Stavba silničního okruhu je ohrožena

  • 2
Praha - Okruh, který má vyřešit kritickou situaci dopravy v hlavním městě, je ve schváleném územním plánu navržen v takzvané suchdolské variantě. Trasa, která má vést přes Ruzyň, Suchdol a Březiněves, včetně vysokého přemostění Vltavy, je ovšem ohrožena. Vedení městských částí Suchdol a Dolní Chabry stejně jako koalice SOS Praha a středočeské krajské zastupitelstvo s ní nesouhlasí a podporují obchvat z Ruzyně přes Tuchoměřice a Řež do Zdib ve středních Čechách.

Starostové Prahy 6, 7, 8 a 13 proto zvolili netradiční metodu a sami iniciovali petice na podporu jihžní, suchdolské varianty. ´

"Je plánována již mnoho let a po mnohých zkoumáních i diskusích je nejvyváženější možností, jak odvést tranzitní, převážně kamionovou dopravu na dálniční obchvat. Tranzit nyní projíždí přes Prahu 6, 7, 8 a 13, kde nám ucpává a ničí vozovky, zvyšuje hlučnost a znečišťuje životní prostředí," řekl starosta Prahy 13 Petr Bratský.

Podle starosty šesté městské části Pavla Béma by severní trasu využívalo minimum řidičů. "Pro nás je to životně důležité. Severní varianta znamená několikaleté zdržení," dodal starosta Prahy 8 Josef Nosek.

Nyní se posuzuje vliv obou tras na životní prostředí. Starostové částí, přes které jižní okruh má vést, se bouři stejně jako zástupci sdružení Ekofórum. Jak například řekl starosta Dolních Chaber Miloslav Marek: "Odpor proti navržené jižní trase je legitimní. Názory, že se někdo obětovat musí, nejsou správné, když existují lepší řešení," řekl.

Starosta Suchdola Václav Čížek uvedl, že každé místní komunální volby jsou referendem o okruhu. "Severní trasa vede po rovině, v oblasti bez zástavby. Byla by proto snáze realizovatelná. Jižní trasa je tak blízko centru, že stejně nic nevyřeší," poznamenal.

Starosta Prahy 7 Tomáš Dub však argumentuje tím, že například Veletržní ulici nebude nikdo objíždět daleko po severu. "Silniční okruh je navíc z osmdesáti procent využíván pro vnitroměstskou dopravu, která se z hlavního města příliš vzdálit nemůže," prohlásil Dub.

K jižní variantě se podle Béma přiklonil i ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. "Jediný, koho je třeba přesvědčit, je ministr životního prostředí Miloš Kužvart," konstatoval Bém.

Sám ministr však nemá vyhraněný názor. "Situace kolem okruhu v severozápadní části Prahy je složitá, protože hlavní město prosazuje variantu přes Suchdol, zatímco středočeské krajské zastupitelstvo chce vést okruh severněji. Tady je vidět, že se dva samosprávné orgány nedokáží shodnout a mají rozdílné zájmy. Žádnou liniovou stavbu, jakou je okruh, není možné vést bezkonfliktním způsobem," uvedl Kužvart. Dodal, že ministerstvo vydá v září důležité stanovisko ke vlivu této stavby na životní prostředí.

Starosta Bratský navíc upozorňuje, že severní varianta není vlastně ani okruhem. "Vnější obchvat Prahy musí mít svůj smysl a logiku. Pokud by se nakonec vzdálenější severní varianta prosadila, nebyl by to žádný obchvat, ale jen nová dálnice, která by za spoustu miliard možná zpříjemnila život středočeským motoristům, ale Pražané by se dusili dál," tvrdí.

Zástupci Ekofóra nevylučují, že ve svém snažení půjdou dál. "Starostům nejde o petici, ale o výzvu na podporu zastavení ekologického posuzování tras. Pokud se bude stavět jižní varianta, obrátíme se na Ústavní soud, aby pozastavil platnost územního plánu," řekl Jaroslav Korf.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video