Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba letiště v Pardubicích se zastavila kvůli podezření z podvodu

  19:09aktualizováno  19:09
Tok peněz do opravy letiště v Pardubicích z Evropské unie se zastavil. Regionální rada, která dotace rozděluje, financování pozastavila pro podezření z podvodu při výběrovém řízení. Unie má letišti dát 214 milionů korun.

Rekonstrukce letiště v Pardubicích | foto: Radek Kalhous, MAFRA

"Snažíme se předejít problémům, které by mohly vzniknout. Ani ne za dva měsíce nezávislý expert posoudí, zda cena je v místě a čase obvyklá. Pokud bude vše v pořádku, financování po novém roce obnovíme," uvedla Eva Jouklová, tisková mluvčí Regionální rady Severovýchod.

Policie zjistila, že minimálně tři výběrová řízení na projekty v kraji, placené z Evropské unie, byla zmanipulovaná. Losování firem na akce v Chrudimi, Nasavrkách a Letohradě prováděl na přání počítačový program. Regionální rada proto financování těchto akcí na žádost policie zastavila a rozhodla se prověřit další.

V případě pardubického letiště nalezla také podezřelé okolnosti. "Objevili jsme tu některé shodné znaky s případy, které vyšetřuje policie. Losování nebylo prováděno elektronicky, ale zúčastnili se ho stejní lidé," uvedla Jouklová. Výběr firmy dlouhodobě kritizovali představitelé kraje.

Hejtmanovi Radku Martínkovi i jeho náměstkovi Janu Tichému se nelíbilo, že vedení firmy EBA nechalo ze 16 uchazečů vylosovat jen pět. Kvůli tomu se prý mohlo stát, že zakázka byla předražená. "Na základě upozornění policie zjistíme, zda cena díla byla v pořádku. Celé se mi to ale nelíbilo od začátku, kdyby ta soutěž byla transparentní, účastnili by se jí všichni zájemci," říká hejtman.

Paradoxní je, že právě Martínek je předsedou Regionální rady. I proto třeba šéf dozorčí rady firmy EBA Vítězslav Novohradský, taktéž z ČSSD, vidí v rozhodnutí úředníků problém. "Nerozumím tomu. Doufám, že si pan hejtman najde čas na vnitrostranickém fóru vysvětlit toto rozhodnutí, které vystavuje město i kraj nebezpečí vážných finančních dopadů," uvedl.

Zastavení stavby by mohlo stát až deset milionů korun navíc

Pokud totiž Unie peníze nakonec nepošle, magistrát i kraj budou muset zaplatit rozšíření rozjezdové dráhy i stavbu nových nádrží ze svého. A to by v současné chvíli byla potíž pro oba úřady. "Není vyloučeno, že stavební firma bude požadovat po městě a po kraji platbu, protože faktury jsou vystaveny. Pokud nedokážeme říci, jak dlouho bude kontrola trvat, tak je otázka, zda nebude chtít zakonzervovat stavbu, což bude zcela jistě stát další peníze," říká primátorka Štěpánka Fraňková.

Sám šéf firmy Chládek a Tintěra Libor Joska odhaduje zakonzervování stavby na pět až deset milionů. "To samozřejmě udělat jde, i když to je docela problém. Hlavně co s těmi 200 lidmi, co na letišti pracují? Celé mě to připadá jako bublina. Už se přece potvrdilo, že 250 milionů, které jsme za stavbu nabídli, bylo reálnou, nijak nepřemrštěnou cenou," uvedl Joska.

Náměstek hejtmana Tichý však nechce o zastavení stavby ani slyšet. I kdyby EBA přišla o tučnou dotaci, projekt se podle něj musí dokončit. Kraj by prý svou část platil z úvěru.

"Peníze momentálně nemáme, takže bychom si je museli půjčit. Z těch 214 milionů by spadlo na kraj asi 70, zbytek by platilo město. Rozhodně by to bylo, ale lepší řešení, než stavbu zastavit. Ta už se musí dokončit," řekl Tichý s tím, že pokud by stavba nebyla dotovaná Bruselem, EBA by daleko rychleji mohla hledat investora. "Padla by pětiletá lhůta, po kterou se nesmí do projektu dostat soukromý kapitál. Mohli bychom tak hledat investora dřív," řekl.

Protikorupční policie se začala modernizací pardubického letiště zabývat zhruba před měsícem. "Zakázkou se stále zabýváme, nyní je ve stadiu šetření, to znamená shromažďování a vyhodnocování materiálů," potvrdil v pátek tiskový mluvčí policejního prezidia Jaroslav Ibehej bez toho, aby přesněji označil, co policisté vlastně šetří.

Primátorka Fraňková říká, že policie šetří právnickou firmu, která na letišti losovala stavební firmy. "Tato firma je vyšetřována protikorupční policií na podkladě elektronických losování, nicméně u technického zázemí pardubického letiště elektronické losování nevyužili," řekla.

Z logiky by pak vyplývalo, že problém má právnická společnost Vyroubal Krajhanzl Školout, která pro firmu EBA výběr stavitele zajišťovala. Ovšem ve skutečnosti si společnost, ve které má podíl i bývalá ministryně Petra Buzková, najala ještě jinou firmu a ta je právě nyní vyšetřovaná kvůli zmanipulovaným výběrovým řízením.

"O tom jsem nevěděl. Myslel jsem, že stavitele vybírala kancelář Vyroubal Krajhanzl Školout. Nevím, proč najali někoho dalšího," řekl náměstek primátorky Jindřich Tauber, který sedí ve vedení firmy EBA.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Absolventi medicíny nemohou nastoupit do ordinací, stát hledá nápravu

Stovka absolventů medicíny a zájemců o praktické lékařství nemůže pokračovat v dalším studiu. Znemožňuje jim to novela zákona o specializačním vzdělávání...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.