitu sto třiceti kilometrů v hodině na dálnicích se shodují poslanci napříč politickým spektrem. Má podporu zákonodárců Zelených, sociálních i křesťanských demokratů. Návrh má ale i řadu odpůrců a vyvolává celoněmeckou diskusi.

Zastánci argumentují rostoucími cenami pohonných hmot a také tím, že zavedení rychlostního omezení pomáhá snížit počet dopravních nehod na dálnicích. "Zavedení limitu by jistě bylo účinným prostředkem k dosažení vyšší bezpečnosti provozu," řekl poslanec vládní SPD Reinhard Weis.

Zavedení limitu snížilo počet nehod
V druhém bodě jim dává za pravdu mimo jiné zkušenost z dálnice A24 mezi Berlínem a Hamburkem. Na třiašedesátikilometrovém úseku ve spolkové zemi Braniborsko zrušili stav bez omezení rychlosti a zavedli stotřicítku.

V roce 2003, kdy už limit platil, se na úseku stalo zhruba o sto třicet nehod méně než o rok dříve, uvedl deník Welt. Zraněných bylo 143, v roce 2002 asi o osmdesát více. Během platnosti limitu na tomto dálničním úseku nikdo nezemřel, o rok dříve tam při nehodách zahynulo osm lidí.

Braniborsko proto rozhodlo, že rychlostní omezení bude v úseku Havelland - Wittstock. Tento krok ale napadla žalobou trojice motoristů, sporem se bude zabývat postupimský soud.

Stotřicítka omezuje řidiče na sedmi procentech délky dálnic v Braniborsku, na čtvrtině je rychlostní maximum na 120 kilometrech za hodinu. Zbytek dálniční sítě v této spolkové zemi je bez rychlostního limitu.

Autoklub: Spotřebu to nesníží
"Politická diskuse o zavedení rychlostního limitu je podle ADAC jen populistickým tahem, který má odvádět pozornost od skutečného problému zvyšování cen pohonných hmot," uvedl ve svém prohlášení německý autoklub ADAC.

Reagoval tak na argumentaci zastánců limitu, kteří tvrdí, že jízdou do maximálně 130 km/h sníží šoféři spotřebu. Za růst cen mohou podle ADAC hlavně politici daňovou politikou a také změny na světovém trhu ropy.

Nejnovějších výzkumy říkají, že zavedení stotřicítky motoristům ušetří sotva procento paliva, tvrdí autoklub. Průměrná rychlost aut na německých dálnicích se navíc už dlouho pohybuje pod 130 kilometry, dokládá ADAC to, že Němci ani na úsecích bez omezení příliš "nezávodí".

Lidé jsou těsně pro
Návrh na uzákonění dálničního limitu 130 kilometrů v hodině má podle průzkumu veřejného mínění podporu těsné většiny obyvatel Německa.

V červnovém průzkumu agentury Forsa pro časopis Stern se pro limit vyjádřilo dvaapadesát procent dotázaných, 45 bylo proti a tři procenta respondentů nevěděla, jak na otázku odpovědět.

Mezi německými politiky už se objevil i další "omezující" nápad. Někteří by chtěli rychlostní limit 120 kilometrů v hodině pro dodávky, které podle nich způsobují na dálnicích mnoho závažných nehod.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video