Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: HZS Ústeckého kraje, Michal Hrdlička

V květnu zemřelo na českých silnicích nejméně lidí za 25 let

  • 53
V květnu zemřelo při autonehodách v Česku k nedělnímu odpoledni 48 lidí, což je o dva méně než loni a nejméně za květen od roku 1990. Celkový počet mrtvých od začátku roku je ale oproti loňsku o deset vyšší, celkem zahynulo od ledna do konce května 208 lidí.

Vyplývá to z policejních statistik a informací ČTK. Květnový počet obětí značně navýšil tento víkend, který je se šesti mrtvými jedním z letos nejtragičtějších.

Ačkoli letošní květen byl zřejmě méně tragický než loňský, celkové počty obětí havárií od začátku roku jsou zatím vyšší než za stejné období loni. Důvodem je hlavně výrazný meziroční nárůst množství zemřelých při nehodách v únoru, kdy na silnicích zahynulo o 14 lidí víc než loni.

Přesto je zatím letošní rok v počtu zemřelých za prvních pět měsíců třetím nejméně tragickým od roku 1970. Nejméně mrtvých bylo loni, rovné dvě stovky, a v roce 2013, kdy za prvních pět měsíců roku zahynulo 203 lidí.

Čísla za květen mohla být pozitivnější nebýt tohoto víkendu. Se zatím osmi mrtvými za sobotu a neděli je totiž jedním z nejtragičtějších v letošním roce. Víc obětí nehod zaznamenali policisté pouze o víkendu 21. a 22. března, kdy zemřelo dohromady deset lidí. O víkendu 4. a 5. dubna si pak nehody také vyžádaly osm obětí. .

Na vysokém počtu zemřelých o víkendu se podepsaly tři smrtelné nehody motorkářů. V Tachlovicích u Prahy v sobotu odpoledne zemřel řidič malého motocyklu, když jej zachytilo osobní auto, které vjelo do protisměru. Vpodvečer pak zahynul motorkář u Chotějovic na Teplicku po střetu s autem, které mu zřejmě nedalo přednost. V neděli ráno zahynul třetí motorkář, když mezi obcemi Sázava a Vyskytná na Pelhřimovsku narazil do stromu (o této nehodě čtěte zde).

Počet úmrtí motorkářů pravidelně roste právě o jarních a letních víkendech za pěkného počasí. Jednak podle policistů vyráží na silnice řada „svátečních“ motoristů - řidičů aut i motorkářů, kteří vyjíždějí na silnice jen občas. Motocyklisté se ale také stávají často oběťmi nehod proto, že jsou méně chráněni bezpečnostními prvky než lidé v autech a také je mohou ostatní řidiči přehlédnout.

,

Video