Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl...

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl pořízen několik dnů před pádem mostu. | foto: Policie ČR

Statik nepočítal s fyzikálními zákony, hodnotí znalec most ve Studénce

  • 72
Na další nešvary při zasouvání mostní konstrukce ve Studénce, která pak spadla do kolejiště před přijíždějící mezinárodní rychlík, upozornil expert na hydrauliku Miroslav Chromečka. Statik podle něj nepočítal s fyzikálními zákony, podpůrná konstrukce byla na hranici únosnosti a ani hydraulický systém nebyl ideální.

Soud v Ostravě rozplétá okolnosti jedné z největších železničních katastrof od minulého pondělí. Dnes expert Chromečka zdůraznil, že chyb bylo mnoho. "Zkolabovalo něco mezi zemí a mostem. Nebyla to jen jedna kapka. Byla to řada drobných hříchů, které se v tomto případě projevily velmi negativně," uvedl znalec.

Postup, který navrhl statik společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), by fungoval pouze v ideálních podmínkách, ale podle Chromečky nepočítal s vnějšími vlivy. Dodal, že podpůrná konstrukce, jež most držela, byla špatně navržena. "Navržena byla na hraně únosnosti. Autor projektu nezahrnul vodorovné zatížení. Došlo pak k účinkům, které nebyly zanedbatelné," řekl znalec.

Model mostu ze Studénky v jednací síni.
Maketě nechybí ani dřevěné špalíky, které konstrukci částečně podpíraly.
Do soudní síně v Ostravě byla přinesena i věrná maketa zasouvané mostní

Znalci ukazují stavební prohřešky na maketě mostní konstrukce.

Chromečka zkoumal hydraulický systém, kterým se most zvedal a posouval. I ten nebyl podle znalce řešen ideálně a mohlo nastávat výrazné lokální přetížení podpůrných konstrukcí.

Dalším kritickým momentem na stavbě byl fakt, že stavaři mostní konstrukci přizvedávali i jednostranně. "S ohledem na rozměry a váhu konstrukce bylo nutné přizvedávat. Postupy měly být takové, že pokud se zvedalo jednostranně a upravovala se poloha mostu, měla být provedena různá technická opatření," řekl. Podotkl, že ani obsluha hydraulického zařízení neměla potřebné informace.

Vzpříčený vozík nesoucí mostní konstrukci. Snímek několik dnů před katastrofou.
Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů před neštěstím.
Vozíky nesoucí mostní konstrukci byly zkřivené. Snímek několik dnů před...

Jak dokládají fotografie pořízené několik dnů před pádem, pojezdové vozíky pod konstrukcí byly vzpříčené (vlevo) a ohnuté (vpravo).

Podle obžaloby příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků.

Už dříve experti poukázali i na nedostatky při úpravách původního projektu, například v úterý stavební znalec most přirovnal ke štokrleti na židli a vyjmenoval mnoho chyb. Obhájci ale jeho posudek nepovažují za určující a objektivní.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)

Obžalováno z nedbalostního obecného ohrožení je deset lidí, především ze stavebních firem. Hrozí jim tři roky až deset let vězení.

Expres Comenius narazil do mostu v pátek 8. srpna 2008 v devadesátikilometrové rychlosti. Osm lidí zemřelo, 95 bylo zraněno, přes dvacet z nich těžce. Hmotná škoda činí 177 milionů korun.


Video