Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stávka dopraváků zatím nebude, Bém jim nabídl zálohu 900 milionů

  11:53aktualizováno  21:39
Primátor Bém nabídl pražskému Dopravnímu podniku zálohu 900 milionů korun, aby odvrátil hrozící stávku. Její termín je nejasný. V úterý, o němž se dosud mluvilo, nebude. Klíčové jednání krizového štábu pražského magistrátu a odborářů, kteří se bojí propouštění, bude v pondělí ráno.

Na pondělku jako vhodném dni pro jednání se v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi shodli jeden z předních odborářů Oldřich Schneider i šéf Dopravního podniku Martin Dvořák. V neděli večer jednala každá ze stran odděleně.

Společná schůzka může uváznout na složení vyjednávacích týmů. Mezi členy krizového štábu odborářům vadí hlavně jména ředitele transformace dopravního podniku Radka Novotného nebo ředitele společnosti Ropid Pavla Procházky. Mají prý podíl na vzniku současné situace v Dopravním podniku hlavního města Prahy.

Chystají velký pochod a kolaps

Jak bude vypadat chystaná stávka Dopravního podniku

Odboráři naopak uvítali účast primátora Pavla Béma, který se údajně jednání s nimi dlouho vyhýbal.

Diskutéři se prozatím shodli, že v úterý - termín, o němž se v souvislosti se stávkou mluvilo - vyjede pražská doprava normálně. "Jsem přesvědčen, že se v úterý nic dít nebude," prohlásil Dvořák. "Nebudu nic vylučovat," tvrdil původně Schneider, pak ale dodal, že úterní stávka by byla politikum, což odboráři nechtějí. V úterý se totiž volí nové vedení pražské ODS.

"Krizový štáb se sejde k dalšímu jednání v pondělí 9. listopadu v 16.00 hodin," dodal mluvčí magistrátu Petr Wolf.

Nejbližším možným termínem stávky se nyní jeví čtvrtek 12. listopadu. Odbory totiž mají ze zákona povinnost oznámit stávku tři pracovní dny dopředu.

Bém zpochybnil hospodaření Dopravního podniku

Pražský primátor Pavel Bém vyzval, aby se do jednání zapojili nezávislí odborníci. "Zúčastněné strany jsou příliš emočně zainteresované," prohlásil v ČT. Pak se pustil do hospodaření Dopravního podniku. "Jak je možné, že v roce 2008 měl podnik zisk 50 milionů, teď je to ztráta 2,5 miliardy, když dotace i ujeté kilometry jsou stejné?" ptal se.

Upozornil, že 'vozokilometr' u pražského autobusu vyjde na 48 korun, zatímco jinde je to 36 korun. A dodal, že není v pořádku, že zatímco celé Česko i Praha jsou kvůli ekonomické krizi v červených číslech, v Dopravním podniku rostou mzdy. "Šetřit musí všichni," vzkázal primátor.

"Zisk v roce 2008 byl dán čistě účetní záležitostí, odloženou daní. Za pět let také ubylo zaměstnanců, snížili jsme cenu na vozokilometr o 25 % a za přepravenou osobu o 40 %," hájil se Schneider.

Bém přislíbil, že dopravákům poskytne 900 milionů korun zúčtovatelné zálohy. "Dopravní podnik z toho umoří část letošní ztráty. Ale musí z toho být zcela evidentní, že se to týká v rozdílech hospodaření let 2008 a 2009 nějakých konkrétních faktů," zdůraznil Bém, že bude požadovat přehled, proč a jak byly peníze využity.

Stávka už je připravená

Na přípravě stávky se začátkem týdne shodli šéfové všech odborových organizací Dopravního podniku. Ve čtvrtek oznámili, že jsou schopni stávku spustit kdykoliv. Jako důvody uvádějí kromě chybějících peněz na provozní výdaje také plánované propouštění nebo městem požadované snížení platů.

Trasa stávkujících v pražské dopravě

Plánované trasy pochodů během stávky zaměstnanců v pražské dopravě

KRIZOVÝ ŠTÁB

V krizovém štábu kromě Béma a Dvořáka zasedne ředitel organizátora pražské MHD, firmy Ropid, Pavel Procházka, a ředitel transformace dopravního podniku Radek Novotný. Členy dvanáctičlenného štábu je i radní pro sociální oblast Jiří Janeček a externí auditorský poradce Jakub Sovu stejné jako další zástupci magistrátu, DPP a Ropidu a externích poradců.

Město a Dopravní podnik se v současnosti neshodnou především na nákladech na provozní výdaje. Firmě chybí peníze na investice i na běžný provoz. Zaměstnanci tvrdí, že špatnou finanční situaci podniku způsobilo vedení Prahy, připomněla ČTK.

Bém ji již dříve označil jejich přístup za nezodpovědný. Podle něj si odboráři berou Pražany jako rukojmí.

Praha navrhuje, aby si vedení DPP snížilo platy o 30 procent, ostatní zaměstnanci pak o sedm procent. Žádá také snížení sociálních výhod, které mají zaměstnanci zaručené v kolektivní smlouvě. Odboráři návrhy města odmítají.

Krizový štáb má podle Béma pomoci odvrátit hrozící stávku odborů, posoudit oprávněnost požadavku na dofinancování DPP pro rok 2009 a definovat opatření vedoucí ke stabilitě financování podniku v následujících letech.

Krizový štáb zároveň doporučil primátorovi, aby v rámci dlouhodobého řešení celé situace v DPP uložil radním pro dopravu a pro sociální politiku předložit Radě hlavního města Prahy koncepci sociální a zaměstnanecké politiky dopravního podniku, tvrdí ČTK.

Vozy hromadné dopravy využívá každý den na tři miliony cestujících. Ředitelé některých škol už na stváku žáky předem připravili. Prý nemají chodit na vyučování, pokud hromadná doprava nepojede.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka z pořadu Rozstřel - Ivan Bartoš
Soud označil žalobu Pirátu na RRTV kvůli Duelu TV Nova za nedůvodnou

Městský soud v Praze ve čtvrtek zamítl žalobu Pirátů na odvysílání předvolebního Duelu lídrů ČSSD a ANO. Zamítl i návrh na vydání předběžného opatření, tedy...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Změny v inkluzi dětem pomohly, školám vadí byrokracie a informační šumy

Lepší přístup učitelů k dětem se speciálními potřebami, ale také zmatky způsobené nedostatkem informací a spousta papírování navíc. Česká školní inspekce...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.