Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačku F-16 raději nebrat. Válkami prověřený bojovník stárne

  20:01
Vyplatilo by se po skončení pronájmu gripenů České republice spolu s dalšími zeměmi hromadně nakoupit americké stíhačky F-16? Patří sice stále mezi skvělé stroje, ale i dosavadní spokojení uživatelé už významně pomrkávají po novějších letounech. Válkami prověřený bojovník totiž nezadržitelně stárne.

Letoun F-16 nizozemského letectva | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Česko prý usiluje o americké stíhačky F-16, tvrdí server WikiLeaks. Kvůli vysoké ceně prý ČR navrhuje, aby letouny společně nakoupilo pět až šest evropských zemí a získalo na ně slevu. Informace se objevila v e-mailu soukromé bezpečnostní organizace Stratfor. Ministerstvo obrany ji nechce komentovat. Šlo by asi o 85 strojů i pro Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko a možná Polsko, které letouny F-16 už provozuje.

WikiLeaks: Česko chce s dalšími státy koupit stíhačky F-16

Otázkou zůstává, zda by se pořízení těchto strojů místo stávajících pronajatých švédských letounů Jas-39 Gripen pro české letectvo vyplatilo. F-16 Fighting Falcon je bezesporu jedním z nejúspěšnějších vojenských letounů všech dob. Vyrobilo se ho takřka 4 500 kusů a v současnosti létá v pětadvacítce států. Ze spojenců třeba v Dánsku, Nizozemsku, Belgii, Norsku, Itálii, Řecku a Turecku.

Ačkoliv jde o stroj ze sedmdesátých let minulého století, podle odborníků stále patří ve své kategorii díky modernizacím mezi špičkovou a účinnou zbraň. "Jde o osvědčený stroj, který prokázal své kvality. Starší modifikace ale Gripen převyšuje konstrukčně i přístrojově. Pokud by se tedy rozhodovalo o nákupu F-16, muselo by jít o jeho nejmodernější varianty," konstatoval letecký expert Jan Čadil, šéfredaktor časopisu Letectví a kosmonautika.

Sokolík je příliš drahý

Mezi hlavní přednosti tohoto jednomotorového středoplošníku s jednou svislou ocasní plochou a plovoucí výškovkou patří vysoká obratnost a víceúčelovost. Určen je k leteckým soubojům a ničení pozemních cílů. Létat může za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.

F-16 Fighting Falcon versus Jas-39 Gripen

Letoun F-16 Fighting Falcon

Letoun F-16 Fighting Falcon

Letoun Jas-39 Gripen elitní tygří letky

Letoun Jas-39 Gripen elitní tygří letky

F-16 Fighting Falcon (Lockheed Martin)
Rozpětí: 9,8 m
Délka: 14,8 m
Výška: 4,8 m
Hmotnost prázdného stroje: 8 272 kg
Vzletová hmotnost: 12 003 kg
Maximální vzletová hmotnost: 16 875 kg
Pohon: 1× dvouproudový motor F100-PW-220 nebo F110-GE-100
Maximální rychlost: 2 124 km/h
Akční rádius: 550 km s šesti pumami
Dolet: 4 800 km
Dostup: 18 500 m

Jas-39 Gripen (SAAB/BAE)
Rozpětí: 8,4 m
Délka: 14,1 m
Výška: 4,5 m
Hmotnost prázdného stroje: 5 700 kg
Vzletová hmotnost: 8 500 kg
Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg
Pohon: 1× dvouproudový motor Volvo Aero RM12
Maximální rychlost: 2 470 km/h
Akční rádius: 800 km
Dolet: 3 200 km
Dostup: 15 200 m

Kokpit je vybaven průhledovým HUD displejem a dvěma multifunkčními monitory, zobrazujícími údaje z radaru a pohyblivou mapu a důležité informace o motoru, podvozku, klapkách, palivu a zbraních. Letoun se ovládá joystickem na pravé straně. Výkon motoru pilot reguluje zase plynovou pákou na levé straně.

Prototyp stíhacího letounu F-16 vzlétl poprvé už v roce 1974. Od té doby však výrobce, americký Lockheed Martin stroj několikrát zmodernizoval. A v souvislosti s vylepšeními a dovybavením o nejmodernější přístroje také pochopitelně šplhala cena.

Původně se jediný stroj prodával za zhruba 18 milionů dolarů. V roce 2006 už sousední Polsko za 48 letounů F-16C/D Block 52+, jedné z nejmodernějších verzí srovnatelné právě s gripenem v českých službách, zaplatilo 3,8 miliardy dolarů - tedy přes 79 milionů za kus. Roli hrála i inflace.

V ceně se ale pochopitelně odráží i výcvik pilotů a personálu a vybudování veškerého technického zázemí. V případě hromadného nákupu a navíc pro několik spojeneckých zemí je možné, že by Američané mohli přijít se zajímavou slevou.

Naproti tomu cena letounu Jas-39 Gripen ve verzi C/D, které má Česko pronajaté, se podle různých zdrojů pohybuje v rozmezí 50 až 60 milionů dolarů za kus. V případě pořízení gripenů by ještě odpadly náklady na výcvik a zázemí.

Zaměřovací průhledový displej amerického letounu F-16.

Zaměřovací průhledový displej amerického letounu F-16.

Dny NATO v Ostravě

Dny NATO v Ostravě - Letoun F-16 nizozemských vzdušných sil.

Letoun F-16 ve verzi Sufa - izraelská verze jedné z nejrozšířenějších stíhaček

Letoun F-16 ve verzi Sufa - izraelská verze jedné z nejrozšířenějších stíhaček

Ostřílený bojovník stárne

V pomyslném vývojovém žebříčku je letoun F-16 řazen ke strojům takzvané čtvrté generace. Gripen je pak jakýmsi mezistupněm před nejmodernějšími a pochopitelně pro Česko cenově nedostupnými stroji F-22 Raptor a F-35 páté generace. Navíc Raptor, který je považován za nejvýkonnější stíhací letoun současnosti, je jako "technologický klenot" chráněn zvláštním americkým zákonem, který zakazuje jeho vývoz.

Vývoj F-35 se zase protahuje a prodražuje a americké letectvo proto chce postupně zmodernizovat ještě zhruba 350 strojů F-16, které by měly sloužit až do roku 2025.

Nejmodernější vládci nebes. O vzdušnou nadvládu soupeří tři velmoci

Ačkoliv americký výrobce připravuje zcela novou verzi F-16, konstrukčně půjde stále o letoun ze sedmdesátých let. Nová verze F-16 ponese příponu "V" odkazující na jeho přezdívku Viper (zmije). Je odvozena od zatím posledních modifikací F-16 E/F Block 60 vyvíjených pro Spojené arabské emiráty. Má být vybavena novým aktivním radarovým systémem, počítačem a řadu vylepšení má dostat i kokpit. Premiérově by chtěl Lockheed stroj představit už letos s tím, že speciální balíček vylepšení by mohl být použitelný i pro předchozí verze letounu.

"Nákup nových strojů by se patrně vyplatil těm zemím, které letouny F-16 už provozují. Nikoliv těm, které by je nově do výzbroje zaváděly," uvedl Čadil. I když F-16 je stále výkonnostně dobrým strojem, Česko by se proto podle něj mělo už raději poohlížet po letounech mladších - což je Eurofighter, Rafale nebo Gripen.

Plusy a minusy F-16

+ stroj prověřený v boji

+ považován za standard v NATO

+ vyrobeno 4 500 kusů

+ obratnost a výkonnost

- nejnovější verze jsou příliš drahé

- stárnoucí konstrukce ze 70. let

- vyšší provozní náklady

- výrobce už má za stroj náhradu

Podobný názor má i letecký publicista Jiří Ondrášek. Éra F-16 podle něj pomalu končí a přichází éra jeho nástupce F-35, s jehož zařazením počítá většina současných uživatelů F-16 v NATO.

"Naproti tomu Gripen je technologicky poměrně nové letadlo, se značným modernizačním potenciálem," řekl Ondrášek a upozornil na skutečnost, že uzpůsobení Gripenu pro operační použití stálo Českou republiku už nemalé prostředky, ať už jde o peníze, čas, náročný výcvik personálu nebo infrastrukturní zajištění provozu letadel.

V každé válce hledej F-16

Na druhou stranu ve prospěch F-16 jednoznačně hovoří fakt, že díky své výkonnosti a dobrým manévrovacím vlastnostem se stal jedním z nejužívanějších bojových strojů a zasáhl prakticky do všech novodobých vojenských konfliktů.

"Vždy byl úspěšný, počínaje vzdušnými střety nad Libanonem na začátku osmdesátých let a konče loňskou kampaní v Libyi. Stal se určitým standardem v letectvech zemí NATO," konstatoval Ondrášek.

Letoun F-16 tchajwanského letectva na archivním snímku

Letoun F-16 tchajwanského letectva na archivním snímku

Letoun F-16 nizozemského letectva

Letoun F-16 nizozemského letectva

Letoun F-16 tureckého letectva

Letoun F-16 tureckého letectva

Američané letouny nasadili po boku strojů F-15 v první válce v Perském zálivu v roce 1991. Zapojily se operací NATO nad Jugoslávií, do tažení proti režimu Saddáma Husajna v Iráku nebo proti Talibanu v Afghánistánu, kde stroje F-16 nasadily i další země včetně například Nizozemska.

Kromě Spojených států je významným uživatelem těchto letounů Izrael. První zářezy si stroje F-16 v izraelských službách připsaly v soubojích nad Libanonem. Právě s těmito letouny pak Izrael zničil irácký jaderný reaktor v Osiraku, později útočily na budovaný syrský reaktor nebo konvoje se zbraněmi pro palestinské radikály. Účastnily se i války s libanonským Hizballáhem a války v Gaze.

A tím se gripeny, které prošly bojovým křtem teprve před rokem během operací NATO nad Libyí, chlubit nemohou.

Autoři:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

30 minut od centra Prahy - Novostavba 5+1, 127m2
30 minut od centra Prahy - Novostavba 5+1, 127m2

reality.iDNES.cz

lokalita: Lešany, okres Mělník
Nabízíme Vám nový velký dům 5+1, 127 m2 v Lešan...
cena: 2 830 000 Kč

Stíhačku F-16 raději nebrat. Válkami prověřený bojovník stárne

Dokud bude tankování za letu pro naše piloty "vyšší dívčí"   je úplně jedno na čem budou létat
chudy lekar Jde o to, že se ZASE někdo beztrestně napakuje na úkor rozpočtu. Náš malý stát by uhlídala 2 letadla a kdyby...
Vlastní letadlo ? Vývoj nadzvukové stíhačky stojí miliardy dolarů... takže při těch pár letadlech, co potřebujeme, by...
chudy lekar Já se nedohaduju, protože tomu nerozumím, ale těch letadel ALCA je škoda. Nám by to stačilo a zároveň by stačilo. V...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 679 příspěvků, poslední příspěvek 6. 3. 2012, 19:21



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.