Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Senátoři si stěžují na „reportáž o kravínu“, Primy se zastal Křeček

  18:43aktualizováno  18:43
Reportáží televize Prima, ve které irácký migrant přirovnává nevyhovující bydlení ke kravínu, se bude zabývat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Se stížností se na ni obrátilo sedmnáct senátorů. Televize se naopak zastal zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček.

Stížnost na prověření reportáže inicioval senátor Zdeněk Papoušek. „Máme podezření, že taková reportáž jitří negativní a xenofobní emoce,“ řekl iDNES.cz Papoušek.

Senátoři stížnost odeslali ve středu večer. „Nám se ta reportáž o uprchlících zdála neobjektivní, nevyvážená a měli jsme podezření, že porušuje zákon o rozhlasovém a televizním vysílání,“ doplnil Papoušek.

Fotogalerie

Televize podle něj reportáž neměla odvysílat. „Prioritou informování ze strany médií by měla být preciznost a zvážení, co a jak podat, aby to nejitřilo emoce, které jsou už dostatečně zjitřené. Myslím tím negativní emoce, xenofobii, nenávist. Ty už tu přítomny jsou a reportáž by měla přispět k tomu, aby je zklidnila, a ne aby vyvolala nenávistné tendence,“ myslí si senátor.

Rada se bude stížností zabývat na svém nejbližším jednání za necelé dva týdny. „O stížnosti vím, asi už bude v datové schránce. Ještě jsem ji neviděl,“ uvedl k tomu pro iDNES.cz předseda rady Ivan Krejčí.

Výrok nepronesl uprchlík, ale zjevně bohatý člověk, míní Křeček

Podle Křečka ale televize nijak nepochybila. „Dnes jsem ten materiál zhlédl celý,“ řekl ve čtvrtek iDNES.cz. Na výroku cizince o přemalovaném kravíně neshledává nic, za co by Prima mohla.

„Ten výrok sám není nijak zavrženíhodný. Důležité je, kdo ho říká. Kdyby ho pronesl válkou zbídačený uprchlík, který utekl ze své země a zachránil si holý život, pak by to samozřejmě bylo nepřijatelné,“ uvedl. Cizinec mluvící na kameru je podle něj zjevně bohatý člověk, který odešel do Česka zřejmě pod vidinou nepravdivých slibů. „Je tedy logické, že se mu takové ubytování nelíbí, mně by se také nelíbilo. Ale není to žádný uprchlík, nezaměňujme to,“ uvedl Křeček.

Iráčan George Batto podle blogu Jihlavských listů působil v Mosulu třicet let jako ředitel školy a s manželkou provozoval obchod. Mosul je nyní největším městem, ve kterém vládne teroristická organizace Islámský stát.

Cizinci ubytovaní v Okrouhlíku u Jihlavy, kteří v reportáži vystupují, podle Křečka ani nevědí, kde jsou. „Zajímalo by mě, co jim řekli, co jim slíbili. To je ale otázka na Generaci 21,“ řekl s poukazem na organizaci, která přesun iráckých křesťanů do Česka zorganizovala.

Nadační fond Generace 21 se přímo k tomuto tvrzení nevyjádřil. Jeho mluvčí Martin Frýdl iDNES.cz řekl, že pro organizaci je zásadní zajistit budoucnost 153 lidem bez domova a ne válčit s televizí. „V tuto chvíli máme pod sílícími nenávistnými ataky stále složitější práci se zajištěním bezpečnosti našich spolupracovníků a uprchlíků, kteří mají zítra přijet. Doufáme, že si lidé v TV Prima uvědomí svou odpovědnost a kampaň proti křesťanským uprchlíkům ukončí dříve, než se slovní útoky změní ve fyzické a dojde ke skutečnému neštěstí,“ uvedl ve čtvrtek večer.

Batto si v reportáži stěžoval na poskytnuté ubytování. Překladatel jeho slova z arabštiny do češtiny přeložil takto: „Nejdůležitější pro mě je vhodné bydlení. A pokud budu bydlet v nějakém kravíně, který je znovu přemalován, tak takové věci nebudu v žádném případě akceptovat a vrátím se do Iráku.“

Organizace Generace 21 se proti tomu ohradila. Slova o kravínu prý nepadla, tlumočník výrok nesprávně přeložil. Prima ale trvá na tom, že nepochybila. Batto údajně přirovnání ke kravínu použil (více čtěte zde).

Televize o víkendu odvysílala pasáž z rozhovoru, ve které Batto skutečně mluvil o „stáji pro zvířata“. Je to ale jiný úsek, než který byl zveřejněný v původní reportáži.

Pasáž rozhovoru, ve které zazněla slova o kravínu:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.