Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stávka řidičů pražské MHD je na spadnutí, hledá se viník

  10:46aktualizováno  10:46
Stávka řidičů pražské městské hromadné dopravy je blíž, než kdy za poslední léta byla. Může za to přetahování o peníze mezi Dopravním podnikem a magistrátem. Manažeři i odboráři z neuspokojivého stavu viní magistrát, primátor Pavel Bém zase kritizuje vedení Dopravního podniku.
Zvažovaná stávka by ochromila dopravu v Praze. Ilustrační foto

Zvažovaná stávka by ochromila dopravu v Praze. Ilustrační foto | foto: Martin Mráz

Všech čtrnáct odborových organizací, které na půdě městského dopravce působí, se totiž na konci června spojilo ve volání o peníze na provoz podniku. Ten se od začátku roku potácí ve finančních potížích a manažeři stejně jako odboráři z tohoto neutěšeného stavu viní magistrát.

Zastupitelé totiž letos dopravci poslali na běžný provoz autobusů, tramvají a metra téměř o dvě miliardy korun méně než v roce předchozím.

Odbory daly Bémovi ultimátum do 15. srpna

Odbory proto poslaly na konci června výzvu městské radě, aby okamžitě začala řešit tíživou finanční situaci firmy. Následoval i dopis přímo primátorovi Pavlu Bémovi, který městskou kasu spravuje. Odboráři upozorňovali na to, že dopravce již prošel zeštíhlovací kúrou a bez protestů zrušil 1 100 pracovních míst, a tak u sebe úspory již hledat nemůže.

ULTIMÁTUM BÉMOVI

"Pane primátore, před přijetím mimořádných kroků Vám poskytuje-me čas do 15. srpna k dofinancování dluhů v rozpočtu podniku."

"Pane primátore, před přijetím mimořádných kroků Vám poskytujeme čas do 15. srpna k dofinancování dluhů v rozpočtu podniku," uzavírají dopis varováním.

Mimořádnými kroky se rozumí právě i stávka, která má nyní snad poprvé v historii tichou podporu managementu firmy.

Primátor Bém nyní na dopis zareagoval a odpověď poslal na adresu odborů. Z tíživé situace Dopravního podniku viní jeho vedení. Nejen management v čele s ředitelem Martinem Dvořákem, ale také představenstvo, jemuž předsedá Bémův kolega, radní Radovan Šteiner.

"Právě představenstvo společnosti nese vedle managementu rozhodující díl odpovědnosti za řešení vámi naznačených problémů," píše odborářům Bém v dopise, jejž má MF DNES k dispozici.

Nezodpovědnost, nebo trestný čin? diví se Bém

Nutno dodat, že v představenstvu sedí i sám primátor. Ten odmítá odpovědnost i za chybějící finance na již objednané nové vozy.

Pavel Bém na kongresu ODS (5. 12. 2008)"Jsem překvapen, že by podle vašich slov mohly existovat nevyrovnané a zároveň zasmluvněné investiční výdaje. Nedovedu si totiž představit žádného zodpovědného manažera, který by podepsal investiční smlouvy, které nemá kryty příjmy. Takováto praxe by totiž s velkou pravděpodobností mohla být interpretována dokonce jako trestný čin," píše Bém.

Odboráři, které včera MF DNES oslovila, ještě dopis nedostali. Na odmítnutí svých červnových požadavků však ostře reagovali. "Je to otevřený boj. My nemáme žádné přehnané požadavky, chceme jen to, co město podniku dluží. Už jsou ustaveny stávkové výbory, podporuje nás i silná Federace strojvůdců, jdeme do toho," řekl Petr Pulec, předseda odborů OSPD.

Odboráři se bojí o platy

Jeho kolega z Rady odborů Vratislav Feigel se obává, že odmítnutí finanční podpory se dříve či později projeví na platech zaměstnanců. "Dopravní podnik je v úzkých. Až nebude mít na platy, vy byste šel do práce?"

Bém naopak připustil, že by se měl změnit systém financování podniku. Nyní dopravce dostává paušální dotaci. Odbory, vedení firmy i Bém nyní uvažují o tom, že by si město předem objednalo, kolik kilometrů mají vozy MHD najezdit, a za každý kilometr by také poctivě zaplatilo.

PASÁŽE Z DOPISU PRIMÁTORA PAVLA BÉMA

Jsem překvapen nečinností a pravděpodobnou nekomunikativností managementu společnosti s odborovými organizacemi DP Praha, a. s., a mohu Vám garantovat, že tento nedostatek neprodleně odstraním. (...)

Žádný ze statutárních orgánů hlavního města Prahy nikdy nerozhodoval ani neměl příležitost definovat rozsah přepravního provozu. Zároveň mě tím ale inspirujete a i s ohledem na skutečnost, že taková praxe je celkem běžná ve vyspělých metropolích Evropy, navrhnu Radě a následně i Zastupitelstvu hlavního města Prahy takovou dohodu či objednávku pro rok 2010 schválit. Bude to nejtransparentnější možný způsob vlastní provozní dotace. (...)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.