Oprava dálnice D11 u Hradce Králové

Oprava dálnice D11 u Hradce Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Stavbaři udělali pod vyboulenou dálnicí odvodnění naruby, tvrdí svědek

  • 58
Za boulemi na zánovní dálnici D11 kolem Dobřenic na Královéhradecku může být kromě špatného průzkumu spodní vody i odbyté odvodnění. Někdejší místostarosta obce Vlastimil Málek tvrdí, že stavbaři problémy sami přiznali. Podle nich prý drenáže vodu pod vozovku naopak přiváděly a to vedlo ke vzniku boulí.

"Když se stavaři potýkali s reklamací, jeden z nich říkal, že mají velký průšvih. Práci prý udělali dobře, drenáže jsou v zemi, jen vodu k dálnici přivádějí, místo aby ji odváděly. Připadám si jako ve špatném snu a mám pocit, že z nás chce někdo dělat pitomce," říká Málek.

Společnost Skanska, jež silnici před šesti lety dokončila, ale "odvodnění naruby" nechce přiznat.

Na zvlněném úseku D11 je doporučena omezená rychlost.

"Drenáže jsme udělali zcela v souladu s legislativou a dokumenty, které v té době platily," odmítá pochybení ředitelka odboru komunikace stavební firmy Lucie Nováková.

Spodní voda, která je příčinou současných problémů D11, by už hrozit neměla. "Spodní vodu jsme plošně odvedli do podélných drénů," vysvětluje ředitelka.

Za chybu stavařů zaplatí stát 40 milionů

Oficiální výsledky studie, kterou zpracovali experti z Českého vysokého učení technického, jsou stále tajné. I odborníci se tak zatím mohli jen dohadovat, zda za boule na zánovní dálnici může špatné plánování trasy, nedostatečný průzkum terénu nebo nekvalitní práce stavařů.

Oba směry letos opravené nebudou

Opravy poničené komunikace se stále odkládaly. Původně měly začít už před rokem, pak zástupci ředitelství silnic opatrně mluvili o letošním jaru, v lednu zazněl termín první pololetí, ale frézy a další stavební stroje ve skutečnosti začaly pracovat až v červnu.

Konec listopadu coby termín dokončení rekonstrukce sice platí, ale jen v jednom směru. "Práce na úseku směr Praha ukončíme v listopadu. Ve směru na Hradec začneme pracovat po zimě, až budou pro tento druh oprav vhodnější klimatické podmínky," sdělila Lucie Nováková.

Ředitelství silnic a dálnic a společnost Skanska se přitom už domluvily na tom, že osmdesátimilionové opravy boulí, zborcených zářezových svahů či odvodnění zaplatí napůl. Čtyřicet milionů tak půjde z peněz daňových poplatníků.

Součástí dohody rovněž je, že Skanska stáhne žalobu s požadavkem padesátimilionového odškodnění podanou na ministerstvo dopravy kvůli cedulím, které ji označovaly jako autora špatně provedené práce. "Dohoda o zaplacení nákladů samozřejmě platí," uvedla Nováková.

Oslovení řidiči nad důvodem vzniku boulí kroutí hlavou. "To je typický Kocourkov. Ve finále se zjistí, že se spodní vodou se nedá nic dělat, a vše bude ještě podstatně dražší než 80 milionů," myslí si třeba Tomáš Pácal, který po dálnici D11 jezdí několikrát týdně.

Podle krajského radního a starosty Chlumce nad Cidlinou Miroslava Uchytila by měl být za nekvalitní práci potrestán i projektant. Vlastimil Málek s ním souhlasí.

"Už když se tady stavělo, stavební dozorce tvrdil, že silnice má určitě stát na pilotech," tvrdí. Poukazuje i na nepříjemnosti plynoucí ze současných oprav. "Když se teď pokoušejí odvodnit dálnici, v jednom místním rybníčku nejmíň o 40 centimetrů klesla voda a asi mu brzy dojde dech. Nedávno se do něj investovala spousta peněz třeba na ochranu obojživelníků," dodává Málek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video