Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stávka tramvajáků bude, primátor neuspěl

  4:27aktualizováno  4:27
Praha - Pražský primátor tramvajáky nepřesvědčil. Stávka bude, potrvá do půlnoci. Dopravní podnik se pokusí spoje nahradit autobusy. I tak čeká kolaps a nebude vybírat jízdné. Tramvajáci žádají zrovnoprávnění s řidiči autobusů a odvolání ředitele Dopravního podniku.

Stávku neodvrátila ani nedělní večerní schůzka pražského primátora Pavla Béma a šéfa federace tramvajáků Antonína Duba.

"Generální ředitel Houfek degradoval naši profesi. Požadujeme uznání funkce řidičů tramvají a jeho odvolání," řekl iDNES místopředseda Federace řidičů tramvají Vratislav Feigel.

Tramvajáci termín stávky do poslední chvíle tajili. "Je to mimořádně tvrdá metoda, která se mi strašně moc nelíbí," řekl ČTK primátor Pavel Bém, který se v neděli večer snažil na schůzce s Dubem stávku odvrátit.

"Nechce slyšet, že realita je jiná, odmítá naslouchat skutečným faktům," řekl ČTK po setkání Bém, který označil argumentaci odborového předáka za slova zaslepeného dítěte.

Podle Antonína Duba primátor na jednání pouze zastrašoval a vyhrožoval. "Na ničem jsme se nedohodli, spíše to byla jakási demagogická schůzka," uvedl Dub.

Primátor se však domnívá, že stávka je v rozporu s českými zákony. "Budeme hledat řešení též soudní cestou. Trvala-li by stávka déle, byla by hrubým porušením pracovní kázně," uvedl Bém.

Pražský dopravní podnik zajistil na pondělí kvůli stávce tramvajáků náhradní spoje. Dopravu posílí až 200 autobusů, častěji pojede metro a České dráhy přistaví mimořádné vlaky. Nebude se platit jízdné.

Se stávkou svých kolegů nesouhlasí odboráři metra ani Federace řidičů autobusů a Všeobecné odbory Metro.

Rozruch mezi tramvajáky způsobila studie, kterou nechal vypracovat Dopravní podnik. Řidiči od ní očekávali, že by mohla mít vliv na zvýšení jejich platů v letošním roce. Podle jejích výsledků však tramvajáci nemají tak náročnou práci jako jejich kolegové v autobusech a v metru.

Tramvajáci jsou přesvědčeni, že Dopravní podnik dal společnosti Trexima, jež studii zpracovávala, falešné údaje, aby nemusel řidičům tramvají přidat. Proto odmítli řidiči výsledek studie uznat.

"Já sice nejsem stoupencem tak rázného řešení, jako je stávka, ale mezi lidmi to vře, chtějí jít do toho," upřesnil iDNES šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub.

Podle něj má stávka docílit kromě srovnání tarifních platů řidičů MHD i uznání jejich profese. "Jde nám o čest naší profese. Generální ředitel Milan Houfek prohlásil, že řidiči tramvají nemají řidičský průkaz. Požadujeme uznání rovnocennosti profesí řidičů městské dopravy," uvedl Dub.

Ve federaci, kterou vede, je necelých čtyři sta řidičů. Celkem jich je v Praze jedenáct stovek. Do stávky je ochotna jít i část těch, kteří v odborech nejsou.

"Až vedení DP uzná, že máme řidičský průkaz, pak se automaticky ve studii, která proběhla, dostáváme na úroveň řidičů autobusů. Pak by i s těmi penězi neměl být problém," dodal Dub.

Stávku podle Duba plně podpořily vozovny Pankrác, Strašnice, Motol a Žižkov. V případě stávky by tak v Praze nastal dopravní kolaps. Nejhůře by na tom byli lidé z Řep, Modřan, Břevnova a Liboce, kteří to mají daleko ke stanicím metra.

Vedení Dopravního podniku zatím žádné opatření nepřijalo. "Zatím jsme o dalším postupu nerozhodli," řekla iDNES mluvčí podniku Michaela Kuchařová.

"Budeme muset přijmout náhradní dopravní opatření. Naši lidé ale nejsou připraveni v pohotovosti, takže se zatím nedá říci, zda to bude sto či dvě stě náhradních autobusů," dodala.

Krizový štáb podniku bude o situaci jednat odpoledne.

Řidiči původně hrozili půldenní stávkou na začátku ledna. Po jednání s primátorem Pavlem Bémem ji nakonec odvolali s tím, že počkají na výsledek odborné studie. Nyní už uvažují o časově neomezené stávce.

Trmvajáci: Studie je podvod
Emoce a napětí provázely páteční jednání o výsledku studie v Dopravním podniku. Především odboráři z federace dávali najevo, že studie je podle nich podvod.

"Trexima vůbec neuznala, že i řidiči tramvají musí mít řidičský průkaz. Navíc naše vedení tvrdí, že strojvedoucí metra má mít rok praxe. Kam však na ni chodí, do Berlína? Podivné je, že v naší kolektivní smlouvě se u strojvedoucích při nástupu s žádnou praxí nepočítá," řekl Dub.

Šéf Treximy Jaromír Pátík však namítl, že to je výpočet, který doporučuje u strojvedoucích roční praxi, kdežto u řidičů tramvají jenom tři měsíce.

Ostatní odborové organizace při Dopravním podniku jsou s prací Treximy spokojeny. V pátek také podepsaly s vedením podniku kolektivní smlouvu na tento rok. Platy zaměstnanců městského dopravce by se podle ní měly zvýšit o 6,5 procenta. Zástupci federace řidičů tramvají smlouvu nepodepsali.

Řidiči tramvají si podle údajů Dopravního podniku vydělávají 19 500 korun, řidiči autobusů zhruba 19 900 korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.