Stávka autobusáků dopravu neohrozila

  • 17
Řidiči autobusů pražské MHD ráno vstoupili do stávky. Část z nich nevyjela na 20 minut ze zastávek. Ranní dopravní špička však stávku téměř nepocítila. Dopravu zajistily vozy, jejichž řidiči stávkovat odmítli. Většina autobusových linek tak ani nenabrala zpoždění.

Odborářům se nelíbí novela přestupkového zákona, podle kterého by profesionální řidiči platili daleko vyšší pokuty než dosud.

Ke stávce se však nepřipojili všichni řidiči. Stávka totiž rozdělila i jednotlivé odborové organizace.

Podle reportéra iDNES například cestou ze Lhotky na Kačerov nestál na zastávce žádný stávkující autobus. Dokonce ani u Thomayerovy nemocnice, kde v době stávky zastavovala více než desítka autobusových linek.

Ke stávce se nepřipojili ani řidiči linky 244 z Radotína na Smíchovské nádraží. "Stávka je na nic. Nevěřím, že by něco vyřešila," řekl MF DNES jeden z řidičů.

Podle ČTK se v době protestu normálně jezdilo i na Pankráci, stejně tak na Spojovací.

K protestu se naopak přidali někteří řidiči v okolí Palmovky. "Palmovka byla mimo provoz, tam to stálo. Jen jsme se se všemi dohodli, aby nezastavovali v předposlední stanici, kde by to komplikovalo dopravu, ale až na konečné u metra Palmovka," řekl ČTK předseda pražských autobusových odborů Stanislav Havrlík.

Stávkoval každý desátý
I když dopravce odhadoval, že by se mohlo ke stávce připojit až tři sta řidičů autobusů z celkových devíti set šedesáti, kteří v tuto dobu jezdí, nakonec to byl pouze každý desátý.

"Podle našich údajů nevyjelo ze zastávky 97 autobusů z 960 spojů," řekl iDNES šéf dispečinku Dopravního podniku Jan Cibulka.

Podle něj nebylo ani nutné nasadit náhradní dopravu. "Pokud problém v dopravě trvá kolem 15 minut, spoje nahrazujeme, které jedou dříve."

Dopravce naopak posílil provoz dispečerů, kteří situaci v době stávky monitorovali. Dispečeři například museli posunovat stanice za stávkující autobusy, aby cestující mohli nastupovat a vystupovat.

"Po 9:00 hodině se provoz autobusů v Praze vrátil do normálního režimu i v oblastech, kterých se omezení či komplikace dotkly nejvíce - v Holešovicích a na Palmovce. I v době stávky většina autobusů přijela podle jízdního řádu, případně s drobným zpožděním," sdělila iDNES mluvčí podniku Michaela Kuchařová.

Cibulka zdůraznil, že vedení Dopravního podniku protest řidičů nebere jako spor mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. "Stávka vyjadřovala pouze jejich nesouhlas s novelou zákona," dodal.

Nejednotní odboráři
Vyhlášená stávka rozdělila i odborové svazy v celém Dopravním podniku. Ke stávce se připojil Odborový svaz pracovníků metra. Jeho členy jsou však převážně jen úředníci, a proto vlaky v podzemí jezdily normálně podle jízdních řádů.

Havrlíkův autobusový odborový svaz sdružuje asi polovinu z dvou tisíc tří set řidičů autobusů pražského Dopravního podniku.

Proti stávce se navíc staví odborové sdružení OSPEA, jehož členy jsou také řidiči autobusů a tramvají. Jeho předák Antonín Dub totiž pochybuje o jejím úspěchu.

"Stávka podle nás není dobře připravená, a tak máme obavy, že by mohla skončit podobným neúspěchem jako počátkem loňského roku stávka řidičů tramvají," tvrdí Antonín Dub.

Strach o řidičské průkazy
Stávku vyhlásila odborová organizace pražských řidičů, protože nesouhlasí s návrhem nového přestupkového zákona.

Šéf odborářů Stanislav Havrlík uvedl, že některé návrhy ministerstva dopravy mohou být pro řidiče autobusů likvidační.

"Nelíbí se nám, že by policisté mohli zabavovat řidičské průkazy na místě i za přestupky, které se netýkají alkoholu. Protože než úředníci případ vyšetří, mohou lidé zůstat i několik měsíců bez řidičského průkazu a přijít o místo, protože nebudou moci jezdit. Pokud však policisté přistihnou řidiče, který pil alkohol, tak tomu ať řidičák seberou, proti tomu nemáme žádné námitky," tvrdí Havrlík.

Odborářům se také nelíbí, že řidiči autobusů by měli platit vyšší pokuty než ostatní řidiči. Zatímco amatéři, kteří jezdí převážně s osobními auty, by měli zaplatit nejvýše padesát tisíc korun pokuty, řidičům autobusů by hrozila pokuta až stotisícová.

O novém přestupkovém zákoně jedná v současné době Poslanecká sněmovna.

Náměstek primátora Jiří Paroubek uvedl, že námitky řidičů by měly být brány vážně. "Úředníci z ministerstva dopravy, kteří zákon připravují, by se jimi měli zabývat," tvrdí Paroubek.

Lidé čekají na zastávce Palmovka, až řidiči autobusů ukončí dvacetiminutovou stávku. (21. června 2004)

Řidiči autobusů pražské MHD ráno nevyjeli na 20 minut ze zastávky Palmovka. Nelíbí se jim novela přestupkového zákona, podle kterého by profesionální řidiči platili daleko vyšší pokuty než dosud. (21. června 2004)

Řidiči autobusů pražské MHD ráno nevyjeli na 20 minut ze zastávky Palmovka. Nelíbí se jim novela přestupkového zákona, podle kterého by profesionální řidiči platili daleko vyšší pokuty než dosud. (21. června 2004)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video