Ani rychlá jízda po obcích by už neměla být tak snadná jako dosud. Během několika let by měla Česko pokrýt síť pevných radarů na měření rychlosti.
Na straně druhé ministři uznávají, že ne za vše mohou řidiči. Stát proto hodlá dát více peněz na zlepšení stavu silnic. Už letos například půjde sto padesát milionů korun na zlepšení stavu rizikových železničních přejezdů. Právě na nich se velmi často stávají smrtelné nehody.
V obcích se mají navíc stále častěji objevovat zpomalující prahy a bariéry. Hlavní cíl celé strategie je jasný: Špidlova vláda chce, aby na českých silnicích umíralo méně lidí. V roce 2010 jich má být polovina oproti dnešku. Tedy něco přes šest stovek.
"Půjde to pozvolna, ale věřím, že se to podaří," řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. "Záleží i na veřejnosti. Lidé si musí uvědomit, že dodržování silničních pravidel je v jejich zájmu. Myslím, že se v tom už jejich postoj mění."
Tvrdé tresty pro řidiče
Klíčové pro vymýcení džungle na českých silnicích mají být také přísnější tresty pro řidiče: vysoké pokuty (dokonce až 50 tisíc korun), odebrání řidičského průkazu na místě a zavedení takzvaného bodového systému.
Za každý přestupek budou dostávat řidiči trestné body a po získání dvanácti přijdou na rok o řidičský průkaz. Návrh novely zákona, který to zavádí, už prošel prvním čtením ve sněmovně.
Ambiciózní plán má však háček. Záleží, zda na něj vláda bude mít dost peněz. "Bojím se, aby to nebyly jen vzdušné zámky. Tato vláda má poněkud jiné priority, kam dávat peníze," tvrdí stínový ministr dopravy z ODS Petr Bendl.
Podobné obavy mají i dopravní odborníci, kteří jinak záměr vlády chválí. "Konečně se situací na silnicích začnou zabývat i jiné instituce než jen ministerstvo dopravy. Snad na to budou peníze," uvedl specialista na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín.
Za jízdu v opilosti až rok vězení?
Nikdy si neudělal řidičák. Přesto počátkem měsíce sedl pětatřicetiletý muž z Jindřichova Hradce za volant peugeotu - a ještě k tomu opilý. Výsledek byl tragický: naboural a zabil těhotnou ženu.
"Přitom má soudem zakázáno řídit motorová vozidla do roku 2007. Je to známá firma," říká jindřichohradecký policejní mluvčí Jaroslav Beran. Policisté už piráta několikrát chytili a pokutovali, ale nic platné to nebylo. Znovu sedl za volant.
Poslanci vládní ČSSD hodlají takovým případům předejít: chtějí jeden rok vězení za řízení bez papírů nebo s alkoholem. "V posledních měsících podobných nehod přibývá, vysoké pokuty nic neřeší," říká jeden z autorů záměru, předseda poslanců ČSSD Petr Ibl.
Kdyby už zákon platil, smrtelná nehoda by se nemusela stát: muž z Jindřichova Hradce by už zřejmě "seděl" ve vězení - za řízení bez papírů.
S vězením pro piráty silnic počítá i Špidlova vláda v novele trestního zákona, jehož projednávání ve středu odložila. Poslanci už nehodlají čekat a svůj návrh posílají nezávisle na kabinetu do sněmovny.
Tvrdší postihy však nepodporují opoziční občanští demokraté: "Není nutné posuzovat řízení s alkoholem jako trestný čin, stačí přestupek," říká stínový ministr spravedlnosti a poslanec za ODS Jiří Pospíšil.