Státní úředníci ve střetu zájmů

  • 1
Státní úředníci v ostrém střetu zájmů. Také jsou vaši hejtmani, primátoři či starostové obcí, nebo vyšší magistrátní úředníci, popřípadě placení zastupitelé v představenstvech a dozorčích radách akciových společností, ve kterých údajně hájí zájmy institucí, které je zaměstnávají?
Mnohdy v těchto funkcích   zastupují magistráty měst a obecní úřady, aniž by
jejich  aktérství ve společnostech bylo podloženo jakoukoli majetkovou účastí. Za výkon funkce v představenstvech a dozorčích radách jim plynou  odměny ve statisícových částkách, včetně případných odsouhlasených tantiém do jejich vlastních kapes a nikoli do pokladen institucí, které  údajně zastupují a od nichž jsou  za zástup  již jednou placeni. 
Jedná  se zcela jistě o střet zájmů, který je  akceptován málokde ve světě. Většinou totiž, místo aby hájili zájmy měst či obcí, využívají svého působení ve vrcholových orgánech společností k  lobingu a  působení pro společnost samou v zastupitelstvech či výběrových řízeních, pokud jsou v lepších případech vypsána. Pokud se jedná o zvýšení cen v distribučních a teplárenských společnostech, tlumí nesouhlas zastupitelů a magistrátů. Často lobovali pro prodej akcií za nevýhodnou cenu  při odkoupení samotnou společností či spřízněnou osobu, která  skrytě  prováděla výkup. Nezřídka kdy se stává, že  tyto firmy dostávají velmi výhodné pronájmy na dlouhou dobu, často i právně neošetřené, bez možnosti výpovědi. Také seznámení vedení firem  se  zamýšlenými záměry územního plánování vedou k nákupu či prodeji pozemků  za  cenu pro firmu výhodnou.Často po vypršení mandátu, či v případě odstoupení odchází do těchto firem pracovat a dále prohlubují čilé vztahy se zaměstnanci magistrátů.  Pokud hájí důsledně  zájmy  magistrátů a jejich majetkových účastí, těžko se totiž dostanou do vrcholových orgánů  společností a zůstávají s výkonem akcionářských práv v roli minoritního akcionáře.
Podobná  situace s ovlivňováním  a  lobingem  pro firmy probíhá nejen v komunální politice, ale i v parlamentu, senátu a ministerstvech. Přes FNM by se neměli  do společností dostávat poslanci a senátoři, jejichž pracovní náplň je zcela odlišná.
Všichni tito úředníci  zastupující majetkové účasti státu či obcí by měli  své odměny ze společností převádět do  pokladen  institucí, odkud  pochází. Za jejich rozhodnutí ve firmách by měl ručit na druhou stranu stát. V případě  jakéhokoliv postihu  zastupujícího pracovníka by měl postupovat dle  zákoníku práce. Za zástup mu lze schválit v případě komunální politiky odměnu zastupitelstvem. Ve společnostech, kde tito úředníci jsou ve vrcholových orgánech bez jakékoli majetkové účasti státu či obcí, by měl dostat úředník na vybranou, zda chce setrvat ve státních službách, nebo pracovat v soukromé společnosti. Jen tak je možno omezit střety zájmů a případné možnosti korupce státních úředníků tak, aby na konci lobistických řetězců zůstávala oškubaná obec, magistrát, nebo stát. Třeba po dvouměsíčním výpadku  práce parlamentu  s volbou prezidenta  již konečně dojde i k odvaze  zákonodárců  vylepšit   zákony jdoucí proti  osobnímu zájmu některých z nich i osobnímu zájmu některých komunálních politiků, kteří do politiky vstoupili pouze s vizí osobního prospěchu.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video