"Při posuzování vlivu stavby na životní prostředí se na jeřáb zapomnělo," upozornil Jiří Kinský ze Správy Chráněné krajinné oblasti České středohoří.
Projednávání přitom přichází poté, co ministr životního prostředí v únoru udělil autostrádě výjimku ze zákona o ochraně přírody. Bez ní by dálnice musela vést jinudy a středohoří minout. D8 zatím na jihu končí u Lovosic. Na severu je hotov krátký úsek Trmice-Řehlovice.
Desítky připomínek
Ke konečné variantě podávají před koncem územního řízení připomínky desítky organizací, kterých se stavba dotýká, od ministerstev až po hasiče.
"Do šedesáti dnů bude jasné, jestli vydáme k této trase kladné nebo záporné stanovisko, ale nejpravděpodobnější je, že se řízení přeruší," řekl Petr Soldon ze stavebního úřadu v Lovosicích.
Licituje se o vydání územního rozhodnutí
I pokud úřad vydá kladné územní rozhodnutí, neznamená to, že se hned začne kopat. Stavební řízení totiž bude dál pokračovat. Trasa se ale už nezmění.
V prvním úseku, který má být šestnáct kilometrů dlouhý, budou tři mimoúrovňové křižovatky - dvě na okrajích a další u obce Bílinka.
"Bude to dálnice dost nestandardní, už jenom kvůli vysokému počtu tunelů a mostů. Když ministerstvo životního prostředí udělilo v únoru dálnici výjimku, přišlo s třiceti podmínkami a všechny jsme je splnili," uvedla na setkání v motorestu ve Velemíně pracovnice Ředitelství silnic a dálnic, která i přes vystoupení na veřejném projednávání odmítla říci jméno.
Obce už dolaďují jen detaily
Obce v okolí s trasou většinou souhlasí. K návrhu už jen dodávají připomínky. "Chceme někde jen rozšířit protihlukové stěny a zelené pásy. Jinou variantu, než je tato podporovat nebudeme," řekl starosta Velemína Jiří Skalický.
Ekologické hnutí Děti země se sice už s dálnicí smířilo, nevrhovaná trasa se jim ale nelíbí. "Chceme, aby dálnice vedla trochu jinudy, a to tři a půl kilometru dlouhým tunelem. Uvědomte si, že se nebavíme o žádném vleku na Pradědu, ale o stavbě, která tam bude stovky let," míní Miroslav Patrik z hnutí Děti země. Dodal, že stanovisko hnutí je jasné - buď tunel, nebo soud.
Co také na jednání padlo:
"Když už postavit dálnici přes středohoří, měla by se na sobotu a na neděli zavírat, aby si příroda oddechla alespoň dva dny v týdnu. V těchto dnech by se jezdilo po břehu Labe."
Karel Rubáček ze Sdružení pro přírodu
"Bílá linie dálničního tělesa naopak přírodu zkrášlí."
Jeden z řečníků, inženýr, který pomáhal stavět dálnice v Rakousku
PODROBNÁ TRASA NOVÉHO NÁVRHU D8 |
Lovosice - Vchynice (nad obcí povede 230 metrů dlouhý most) - Bílinka (zde bude přechod pro zvěř) - Opárenské údolí (překlene ho 240 metrů dlouhý most) - Dobkovičky - Prackovice (zde povede 240 metrů dlouhý tunel) - Radejčín (600 metrů dlouhý tunel) - napojení na hotovou silnici u Stadic |
Dálnice D8 - ilustrační snímek. |