Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiku nehod vede Barrandovský most

  19:26aktualizováno  19:26
Praha - Strakonická ulice, Barrandovský most, Vítězné náměstí, Nádražní ulice či křižovatka Bulhar nemají společného jenom to, že se na nich pravidelně tvoří dopravní zácpy, ale zároveň zaujímají čelní pozice v seznamu nebezpečných míst ve městě. Nejvíce nehod - celkem dvaadevadesát se dvěma mrtvými - zaznamenali pražští dopravní policisté loni na křižovatce Strakonické ulice s Barrandovským mostem, což je místo kde se soustředí nejenom značná část dopravy z jihu Prahy, ale touto křižovatkou projíždí i tranzitní doprava mezi dálnicí D-1 z Brna a dálnicí D-5 ve směru na Plzeň.

Křižovatka Barrandovského mostu se Strakonickou ulicí je ovšem spíše širokým komplexem mimoúrovňových křížení než klasickou křižovatkou. Dopravní odborníci proto označují jako velmi nebezpečnou spíše kruhovou křižovatku na Vítězném náměstí v Dejvicích, kde se loni odehrálo třiaosmdesát nehod. Tato křižovatka se přitom drží na čelných místech statistiky dlouhodobě a je i jedinou křižovatkou na které policisté v historii zaznamenali více než sto nehod.

"Díky některým úpravám sice loni počet nehod na této křižovatce o něco poklesl, ale i tak patří tato křižovatka k nejhorším ve městě a počet nehod za rok zde kolísá od sedmdesáti k devadesáti," uvedl Jan Adámek z Ústavu dopravního inženýrství.

Podle něj je hlavním důvodem nehod v tomto místě to, že je zde nevhodně umístěný kruhový objezd. Okružní křižovatky jsou totiž vhodné jen v místech, kudy nejezdí extrémně velké množství vozů. Pokud je provoz hustý, stává se křižovatka nebezpečnou.

Dalším závažným negativním faktorem této křižovatky jsou tramvaje, které zde jezdí ve třech směrech. "Tramvaje zde musí dávat přednost dvakrát. Vzhledem k intenzitě provozu, který na kruhovém objezdu je, nemohou řidiči tramvaje striktně dodržovat všechna pravidla. Jinak by totiž většinu dne touto křižovatkou vůbec nemohli projet," míní Adámek. Podle něj je jediným možným řešením přestavět kruhový objezd na klasickou křižovatku s dostatečným počtem řadících pruhů.

Obě dvě kritické křižovatky - u Barrandovského mostu i v Dejvicích - jsou podle ředitele pražského Dopravního inspektorátu Zdeňka Bezoušky na vybrané síti komunikací a policie spolu s radnicí zvažuje jejich úpravu. "Na Barrandovském mostě je problém v tom, že se zde na velmi krátkém úseku proplétají vozidla z několika směrů. Zde nám už osvědčila provizorní světelná signalizace, která vlastně určovala kolik vozů může být v jednom okamžiku na mostě. Právě semafory by mohly řešit situaci na této křižovatce i v budoucnu," řekl Bezouška.

Na Vítězném náměstí může mít příznivý vliv na počet nehod jen to, pokud klesne počet projíždějících vozů. Ovšem kvůli kapacitě ostatních komunikací v okolí je nemožné dopravu někam odklonit. "Problémových míst je ve městě samozřejmě daleko více a my na nich vyhodnocujeme možné úpravy," řekl ředitel Bezouška.

"Doprava na kruhovém objezdu na Vítězném náměstí by se podle nás měla rozčlenit například několika semafory, které by upřednostňovaly tramvaje. Těch možností je ale několik a je třeba je projednat," uvedl ředitel magistrátního odboru dopravy Kamil Kotek. "Počet nehod na tomto náměstí sice pomohly snížit naváděcí prvky, ale přechody u tramvajových zastávek působí řidičům i chodcům značné problémy. Oddělovací prvky samy o sobě problémy tohoto náměstí nevyřeší a je zde potřeba najít razantnější řešení," dodal. Podle něj je možné, že se radnice nechá upravit křižovatku na Vítězném náměstí i na Barrandovském mostě ještě letos. Vše bude záležet na dohodě s policií i na patřičných povoleních.

Další nebezpečným místem v metropoli je křížení Strakonické a Nádražní ulice, kde policie loni evidovala sedmdesát nehod. Počet nehod zde v minulosti tak vysoký nebyl, ale kvůli výstavbě městského okruhu zde musejí řidiči často přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého a tím zvyšují riziko kolize.

Odborníci však křižovatky i úseky silnic nehodnotí jenom podle absolutního počtu nehod, ale za nebezpečné považují i kudy projíždí menší množství aut a přesto zde statistiky evidují více než čtyři nehody na milion projetých aut. V této kategorii vede s dvaašedesáti nehodami křižovatka Klárov - Valdštejnská, kde v průměru havarovalo 5,7 vozidla na milion projetých aut. "Tato křižovatka je nebezpečná především proto, že je neřízená a kapacitně naprosto nevyhovuje. Všechna vozidla tudy nemohou projet, pokud chtějí dodržet všechna pravidla o přednosti v jízdě," sdělil Adámek.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Předseda Senátu Milan Štěch oznámil na tiskové konferenci termín prvního kola...
Lidé budou volit prezidenta v prvním kole 12. a 13. ledna, oznámil Štěch

První kolo prezidentských voleb se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín ve středu oznámil předseda Senátu Milan Štěch.  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.