Dalším faktem je, že snad v blízké době budeme již plně obklopeni spojenci, což je jednou ze zahraničních priorit našich vlád, a ti sami budou střežit ve vlastním zájmu své vzdušné prostory. Stěží asi dopustí beztrestně přelet cizích vojsk.V případě konfliktu nad jejich územím se opět spustí obranné mechanismy NATO.
Pokud takto nebude aliance fungovat, tak nám stejně 24 letadel nepomůže.
Případný teroristický útok,by za těchto podmínek musel být veden ze vnitř České republiky. Zde by stěží mohli teroristé vlastnit nadzvukového bojového stíhače. V úvahu tedy připadá pouze útok malým nebo dopravním letadlem. Ač nejsem odborník myslím, že takový útok dokážou odvrátit vyzbrojené podzvukové letouny, které naše armáda musí koupit.
Argument,že NATO očekává vyzbrojení našeho letectva asi také neobstojí. Spojenci vládnou dostatečnými vzdušnými silami. Raději budou, když jim poskytneme pozemní bojové jednotky, protože do bojů na zemi kde dochází k největším ztrátám na životech,posílají všechny vlády vojáky nerady.
Do výdajů na modernizaci letectva je nutné započíst peníze na vyškolení pilotů, pořízení trenažéru pro jejich výcvik, vyškolené pozemního personálu či pořízení nových diagnostických zařízení nutných pro servis letadel.
Investice do nákupu stihačů je v současné době, kdy na ně stejně nemáme, přinejmenším nešikovná a nekoncepční.
Snad by bylo lepší ukázat Evropě a NATO jak věříme integraci do obranných a politických uskupení a svěřit ochranu našeho vzdušného prostoru spojencům.
Jistě by to nedělali zadarmo, ale platit jim například 1 mld. ročně a poskytnout jim jedno letiště jako základnu by náš státní rozpočet jistě unesl.
Jak by bylo nahlíženo na stigmata 2. světové války zakořeněné v mnohém z nás, kdyby nás chránilo německé letectvo?
- čtvrtek 16. května 2002
- 11