Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u...

Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u Novomlýnských nádrží. | foto: Projektový tým R52

Stavíte za naše peníze silnici do Vídně, nebo jen opravujete tu svoji? ptá se EU

  • 70
České republice hrozí, že bude muset vrátit téměř půl miliardy korun, které dostala od Evropské unie na modernizaci silnice mezi Brnem a Vídní. Rozhodující bude, jestli Evropa posoudí dosavadní průběh prací jako stavbu nové autostrády, nebo jako pouhou opravu staré silnice.

Stavba začala opravou devítikilometrové části výpadovky I/52 ze středu Brna na Mikulov. Právě tudy má vést plánovaná rychlostní komunikace R52, jež má spojit Brno s Vídní a jejíž stavbu má Evropská unie spolufinancovat.

Jelikož má být plánovaná stavba silnice R52 důležitou dopravní tepnou, je v dotačním programu EU zařazena jako klíčová, má totiž navazovat na propojení Vídně s Katowicemi. "Unie plánuje 15 takových silničních projektů, díky nimž bude Evropa profitovat," říká Petr Firbas ze sdružení Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích.

Tyto komunikace mají vést mimo městskou zástavbu a při jejich plánování se dává přednost nové výstavbě silnic, či alespoň modernizaci stávajících úseků. V Brně se však pouze draze opravovalo.

"Byly prokázány četné poruchy v celé šířce vozovky, snížená drsnost, vyjeté koleje a poruchy nespojení asfaltových vrstev," vysvětluje důvody opravy kritizovaného úseku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Jakékoliv pochybení mluvčí odmítla. Možné komplikace však připustila s ohledem na skutečnost, že případem se zabývají jak úředníci ministerstva dopravy, tak Evropské komise.

Ministerstvo má EU odpovědět na 13 otázek

Evropská komise zaslala ministerstvu třináct otázek, jejichž zodpovězení bude klíčové při posuzování, zda Česko bude muset dotaci vracet.

Komisi mimo jiné zajímá, zda práce silničářů v Brně odpovídají cíli modernizace transevropské sítě. Podstatná bude i odpověď, proč plánovaná trasa na Vídeň povede právě přes Mikulov a zda má ministerstvo srovnávací posudky pro alternativní variantu cesty okolo Břeclavi.

Samotné ministerstvo prozatím nevnímá problém nijak dramaticky. "Evropská komise zahájila zjišťovací řízení, ve kterém se chce se všemi okolnostmi stavby seznámit, tak aby mohli zareagovat na obdržené žaloby," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Oprava silnice první třídy ztěžovala dopravu dlouhé dva roky. Brusel se případem zabývá až nyní, protože investice do opravy brněnské výpadovky nepřesáhla 50 milionů eur. "Projekt se schvaloval v Praze a nikoliv v Bruselu," upozornil Firbas.

Dáváte přednost spojení do Vídně přes Mikulov, nebo přes Břeclav?

celkem hlasů: 4638

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 27. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Přes Mikulov
Přes Mikulov 3093
Je mi to jedno
Je mi to jedno 927
Přes Břeclav
Přes Břeclav 618

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video