Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stopaře z dálnic pokuty nevyženou

  9:51aktualizováno  9:51
Praha - I přes zákaz je v letních měsících situace na pražských periferiích každý den stejná - dálnice okupují desítky stopařů. Pokuty hrozí jim, ale také řidičům, kteří se rozhodnou zastavit. Jenže sankce jsou jakoby bez efektu a stopařů neubývá. Na pětisetmetrovém úseku dálnice u stanice metra Chodov stálo ve čtvrtek po deváté hodině ráno osm stopařů.

Devatenáctiletý Jan Kadlec se snažil dostat do Bratislavy. "Vím, že se to nesmí, ale to mám začít stopovat ve své ulici v Nuslích?" zeptal se ironicky. Pravidelně tu zastavuje automobily několikrát do roka a pokutu zatím platil pouze jednou. "Předloni jsem dostal stokorunový bloček," vzpomíná.

Šéf pražského dopravního inspektorátu Zdeněk Bezouška suše shrnuje pravidla hry: "Dálnice je ze zákona určena pouze pro provoz motorových vozidel a chodec na ní nemá co dělat."

Jeho podřízení mají kontrolu stopařských rajónů mezi svými úkoly. "Letos ještě stopaři v Praze naštěstí žádnou tragédii nezpůsobili, ale neustále vytvářejí kolizní situace," vysvětluje Bezouška. Chodci však někdy dálnici přebíhají, a proto letos došlo ke dvěma smrtelným úrazům.

Nejkritičtějším místem v hlavním městě je dálnice na Brno. "To území začíná na Pankráci, a až na hranice Prahy tu registrujeme chodce jednoznačně nejčastěji," potvrzuje Bezouška.

Stopaři se musí obávat kontrol a pokuty do výše tisíce korun zejména v letním období. "Samozřejmě hlavně v pátek odpoledne, kdy lidé vyjíždějí z Prahy," prozrazuje Bezouška.

Do výrazných problémů se stopaři dostávají ve chvíli, kdy nejsou schopni prokázat svou totožnost. Ta se pak musí zjišťovat na nejbližším oddělení policie.

Policisté ovšem podle svého šéfa často přihlédnou k mládí stopařů a sáhnou pouze k domluvě. "Souhlasím," přikyvuje za ostatní stopaře Kadlec, "v devadesáti procentech mě jen vyženou. Ale stejně to po pár minutách risknu a vrátím se na dálnici," dodává.

Za stopování ovšem nehrozí finanční postih jen stopařům. V nejhorším případě o tisícikorunu může přijít také ochotný řidič. Zdvižený palec totiž rozhodně nepatří mezi výjimečné události, při nichž je možné automobil zastavit.

Stopování na dálnici je zakázáno a trestá se pokutou. Přesto mnoho zejména mladých lidí toto riziko podstupuje. (16. srpna 2001)

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal  (vlevo)  a ministr spravedlnosti Robert...
Pelikán chce změnit dosazování soudců. Ti tvrdí, že to omezí nezávislost

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se pokouší dva měsíce před volbami změnit systém dosazování soudců. Způsob jejich přijímání je v Česku podle ministerstva...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.