Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba pražského okruhu se zpožďuje, bude asi až v září

  8:44aktualizováno  8:44
Dálniční okruh Prahy spojující brněnskou a plzeňskou dálnici nebude dokončen v termínu, který politici Pražanům slíbili. Na obchvat, který měl být otevřen v dubnu příštího roku, se většina motoristů velmi těší. Má totiž zkrátit úmorné každodenní kolony na Jižní spojce a Barrandovském mostě a odklonit od města tranzitní dopravu.

Dálniční most přes údolí Berounky je hotový, u Průhonic ale práce váznou | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Šampaňské bude muset ještě zůstat v lednici. A to minimálně o čtyři měsíce déle. Zatímco ještě na jaře se Ředitelství silnic a dálnic dušovalo, že duben 2010 je závazným termínem i přes hospodářskou krizi, tento čtvrtek již v tiskové zprávě nenápadně naznačilo, že na jaře se mezi "dé jedničkou" a "dé pětkou" ještě jezdit nebude.

"I dnešní událost (dokončení mostu přes údolí Berounky – pozn. red.) potvrzuje plánované zprovoznění již v příštím roce, ke kterému má dojít v letních měsících," píše Martina Vápeníková z ředitelství.

Pražský okruh

Ředitelství přiznává: Nestíháme

Stavbaři odmítají nyní o zpoždění oficiálně hovořit. Vše prý ukáže až inspekční prohlídka na staveništi a plán prací přes zimu. Ředitelství však už jednalo s městem a politikům přiznalo: "Nestíháme."

NEŠŤASTNÁ OBJÍŽĎKA

Chybějící dálnice zatíží okresní silnici 101

Kudy vede
Středočeským krajem kolem Prahy, pěti okresy a 37 obcemi
Které dopravní tahy kříží
D1, I/2, I/12, D11, R10, I/9, D8, R7, R6, D5, R4
Historie
Silnice byla vyznačena jako přirozený obchvat Prahy, který mohl stačit v dobách, kdy jezdilo po silnicích málo aut. Silnice vede středem obcí, jsou na ní prudké zatáčky a je na mnoha místech užší než 6 metrů. Protijedoucí kamiony mají problém se vyhnout.

"Ve čtvrtek jsem s nimi jednal. Garantují nám nejpozději přelom srpna a září roku 2010. Radost z toho nemáme, ale důležité je, že výstavba plynule pokračuje," uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Narážel tak na pozastavení dálničních staveb v jiných českých regionech v důsledku krize.

Ještě horší scénáře ovšem nabízejí materiály radnic, přes jejichž území dálnice vede. "Stavba okruhu pokračuje. Okruh nicméně nebude otevřen na jaře 2010, jak bylo plánováno, ale až na podzim. Vinu na zpoždění má nutnost rekonstruovat úsek od Slivence k nájezdu na D5 a dále zpoždění v úseku stavby k dálnici D1," napsala třeba starostka Slivence Jana Plamínková na internetových stránkách obce.

Termín je napjatý, ale zvládnou se dá

Proti stavbařům hovoří i laický pohled, jenž řidiči získají na dálnici u Průhonic, kde se staví v přímém přenosu. Zatímco u Lahovic se již tyčí dlouhé betonové mosty, tunely pod Točnou u Lochkova jsou dávno proražené, na opačném konci stavby – u dálnice D1 – mají dělníci za sebou jen zemní práce a základy mostních pilířů na budoucí mimoúrovňové křižovatce.

Když bude teplá zima, dal by se však ještě podle odborníků jarní termín zachránit, i když je to velmi nepravděpodobné. "Kolem budoucí křižovatky jsem před pár dny projížděl, takže jsem se na to díval. Zvládnout se to dá, i když je termín opravdu napjatý. Před lety byla stavba dálnice D8 na státní hranici s Německem ještě napjatější, ale stavebníci pak předvedli koncert a všechno se stihlo," uvažuje Martin Doksanský z firmy Stavby mostů Praha.

Podle něj se dá betonovat i v zimě do teploty minus 5 až 8 stupňů Celsia. Potíž může být jen s většími mrazy a také s asfaltem. Asfaltárnám se totiž v zimě nevyplatí kvůli nízkému počtu zakázek pokračovat ve výrobě a provozy od prosince do března zpravidla stojí. A dálnice potřebuje několik vrstev asfaltu.

PRAŽSKÝ OKRUH

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.TECHNICKÉ ÚDAJE
Délka
23,1 km
Zprovoznění jaro/léto 2010
Cena 21,5 mld. Kč

POPIS STAVBY
Jižní část okruhu spojí
Pražský okruh u Slivence a D1
Po dokončení propojí tato dálnice silnice D1, R4, D5, R6, R7 Součástí stavby jsou dva tunely a dva dlouhé mosty
Most přes údolí Berounky je dlouhý 2 030 metrů
Most přechází přes dvě železniční tratě, dvě řeky a jednu dálnici
Most má 37 polí a nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů
Most přes Slavičí údolí je dlouhý 420 metrů a vysoký 65 metrů
Stavba složitého úseku Lahovice – Slivenec stojí 8,9 miliardy korun
Na provoz v tomto 6 km dlouhém
úseku bude dohlížet 109 kamer

KDE DÍKY STAVBĚ UBUDE AUT
Nová dálnice propojí brněnskou s plzeňskou dálnicí. Ty jsou dvěma nejzatíženějšími autostrádami v Česku. Auta jedoucí z Brna, Plzně, ale i do Strakonic, Karlových Varů či Chomutova, již nebudou muset projíždět přes vnitřní Prahu.

Strakonická (Lahovičky) 54 tis.
K Barrandovu (Holyně) 45 tis.
Jižní spojka (Braník) 105 tis.
Jižní spojka (Roztyly) 130 tis.
Dálnice D1 (Chodov) 113 tis.
Poznámka: Současný počet za jeden den

AUT NA HRANICÍCH PRAHY
Na silnicích napojujících se na tento úsek okruhu denně
Dálnice D1 (Průhonice) 98 tis.
Štechovická silnice 25 tis.
Strakonická (Cukrák) 24 tis.
Plzeňská dálnice 51 tis.
Pražský okruh (Třebonice) 52 tis.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.