Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Po sto letech nový průplav? Nikaragua posvětila zrod soupeře „Panamy“

  7:33aktualizováno  7:33
Nikaragujský prezident Daniel Ortega v sobotu slavnostně podepsal dekret o vytvoření úřadu, který má zajistit výstavbu průplavu mezi Tichým a Atlantským oceánem. Parlament středoamerické země schválil projekt, který se má stát soupeřem Panamského průplavu, minulé úterý.

Velké průplavy mezi oceány lidé nestaví příliš často. Ten nikaragujský by byl třetím v řadě po Suezském (otevřen roku 1869) a Panamském kanálu (na snímku, dostavěn 1914). | foto: Wikimedia Commons

Náklady na výstavbu kanálu jsou vyčíslené na 30 miliard dolarů - téměř 628 miliard korun. Pro srovnání, je to asi dvaapůlkrát tolik, než kolik by podle posledních studií stála v Česku stavba zvažovaného průplavu Dunaj-Odra-Labe (více o odkladu stavby zde).

O náklady se mají podělit z 51 procent Nikaragua a z 49 procent zahraniční partneři. Podle socialistického prezidenta Ortegy přicházejí v úvahu země jako Rusko, Čína a Venezuela.

Projekt počítá v jedné z variant s využitím jezera Cocibolca, které je známé jako Velké jezero. To je na východě s Atlantikem už propojeno řekou San Juan.

V Panamě nespí

Panamský průplav prochází rekonstrukcí, po níž by jím měly moci proplouvat lodě s nákladní kapacitou odpovídající 13 tisícům standardních kontejnerů (před rekonstrukcí propluly lodě s kapacitou do 5 000 kontejnerů).

Možnost vybudovat kanál přes území Nikaraguy byla zvažována už před sto lety, ale nakonec ustoupila kanálu v Panamě o několik set kilometrů jižněji. Důvody spočívaly mimo jiné v geopolitických zájmech USA.

Nový Gran Canal Interoseánico by měl být dlouhý přes 200 kilometrů, výrazně delší než Panamský průplav (82 kilometrů) a také hlubší. Zda ale kanál skutečně vznikne, zatím jisté není - o vybudování konkurence pro Panamský průplav totiž uvažují v Nikaraguji už řadu let.

Průplav v Nikaraguji (pravděpodobná trasa červeně) by využil plochy jezera...

Průplav v Nikaraguji (pravděpodobná trasa červeně) by využil plochy jezera Cocibolca a řeky San Juan, která z něj teče do Mexického zálivu. Průplav by byl výrazně delší než jeho „soupeř“ v Panamě (vyznačený zelenou barvou).

Studie v roce 2004 ukázaly, že by nejpravděpodobnější varianta stála v tehdejších cenách 25 miliard dolarů, pětadvacetinásobek tehdejších ročních příjmů rozpočtu středoamerického státu. I současné plány počítající se zahraničními investicemi jsou pro Nikaraguu drahé, ale stát počítá, že se mu vybudování průplavu v delším horizontu vyplatí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.