Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačem v eurofighteru za dvanáct hodin

  11:03aktualizováno  11:03
Teploměr ukazuje dvaačtyřicet stupňů ve stínu. Letecká základna Morón poblíž španělské Sevilly i v takovém poledním vedru žije zrychleným tempem. Nejzkušenější španělští armádní piloti tady ve vzduchu i na zemi nepřetržitě testují stíhačky Eurofighter Typhoon.

Španělská základna stíhaček Eurofighter v Morónu u Sevilly. - Španělské vzdušné síly mají na základně zatím 13 nejmodernějších stíhaček Eurofighter Typhoon. V budoucnu by měli španělští piloti využívat celkem 87 těchto strojů. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Základna Morón je zatím jediným místem, kde nejmodernější stroje Eurofighter v barvách španělských vzdušných sil létají.

"Na základně máme třináct letounů. Létáme prakticky každý den, ještě do konce roku tady vytvoříme první bojovou letku na eurofighterech," říká kapitán 113. stíhací letky Rafael M. Delmas.

On i jeho kolegové proto absolvují desítky cvičných letů týdně, piloti i technici zatím neustále testují stroje za asistence expertů z konsorcia EADS, které letouny vyrábí. "Mám tak pět nebo šest startů týdně, ale jsou i hektičtější doby, kdy musím nahoru třeba třikrát denně," konstatuje.

Pilotem eurofighteru se Delmas stal za neuvěřitelných 12 hodin. "Ten letoun umí prakticky všechno sám. Po dvanácti hodinách přeškolení jsem sedl do kokpitu a prostě letěl," vzpomíná s úsměvem na loňský leden, kdy na základnu dorazily první dva nové letouny.

Do té doby nalétal přes tisíc hodin na starších letounech Mirage F-1. Jeho kolegové z letky přesedlali na nejmodernější stroje z amerických letounů F-18.

"Aby mohl pilot ve španělském letectvu usednout do eurofighteru, musí mít nalétáno alespoň 800 hodin," tvrdí Delmas. Do elitní skupiny 'vyvolených' mu pomohly i bojové zkušenosti z Kosova.

V eurfighteru létá víc jak rok a na základně teď působí jako instruktor. Cvičí další piloty. K přípravě žáků od letoška využívá hypermoderní trenažérové centrum, které výrobce v přísně střeženém areálu základny postavil.

EUROFIGHTER TYPHOON

Nový moderní nadzvukový letoun je určen především pro manévrový vzdušný boj, pro boj s cíli mimo vizuální kontakt, ale i pro přepadové stíhací úkoly v rámci protivzdušné obrany. Druhotně má být použitelný k ničení pozemních cílů.

Dokáže vyvinout rychlost MACH 2.

Pro letoun je charakteristické delta křídlo. Letoun je vybaven nejmodernější elektronikou. Pilot například může stroj řídit kromě manuálního ovládání i svým hlasem.

Pilotova přilba je pak vybavena průhlednými displeji, na kterých se zobrazují informace o letu. Pomocí speciální přilby je pilot schopen zaměřovat cíle i volit jednotlivé zbraně.
Celkem zatím existují objednávky na 620 letounů. 232 strojů získá Velká Británie, 180 Německo, 121 Itálie a 87 Španělsko.

První mise na eurofighteru vyfoukli Italové
Na vývoji a výrobě letounu se podílejí čtyři evropské země - Německo, Španělsko, Itálie a Velká Británie. Projekt Eurofighter Typhoon je řízen Správní agenturou NATO pro Eurofighter a Tornado (NETMA), která byla založena pro dohlížení nad zásobovacími požadavky vzdušných sil všech čtyř partnerských zemí.

V Německu a ve Španělsku výrobu řídí společnost EADS, v Itálii konsorcium Alenia Aeronautica/Finmeccanica a v Británii společnost BAE systems. Na vývoji a výrobě nového evropského bojového letounu se oficiálně dohodli náčelníci generálních štábů zúčastněných zemí v lednu 1994.

Stroj je koncipován jako stíhací letoun pro vzdušný boj za hranicí viditelnosti, pro boj zblízka i k útoku na pozemní cíle. Je schopen i takzvaného 'supercruise', tedy letu stabilní nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování.

Výrobci doposud dodali do všech čtyř zemí celkem 80 strojů. Podobně jako španělští piloti testují stroje i Němci, Italové a piloti britského královského letectva. "Začali jsme létat možná dříve než Němci, ale první mise na eurofighteru mají na svém kontě Italové," konstatuje s úsměvem španělský pilot Rafael M. Delmas.

Italské letectvo totiž eurofightery použilo k ochraně vzdušného prostoru během zimních olympijských her v Turíně. Německá Luftwaffe zase využívala stroje k hlídkování během nedávného mistrovství světa ve fotbale. Plně operačně schopnou letku na nových stíhačkách mají od letošního března i Britové.

Rivalita mezi piloty, kdo první usedne do kokpitu, kdo první nalétá stovku hodin nebo kdo první absolvuje ostrou misi, podle Delmase existuje, ale nehraje žádnou roli. "Je to špičkové letadlo a ty závody okolo jsou jen jako," dodává Delmas.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Obraně se politici věnují povrchně, vyplývá z analýzy programů stran

Většina stran a hnutí se obranné politice věnuje spíše povrchně. Když už se téma obrany v programu stran objeví, je často propojeno s dalšími tématy, které...  celý článek

Americký torpédoborec USS Ross u pobřeží Skotska odpaluje antiraketu ke zničení...
NATO naostro testuje protiraketový deštník, má zničit balistické střely

Bude to první takřka ostrý test. Severoatlantická aliance během cvičení "Formidable Shield" u Skotska vyzkouší svůj protiraketový deštník. Tentokrát ale...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.