Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Statkářka Havránková spor o půdu pro D11 ukončila, zbývá její sestra

  14:38aktualizováno  16:41
Statkářka Ludmila Havránková, která se 17 let bránila uvolnění pozemků pro stavbu dálnice D11 u Hradce Králové, přijala na svém gruntu ministra dopravy Pavla Dobeše. Spor o její půdu je uzavřen. Ne ale spor o dálnici. Státu stále chybí pozemek, který vlastní sestra Havránkové. Ministr jí pohrozil vyvlastněním.

Ludmila Havránková s ministrem Pavlem Dobešem (vlevo), jeho předchůdcem Vítem Bártou a náměstkem Pozemkového fondu Bohuslavem Kabátkem (vpravo) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Za Ludmilou Havránkovou přijel kromě Dobeše i jeho předchůdce Vít Bárta, který svého času s Havránkovou osobně jednal. Stát nakonec v létě Havránkovou přesvědčil ke směně. V červnu souhlasila s prodejem půdy za 90 milionů a další pozemky, na kterých bude hospodařit.

Sama statkářka z Plačic na okraji Hradce Králové při "děkovacím" setkání na rodinném gruntu potvrdila, že svá pole už v katastru nemovitostí převedla na stát. "Jsem ráda, že to pro mě končí," říkala Havránková a tiskla ruku někdejšímu ministrovi dopravy Bártovi, který na statek přispěchal s malým zpožděním a zdržel se jen asi deset minut.

Zlomové okamžiky kolem D11

V roce 1994 Ludmila Havránková nabídla státu směnu pozemků, když se dozvěděla, že dálnice má vést přes její pole. Když neuspěla a úředníci jí prý hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům.
V roce 2008 už po různých peripetiích s výkupy končí dálnice v polích před Hradcem. Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba deset hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Dál požadovala celistvou ornou půdu.
Následovalo několik dohod, ve kterých se postupně snižovala výměra, kterou stát pro dálnici žádal a měnily se podmínky pro vyrovnání s Havránkovou.
V květnu 2010 úřednická vláda Jana Fischera dospěla k názoru, že dohoda s Havránkovou a Štrosovou není možná, a odhlasovala vyvlastnění. Když majitelky ustoupily, couvl nakonec i kabinet. Podpis dohod ale zmařil zdravotní stav Havránkové.
A začínalo se znovu, naposledy. Do jednání se v září 2010 vložil osobně ministr Vít Bárta, jehož si Havránková pochvaluje, že jednal slušně. Letos v červnu Havránková souhlasila s prodejem svých pozemků za 90 milionů a další pozemky, na kterých bude hospodařit.

"Poprvé jsme si podali ruku před 14 měsíci, ale i poté musela spousta lidí udělat spoustu práce, aby to všechno platilo. Pevně doufám, že v této nelehké době, kdy se všichni bojíme, co bude a co nebude s naší českou zemičkou, bude více takových dobrých gest a budeme si moct více věřit," prohlásil pateticky Bárta.

Převod pozemků farmářky Havránkové na stát měl být v katastru nemovitostí zapsán do konce letošního roku. Podle dnešního vyjádření náměstka Pozemkového fondu Bohuslava Kabátka ale návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí zatím podán nebyl.

Ideálně by příští rok na pozemcích Havránkové měl proběhnout archeologický průzkum, dálnice by se pak měla stavět v letech 2013 a 2014.

Když sestra neprodá, stát půdu vyvlastní

Vyhráno ovšem stát nemá. Chybí mu pozemek o velikosti několika desítek metrů čtverečních, který leží přímo pod budoucí dálnicí. Majitelkou této půdy je Jaroslava Štrosová, tedy sestra Ludmily Havránkové.

Ministr dopravy Dobeš ovšem řekl, že pokud Štrosová nabídku na prodej do konce roku nepřijme, je stát připraven její pozemek vyvlastnit.

"Je pravda, že během posledních dvou týdnů jsme nedostali odpověď, ale dali jsme na stůl nabídku a paní Štrosová byla ochotná se dohodnout," tvrdí Dobeš o jednání.

David Štros, syn a zároveň advokát majitelky sporného pozemku, ale agentuře ČTK řekl, že jednání neprobíhají: "Z původní dohody o směně pozemku z června 2010 stát ustoupil."

Bez dohody o pozemku jeho matky prý nelze dálnici stavět, protože parcela leží přímo v trase dálnice, nedaleko od dosud dokončeného tělesa dálnice. K případným jednáním se státem je Štros podle svých slov připraven. Už dříve nicméně uvedl, že případným snahám o vyvlastnění se bude soudně bránit.

Šanci na dostavbu dálnice k Hradci přivítal i hejtman Lubomír Franc. "Otevírá další šanci pro snazší zahájení stavby dálnice dál k Jaroměři. Na její přípravu je připraveno na příští rok podle pana ministra Dobeše 250 milionů korun," sdělil pro jednání šéf kraje.

Podle France jen dálnice pokračující za Hradec může sloužit celému kraji. Ačkoli by měla mít do roku 2014 stavební povolení, finance na stavbu jako takovou se budou v příštích letech shánět velmi těžko.

Chybějící část dálnice D11

Chybějící část dálnice D11 vede od Praskačky ke Stěžerům. Na další naznačený úsek ke Smiřícím, Jaroměři a dál do Polska nebudou hned tak peníze.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Absolventi medicíny nemohou nastoupit do ordinací, stát hledá nápravu

Stovka absolventů medicíny a zájemců o praktické lékařství nemůže pokračovat v dalším studiu. Znemožňuje jim to novela zákona o specializačním vzdělávání...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.