Stavbu dálnice brzdí chráněná rostlina

  • 26
Velemín - I když už brzy mělo být jasné, kudy povede dálnice D8, zdá se, že se okamžik, kdy se poprvé kopne do hlíny opět oddálil. Na čtvrtečním setkání Ředitelství silnic a dálnic s odborníky, kde se mluvilo o novém návrhu trasy přes České středohoří, se ukázalo, že na vrchu Debuz roste vzácný jeřáb český. Kvůli němu bude zřejmě nutné žádat ministerstvo životního prostředí o novou výjimku.

"Při posuzování vlivu stavby na životní prostředí se na jeřáb zapomnělo," upozornil Jiří Kinský ze Správy Chráněné krajinné oblasti České středohoří.

Projednávání přitom přichází poté, co ministr životního prostředí v únoru udělil autostrádě výjimku ze zákona o ochraně přírody. Bez ní by dálnice musela vést jinudy a středohoří minout. D8 zatím na jihu končí u Lovosic. Na severu je hotov krátký úsek Trmice-Řehlovice.

Desítky připomínek
Ke konečné variantě podávají před koncem územního řízení připomínky desítky organizací, kterých se stavba dotýká, od ministerstev až po hasiče.

"Do šedesáti dnů bude jasné, jestli vydáme k této trase kladné nebo záporné stanovisko, ale nejpravděpodobnější je, že se řízení přeruší," řekl Petr Soldon ze stavebního úřadu v Lovosicích.

Licituje se o vydání územního rozhodnutí
I pokud úřad vydá kladné územní rozhodnutí, neznamená to, že se hned začne kopat. Stavební řízení totiž bude dál pokračovat. Trasa se ale už nezmění.

V prvním úseku, který má být šestnáct kilometrů dlouhý, budou tři mimoúrovňové křižovatky - dvě na okrajích a další u obce Bílinka.

"Bude to dálnice dost nestandardní, už jenom kvůli vysokému počtu tunelů a mostů. Když ministerstvo životního prostředí udělilo v únoru dálnici výjimku, přišlo s třiceti podmínkami a všechny jsme je splnili," uvedla na setkání v motorestu ve Velemíně pracovnice Ředitelství silnic a dálnic, která i přes vystoupení na veřejném projednávání odmítla říci jméno.

Obce už dolaďují jen detaily
Obce v okolí s trasou většinou souhlasí. K návrhu už jen dodávají připomínky. "Chceme někde jen rozšířit protihlukové stěny a zelené pásy. Jinou variantu, než je tato podporovat nebudeme," řekl starosta Velemína Jiří Skalický.

Ekologické hnutí Děti země se sice už s dálnicí smířilo, nevrhovaná trasa se jim ale nelíbí. "Chceme, aby dálnice vedla trochu jinudy, a to tři a půl kilometru dlouhým tunelem. Uvědomte si, že se nebavíme o žádném vleku na Pradědu, ale o stavbě, která tam bude stovky let," míní Miroslav Patrik z hnutí Děti země. Dodal, že stanovisko hnutí je jasné - buď tunel, nebo soud.

Co také na jednání padlo:
"Když už postavit dálnici přes středohoří, měla by se na sobotu a na neděli zavírat, aby si příroda oddechla alespoň dva dny v týdnu. V těchto dnech by se jezdilo po břehu Labe."
Karel Rubáček ze Sdružení pro přírodu

"Bílá linie dálničního tělesa naopak přírodu zkrášlí."
Jeden z řečníků, inženýr, který pomáhal stavět dálnice v Rakousku

PODROBNÁ TRASA NOVÉHO NÁVRHU D8

Lovosice - Vchynice (nad obcí povede 230 metrů dlouhý most) - Bílinka (zde bude přechod pro zvěř) - Opárenské údolí (překlene ho 240 metrů dlouhý most) - Dobkovičky - Prackovice (zde povede 240 metrů dlouhý tunel) - Radejčín (600 metrů dlouhý tunel) - napojení na hotovou silnici u Stadic

Dálnice D8 - ilustrační snímek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue