Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stern: Německá CSU okradla stát

  12:09aktualizováno  12:09
Bavorská Křesťanskosociální unie CSU je podezřelá ze sponzorského skandálu. Podle časopisu Stern vymámila strana státní příspěvky asi za šest milionů marek tím, že předkládala chybné sponzorské účtenky. Vedení CSU všechna obvinění odmítá.

Magazín Stern napsal, že CSU, jejíž šéf Edmund Stoiber je nejperspektivnějším vyzývatelem německého kancléře Schrödera v zářijových parlamentních volbách, prodala za dvanáct milionů marek v letech 1994-99 takzvané sponzorské předplatné svého stranického týdeníku Bayernkurier a informačního bulletinu Münchner Brief.

Ve Spolkovém sněmu pak příjmy deklarovala jako finanční příspěvky, za které prý neoprávněně inkasovala státní subvenci. Strana tak vydělala šest milionů, protože za každou darovanou marku, na kterou vystavila účtenku, dostala od státu 50 feniků.

Šéf strany: Je to zlovolná kampaň
Generální tajemník CSU Thomas Goppel podíl své strany v sponzorském skandálu odmítl. Dodal, že jde o předvolební zlovolnou kampaň.  Praxe sponzorského předplatného podle něj není protiprávní a dárcovské účtenky byly zcela korektní, což údajně potvrdily několikeré prověrky finančních úřadů.

Sponzorské předplatné také bylo řádně evidováno ve stranickém účetnictví, dodal. Goppel odmítl i obvinění, že CSU dárcům praxi zamlčovala.

CSU představí kandidáta na kancléře
Obvinění vůči Stoiberově CSU přichází v době, kdy se opoziční konzervativní formace CDU/CSU chystá představit svého kandidáta na úřad kancléře. Volby mají proběhnout 22. září.

Větší sesterská CDU se přitom už dva roky potýká se sponzorským skandálem kolem bývalého kancléře Helmuta Kohla. V tomto případě nebyl dosud objasněn původ dvou milionů marek, které bývalý šéf převzal od tajemných sponzorů a bez řádné evidence je nechal rozdělit stranickým organizacím.

Dosavadní šetření ale nepotvrdila, že tehdejší vláda přijímala úplatky v případu prodeje východoněmecké rafinerie v Leuně.

Představitel parlamentu: Musí se to objasnit
Šéf parlamentního výboru Volker Neumann, který zatím marně vyšetřuje sponzorskou aféru CDU, vyzval CSU, aby nejnovější obvinění co nejrychleji vysvětlila. Rozhodující prý je, zda předplatitelé peníze převáděli na Bayernkurier, nebo na CSU.

Jestliže peníze byly oficiálně placeny jako příspěvek straně, pak není podle Neumanna postup udržitelný. Podobného názoru jsou i právníci, které cituje Stern.

Možní kandidáti na kancléře

CDU/CSU už delší dobu prohlašuje, že Schröderova vyzývatele pro zářijové volby nominuje počátkem letošního roku. Kromě Stoibera je možnou kandidátkou předsedkyně CDU Angela Merkelová, jíž se ale v souboji se stávajícím kancléřem nedávají velké šance. O vyzývateli zřejmě rozhodne parlamentní frakce CDU/CSU jako jediné společné grémium obou organizačně nezávislých stran. 
Místopředseda společné formace Wolfgang Bosbach podle tisku prohlásil, že největší vyhlídky na nominaci má bavorský zemský premiér. "Stoiber může počítat s podporou CDU," řekl politik této strany, ačkoli se zdaleka ještě nerozhodlo.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.