Vizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A

Vizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Stavbaři: Ražba metra na Červeném vrchu bude bezpečná, lidé se nemusí bát

  • 18
Lidé z Červeného vrchu se nemusejí bát. Metro se bude razit unikátním zeminovým razicím štítem a propady nehrozí. Všechny dokumenty jsou také v pořádku, vzkázaly Dopravní podnik, Metrostav a Metroprojekt, které připravují prodloužení trasy metra A. Se sdružením, kterému stavba metra nahání strach, se chtějí brzy sejít.

Občanské sdružení Červený vrch před časem upozornilo na nesrovnalosti v dokumentech ke stavbě. Trasa metra v oblasti Červený vrch má podle územního plánu vést bezpečným územím mimo sídlištní zástavbu, jenže v projektech už vede přímo pod obytnými výškovými domy. (o tématu čtěte více zde)

"Trasa metra A je navržena v té podobě, o které se dnes vede polemika, už od samého počátku. Je schválena a Metrostav ji tak postaví. V původním územním plánu byla nakreslena jinde, nicméně narozdíl od zakreslených stanic Červený vrch a Veleslavín, které mají závaznou polohu, měla jejich spojnice polohu pouze směrnou," vysvětluje generální společnosti Metroprojektu David Krása.

Trasu projektanti pod obytné výškové domy přeložili, protože více vyhovuje poloze a natočení stanic metra. "Je to také kvůli souladu trasy s rozhodujícími inženýrskými sítěmi, kterými je v tomto případě mohutná kanalizační stoka o průměru tři metry, která místem vedla," dodal Krása.

V dokumentaci problémy nejsou

Všichni zainteresovaní tvrdí, že veškerá dokumentace je v pořádku, v souladu s územním rozhodnutím a s platným územním plánem.

Stavbaři však přiznávají, že podloží na Červeném vrchu není ideální. "Navržený záměr prochází poddolovaným územím, navíc je v zóně aktivního sesuvu, při výstavbě metra podle odborníků hrozí pokles či náklon výškových obytných domů na ulici Evropská, před nimiž se nachází ověřený tektonický zlom," jmenoval je už před časem předseda sdružení Červený vrch Zdeněk Stehlík.

Vizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase AVizualizace nové stanice Červený vrch, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A Vizualizace metra ve stanici Červený vrch.

"Je zde poddolované území, nacházejí se zde také báňská díla a tektonický zlom, který však prochází napříč celou stavbou a nedá se mu v tomto případě nijak vyhnout. Geologické prostředí ale není nijak zvlášť nebezpečné, bude se razit v hornině, 25 až 30 metrů pod zemí," řekl Krása s tím, že jako projektant má Metroprojekt celé místo důkladně zmapované a od začátku zná všechny dostupné informace, které dodali geologové v geotechnickém a hydrologickém průzkumu.

Razit metro bude technologická novinka

Tektonický zlom by měl zvládnout speciální razicí štít a otřesy lidé nezaznamenají. Domy prý není třeba zpevňovat, protože podloží se při ražbě pohne maximálně o milimetr a budovy tato změna neovlivní.

"Situaci budeme neustále monitorovat a v případě potřeby ihned řešit, se zpevněním domů se ale nepočítá," dodal Krása.

Trasa prodloužené trasy metra A pod výškovými obytnými domyTrasa prodloužené trasy metra A pod výškovými obytnými domy. Místo tektonického zlomu Na tektonický zlom, na který upozornilo občanské sdružení.

Metro se bude na čtyřkilometrovém úseku kvůli specifickým podmínkám razit zeminovým štítem. "V této moderní podobě zde bude razicí štít použit poprvé. Je to nejšetrnější ze všech tunelářských technologií, a to jak k povrchové zástavbě, na kterou má nejmenší vliv, tak i k podzemní vodě. Výrub je v podzemí otevřen na mnohem kratší dobu, než u jiných tunelářských technologií," vysvětlil mluvčí Metrostavu František Polák.

Razicí hlava přístroje řeže tunel před sebou, za ní se hned do tunelu ukládá definitivní ostění, které drží celý výrub. Za uloženým ostěním se pak dá do práce injektáž, která místo mezi výrubem a definitivním ostěním betonuje.

Stavbaři přivezou dva štíty, oba stojí asi 1,5 miliardy a vyplatí se jim jen na dlouhých souvislých úsecích, což linka metra A splňuje. Nová prodloužená trasa měří od Vypichu do stanice Dejvická přes čtyři kilometry.

Do šrotu, nebo do Ruzyně

Velkou životnost ale štíty nemají. "Poté se štíty buď odepíší a peníze se částečně vrátí na šrotu, nebo je můžeme použít při ražbě do Ruzyně. Ze štítu by však zbyly jen nosné prvky, zbytek by se musel kompletně repasovat," dodal Polák.

Stavbaři i projektanti prý neustále rizika vyhodnocují. Podobnými, i když mnohem staršími štíty razili už metro v centru Prahy. "Zkušenosti nabíráme v zahraničí, především z Německa, Rakouska a Kanady. Byli jsme se podívat také v Moskvě, kde se touto metodou razí. Naši lidé se pojedou proškolit do ciziny, při ražbě by nám měli po tři měsíce asistovat také zahraniční experti, kteří s přístroji už razili," dodal Krása. První tři měsíce by se také mělo razit pomaleji, než se všechno zaběhne.

Všechny firmy, které se na ražbě metra podílejí, prý občanské sdružení několikrát informovaly a vše mu vysvětlily. S lidmi z Evropské ulice se však chtějí sejít znovu. Reakci občanského sdružení Červený vrch se zjistit zatím nepodařilo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video