Nejvýraznější byla stávka v Praze, kde poprvé v historii nevyjelo kvůli pracovníkům metro, vyjel jen zlomek autobusů a tramvají a městem prošlo několik set odborářů. Rozhodně ale nenastal kolaps dopravy, jak hrozili. Lidé si vzali volno, šli pěšky nebo jeli na kole. (více o dění v Praze čtěte zde)
Stávka v krajíchPRAHA: metro stojí poprvé v historii |
Hodně se stávkovalo také v Brně. Od páté do třinácté hodiny tam Dopravní podnik vypravil 158 tramvají, trolejbusů a autobusů.
"Na ranní směnu přitom za normálního provozu přijde 560 řidičů. V dopravě nemáme žádné komplikace," shrnula mluvčí Dopravního podniku Brno Linda Škrancová. V ranní špičce se ale lidé docela mačkali.
Potyčka také poznamenala akci na podporu stávkujících řidičů před hlavním nádražím v Brně. Poprali se tam dva odboráři, uklidňovat je musel antikonfliktní tým. Podle policie se ale hádka netýkala stávky. (více o incidentu se dozvíte zde)
Pokladní seděly na místech, lístky ale neprodávaly
Do zvláštní situace se dostal fotograf MF DNES na vlakovém nádraží v Ústí nad Labem, když chtěl fotit na peróně. Ochranka po něm žádala platnou jízdenku nebo vstupenku na perón, ale v kase se nepracovalo, i když tam seděla pokladní. "Stávkuji," odbyla fotografa. (více si přečtěte zde)
Z MHD se v Ústí nakonec přidal ke stávce jen každý devátý řidič Dopravního podniku, takže doprava je celkem plynulá. Aut ubylo, řidiči se zřejmě vylekali a nevyjeli, pokud to nebylo nutné. Tento jev je patrný v celé republice.
Online reportáž |
Opačný problém než ústecký kolega měl reportér v Třešti na Jihlavsku. "Prodali mi jízdenku na dnešek, ale upozornili mě, že vlaky nejedou," líčil překvapeně.
Příkladem dalšího paradoxu bylo třeba nádraží v Pardubicích, které leží na hlavním koridoru z Prahy na Moravu a ráno jím projíždí jeden vlak za druhým. Ve čtvrtek ale tichem konkurovalo zámeckému parku. Náhradní autobusy nasazené na nejkritičtější spoje do Hradce Králové a Chrudimi vozily jen jednotlivé pasažéry.
Zřejmě jediným "vozidlem" Český drah, které dnes vyjelo, byla kabinková lanovka na Ještěd v Libereckém kraji.
"Nemůžeme stávkovat, máme tady spoustu dětí na školních výletech, nechtěli bychom je zklamat," řekl strojník lanovky Jaromír Janda. Stejně jako ostatní neželezniční dopravci v kraji se pracovníci lanovky připojili ke stávce jen symbolicky.
Cyklisté: Jen doufáme, že nezačne pršet
V Olomouci, kde se podle odhadů chystaly stávkovat přibližně dvě třetiny řidičů autobusů a tramvají, byl po ránu možná poněkud překvapivě výrazně menší provoz. Naopak oproti jiným dnům v ulicích přibylo množství cyklistů. V ulicích to tak vypadalo jako v sobotu nebo v neděli.
Stávka v obrazech |
"Rozhodně jsem se nechtěl spoléhat na to, že zrovna můj autobusák pojede nebo si to na poslední chvíli nerozmyslí. Radši jsem sedl na kolo a vůbec mi to nevadí. Jen doufám, že nebude pršet," řekl cestou do práce na kole Miloš Kovář z Olomouce.
Autobusy i tramvaje jezdily podle provizorních jízdních řádů a ve výrazně menším počtu, ale cestující se tlačit nemuseli. I jich výrazně ubylo.
V Havířově v Moravskoslezském kraji se do stávky dopravních odborů zapojilo 153 řidičů z celkových 190. Na odpolední směnu dorazilo celkem 80 šoférů, z toho tři čtvrtiny se rozhodly stávkovat. Odboráři se nicméně dohodli s vedením Dopravního podniku, že zajistí ranní i odpolední školní spoje a také spojení s okolními doly.
"Havíři nás podporují, jeli do Prahy, tak by bylo nefér, kdybychom jim nezajistili spojení do práce," řekl odborový předák ČSAD Havířov Ján Hlobík.
V Ostravě jezdily linky městské dopravy zcela podle jízdních řádů. Asi dvě stovky odborářů MHD ale ráno prošly Ostravou, aby stávku podpořili.