Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Karel IV. a Edison ožívají před tabulí, nudnou výuku nahrazují příběhy

  11:37aktualizováno  11:37
Hodina matematiky nebo dějepisu jako herecká etuda? I tak se dá popsat nová metoda, kterou představuje trojice mladých divadelníků. "Storytelling znamená doslova vyprávění příběhů. Pedagog nebo vypravěč líčí příběh a přitom používá herecké prostředky, aby zaujal nejen tématem, ale ale i způsobem vyprávění," vysvětluje Barbora Voráčová.

Divadelníci Dominika Šindelková, Matěj Záhořík a Barbora Voráčová (zleva) učí na workshopech, jak vytvořit danou postavu. | foto: Jan Bartoněk

Projekt Think Big

Think Big je celoevropský program skupiny Telefónica, který pomáhá na svět nápadům mladých lidí, kteří chtějí něco vytvořit nebo změnit ve svém okolí. Mladým lidé získají pro realizaci projektů nejen potřebou finanční podporu, ale i vzdělání a telekomunikační vybavení.

Logo Think Big, nadace společnosti Telefónica O2

V ČR řídí program Think Big Nadace Telefónica a ročně tak podpoří přes 300 projektů.

Před dvěma lety, ještě jako studentka dramaturgie JAMU, odjela Barbora Voráčová na zkušenou do norského Osla. Mohla si vybrat z několika předmětů, ale nejvíc jí zaujal storytelling.

"Vyprávění příběhů má ve Skandinávii dlouhou tradici, běžně se používá na školách. Slouží k tomu, aby děti pochopily určitou událost a daly si jí do souvislostí. Storytelling není složitý, dá se snadno natrénovat. Stačí, když si vypravěč připraví příběh a pak už jen improvizuje. Zapojí fantazii a nechá se unést vyprávěním. Může tak "oživit" Karla IV. nebo třeba Edisona. Takovou roli zvládne i neherec," říká Barbora.

Po návratu do Čech hledala způsob, jak tuto netradiční aktivitu dostat do českých škol. Získala pro novou metodu kamarády divadelníky a přihlásila se do programu Think Big. "Díky podpoře od Nadace Telefónica můžeme nabízet zdarma workshopy storytellingu. Naše akce jsou převážně pro pedagogy, ale také pro každého, kdo má chuť naslouchat příběhům a předávat je dál," vyzývá Barbora.

První víkendový workshop již proběhl a další se konají v průběhu dubna. "Účastníci se dozví trochu teorie, ale hlavní je praxe. Učíme je, jak vytvořit danou postavu. Vyzkouší si například, jaké to je být v kůži římského císaře nebo spisovatelem z dob národního obrození," přiblížila Voráčová.

Storytelling

Podrobnější informace o termínech a místech najdete na stránkách projektu Storytelling.

"Jejich úkolem je popsat prostředí, postavy a události tak, aby měli diváci pocit, že se přenesli v čase. Spoustu tipů a nápadů pro budoucí vypravěče jsme dali na naše instruktážní DVD, které také nabízíme zdarma. Věříme, že se postupně storytelling ujme. Vždyť příběhy máme rádi všichni a díky nim se i ledacos zajímavého dozvídáme," doplnila.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.