Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Británie musela kvůli Snowdenovi odvolat některé špiony, píšou Times

  9:00aktualizováno  9:00
Podle nedělního vydání prestižního britského listu The Times Londýn musel odvolat agenty z některých zemí poté, co Rusko a Čína získaly přístup k tajným dokumentům, vyneseným bývalým spolupracovníkem amerických tajných služeb Edwardem Snowdenem. List se odvolal na vysoké činitele z vlády a zpravodajských kruhů.

Jsou-li zprávy nedělních Times pravdivé, vystavil Edward Snowden konkrétní pracovníky západních tajných služeb riziku dopadení. | foto: ReutersReuters

„Rusko a Čína mají tyto informace. To znamená, že agenti museli být staženi a že vyzrazení našich operačních metod vedlo k zastavení sběru zásadních informací,“ řekl listu zdroj z úřadu britského premiéra Davida Camerona. Podobné obavy, že jejich agenti mohou být vyzrazeni, mají podle jiných představitelů i USA.

Snowden sice neudával přímo konkrétní lidi jako například někdejší zpravodajský superkrtek Aldrich Ames (více o něm čtěte například zde), jsou-li ale zprávy nedělních Times pravdivé, znamená to, že i on vystavil konkrétní pracovníky tajných služeb riziku dopadení.

Snowden předloni vynesl a předal novinářům obrovské množství tajných informací o špehování internetové komunikace, k nimž se dostal jako spolupracovník americké Národní agentury pro bezpečnost. Jeho jednání vyvolalo mezinárodní skandál a v USA i žalobu ze špionáže za vyzrazení utajovaných dat. V srpnu 2013 dostal Snowden povolení k ročnímu pobytu v Rusku, loni bylo prodlouženo o další tři roky.

Snowden tvrdil, že dokumenty smazal, takže ve chvíli, kdy dorazil do Ruska, už je u sebe fyzicky neměl. Jistý zdroj britských zpravodajských služeb MI6 však listu The Sunday Times řekl, že Rusko a Čína dokumenty získaly a nyní je zkoumají s cílem identifikovat špionážní sítě západních velmocí.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.