Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbaři zřícení tunelu čekali, nepomohl ani dražší a pomalejší způsob ražby

  1:42aktualizováno  1:42
O tom, že hrozí další propad tunelu Blanka v Praze, se vědělo od jara. Průzkumy horniny naznačovaly, že metoda ražby, kterou dělníci v podzemí používají, je nebezpečná. Ale také rychlejší a levnější. Vyplývá to z jednání mezi stavitelem, firmou Metrostav a projektantským ateliérem Satra, které se uskutečnilo v březnu.

Místo, kde propadem vznikl kráter. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Metrostav se na této schůzce po dlouhém zdráhání nechal přesvědčit, aby práce zpomalil a místo ražby v celé šířce tunelu postupoval po kouskách s menšími otvory – i když je to dražší a ohrožuje to termín dokončení. Ani bezpečnější metoda však nezabránila havárii a tunel se v úterý propadl znovu, tentokrát uprostřed zástavby v Praze 6 hned vedle budovy ministerstva kultury. (čtěte více o propadu)

I někteří pracovníci Metrostavu nyní připouštějí, že šlo použít ještě bezpečnější metodu. Tu, která se využívá třeba při budování metra.

Tři díry na šesti kilometrech

Stavební firma nedokázala havárii zabránit ani poté, co se stejná věc stala již dvakrát. V květnu a v říjnu 2008 jen o pár kilometrů dále – v pražské Stromovce. Tři propady tunelu dlouhém 6,5 kilometru, to je zatraceně špatný průměr.

V Myslbekově ulici v Praze se propadl rozestavěný tunel Blanka (6. července 2010)Místo, kde propadem vznikl kráter

"Samozřejmě v podzemním stavitelství se takovéhle věci stávají, ale že to je tolikrát, to ne. To musím přiznat," říká výrobně-technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina.

Kredit společnosti, která postavila tunel na dálničním obchvatu Plzně, razí podzemní silnici na "dé osmičce" za Lovosicemi a která vybudovala podstatnou část pražské podzemky, prudce klesá. "Metro nelze s tímto tunelem srovnávat. Metro je myší díra – je to malý profil proti třípruhovému silničnímu tunelu," podotýká Hrdina.

Přestože příčiny úterního propadu se teprve vyšetřují, za "viníka" bude zřejmě opět označeno špatné geologické podloží. Stejně jako v předchozích případech. Před dvěma lety se stavebníci vymluvili na to, že se pohybují v písčité půdě, a že až se dostanou do skály, podobné havárie už nebudou hrozit.

Skutečnost je jiná. I dvacet metrů pod povrchem ve skále se strop budovaného tunelu zhroutil. Špatná razicí metoda? Chybné geologické průzkumy? Nedostatečný dohled nad prací dělníků v podzemí? Na tyto otázky nikdo neumí nebo nechce odpovídat.

I kdyby byla hornina sebehorší, nelze připustit, aby se jeden tunel třikrát propadl. To si myslí i Václav Cílek z Geologického ústavu Akademie věd.

"Je tam nerovnoměrně zvětralá břidlice. Ale není to nic, co by nešlo zvládnout, pokud se dodržují předpisy," říká.

Podle Hrdiny propadům zcela zabránit nelze. "Řeší to tunelářská komunita na celém světě. Proto je nyní trend, že se přechází na strojní ražbu," říká. Ta je prý bezpečnější.

Laicky se dá popsat tak, že se do podzemí spustí stroj, který připomíná válec. Ten razí tunel před sebou, strop pak drží svým trupem a zároveň zpevňuje stěny betonovou vrstvou. Metrostav tento stroj použije při výstavbě metra v Dejvicích, pro silniční tunel by však potřeboval mnohem větší stroj a takový nemá.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministr dopravy Dan Ťok přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Stavbu obchvatu brzdí ministr, tvrdí starosta Mohelnice. Ťok se ohradil

Ostrá slovní přestřelka se rozhořela mezi starostou Mohelnice a ministrem dopravy Danem Ťokem. Starosta tvrdí, že resort společně s Ředitelstvím silnic a...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.