Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbu radiály na severu Prahy zastavily spory o pozemky

  14:44aktualizováno  14:44
Vysočany a Hloubětín dusí desetitisíce aut a kamionů každý den. Přitom by jim mohla pomoci téměř dostavěná Vysočanská radiála - dálnice mezi Kbely a Satalicemi. Ta měla být otevřena v zimě roku 2007, dosud však nebyla a její zprovoznění je stále ještě v nedohlednu.
Prozatimní ukončení vysočanské radiály v Praze.

Prozatimní ukončení vysočanské radiály v Praze. | foto: Josef VostárekMF DNES

Představte si situaci, že by všichni obyvatelé východomoravského Zlína, a to včetně nemluvňat, vlastnili auto, každý den by sedli za volant a projeli vám pod okny. Nepředstavitelné? Jenže takový obrázek je velmi jednoduše představitelný pro obyvatele činžáků a rodinných domů ve Kbelské ulici na rozhraní Vysočan a Hloubětína.

Ti totiž žijí vedle vůbec nejrušnější křižovatky v metropoli a možná i v celém Česku. Křížením ulic Kbelská a Poděbradská denně projede 76 tisíc aut - Zlín má jen o dva tisíce obyvatel více.

"Tady se nedá přejít ulice. Když nefungují semafory, je to ještě horší. Řídí to policisté a pro ně nejsme důležití, vysmívají se nám," stěžuje si Jana Bartáková, která se svou rodinou žije v domě přímo u křižovatky.

Vysočanská radiála

Kudy povede
Silnice spojí Kbelskou ulici (vede z Hloubětína na Prosek) a Pražský okruh u Černého Mostu. Najíždět se na ni bude nad Kolbenovou, nájezd bude také z ulice Budovatelská. Výstavba přijde zhruba na 2,4 miliardy korun.

Jaký bude mít význam
Odvede z Vysočan a Hloubětína velkou část ze 76 tisíc aut, která tu denně projedou. Pojedou po ní auta mířící z dálnice D8 na Jižní spojku.

Nejhorší je podle ní to, že se v údolí zahlceném auty nedá dýchat. "Dcera měla astma a ráno se venku vůbec nemohla nadechnout, naštěstí se už mohla odstěhovat," dodala Bartáková.

Údolí dusí auta jedoucí z teplické dálnice směrem na Průmyslovou ulici a dál na Jižní spojku. Jedou tu také vozy, jejichž řidiči se potřebují dostat na hradeckou dálnici nebo na silnici na Kutnou Horu či Kolín.

Janě Bartákové a jejím sousedům by mohla pomoci Vysočanská radiála, což je dálnice mezi Kbelskou ulicí ve Kbelích a Pražským okruhem u Černého Mostu.

Jenže městu se stále nedaří dálnici otevřít, přestože se zde průběžně staví tři roky a podle původního plánu tudy první auta měla projet v prosinci roku 2007.

Koupí předražené pozemky?

Podle magistrátu za to mohou neshody úřadu s majitelem dvou pozemků, v jejichž blízkosti má silnice vést.

"Aby mohly být zahájeny práce na celém úseku silnice, musí být dořešeny majetkoprávní vztahy - odkup posledních dvou pozemků soukromého vlastníka," potvrdil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

To není nic nového. Pře se táhnou léta. "Vysočanskou radiálu stavíme na pronajatých pozemcích, ale chceme je co nejdříve koupit," tvrdil už před rokem a půl náměstek primátora Pavel Klega (ODS).

Nyní však podle magistrátních úředníků dochází k obratu a poslední určený termín dokončení silnice - tedy konec letošního roku - má stále reálnější obrysy.

"Termín je přes všechny problémy stanoven na poslední kvartál letošního roku," prohlásil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Jeho víra se opírá o dokument, který by mohl situaci ve Vysočanech jednou provždy vyřešit a který budou brzy schvalovat zastupitelé.

O co jde? To úřad tají. "Nemůžeme vám k tomu prozradit žádné podrobnosti. Ale jde o odkup zbývajících pozemků," řekla Eva Kubátová z oddělení public relations.

Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © PLANstudio

Nabízí se tedy možnost, že buď majitel zmiňovaných pozemků ustoupil tlaku magistrátu, nebo mu město nabídlo výkupní cenu, jež "se neodmítá". Podle náměstka primátora Pavla Klegy se město často setkává s tím, že majitel požaduje za svůj pozemek přemrštěné částky.

Dosud však magistrát požadavky odmítal a vykupoval pozemky za cenu, kterou odhadl soudní znalec. V tomto případě by mohlo jít o precedens.

Silnice je, kromě jedné části v blízkosti zmiňovaných pozemků, téměř hotová. Postaven je most s křižovatkou u Kbelské ulice, mimoúrovňová křižovatka s ulicí Budovatelskou, most přes železniční trať u Satalic a dokončuje se napojení na Pražský okruh u Černého Mostu.

Někde stačí položit poslední vrstvu asfaltu, podél silnic instalovat dopravní značky a auta by mohla vyjet.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.