Při síle zpravodajského zázemí Novy bychom byli schopni zpravodajský kanál dělat, ale zatím na to není čas, říká Petr Dvořák.

Při síle zpravodajského zázemí Novy bychom byli schopni zpravodajský kanál dělat, ale zatím na to není čas, říká Petr Dvořák. | foto: Michal Sváček

Stát nechal Čechy v digitalizaci vykoupat, říká ředitel Novy

  • 270
Televize Nova před pár týdny zdigitalizovala filmový kanál. Není tomu přitom tak dlouho, kdy tento proces zarputile odmítala. Generální ředitel Novy Petr Dvořák rozhovoru pro iDNES.cz vyjádřil obavy, že lidé nemají o televizní revoluci dostatek informací a stát s ní zbytečně spěchá.

Nova měla a myslím, že stále má velké výhrady k procesu digitalizace. Proč?
Připadá nám, že poté, co došlo ke schválení zákonů, stát  prostřednictvím svých orgánů dal od digitalizace ruce pryč a nechal v tom občany "vykoupat". Za necelé čtyři měsíce dojde k vypnutí analogu v největší aglomeraci - v Praze - a ta na to není dostatečně připravená.

Máte informace, že mezi Pražany není dostatečný počet set-top-boxů?
Zatím nemáme, ale budeme se intenzivně snažit je získat, abychom měli jistotu, že v dubnu někteří diváci neztratí možnost sledovat televizi. Cílem celého procesu digitalizace je, aby lidé dostali větší množství televizních kanálů v lepší kvalitě než dosud. Ale pokud na to nebudou připraveni, tak se proces bude muset upravit.

Budete suplovat roli státu a vyzývat pražské diváky k nákupu set-top-boxů?
Jen částečně, protože na to nejsme vybaveni. Určitě v nejbližší době zahájíme informační kampaň. Konkrétní řešení problémů v domácnostech a jinde už musí mít na starosti někdo jiný. Měla být zřízena poradní centra, případně certifikovaná servisní střediska, která by lidem zaručila, že jim set-top-boxy nainstalují správně. Bez toho si někdo může koupit laciný přístroj z Číny a zjistí, že nejde obraz, zvuk nebo obojí a diví se. Ale to opravdu není role komerční televize, ale státu a ten nese odpovědnost.

Zaměří se vaše informační kampaň například na seniory, kteří jsou velkou diváckou skupinou Novy? Především pro ně slova provázející digitalizaci můžou být nesrozumitelná.
To je přesně příklad toho, co nemůžeme a ani moc nechceme řešit. Když jsme navrhovali, aby se část reklamních příjmů ČT utratila za pomoc těmto diváckým skupinám, bylo nám řečeno, ať do toho nestrkáme nos, že si stát poradí. Zřejmě tedy plán má, my ho ovšem zatím neznáme. Snad vše proběhne hladce.

Mr. GS - Michal Suchánek, šéf TV Nova Petr Dvořák a Richard Genzer
Šéf nejsledovanější české televize v pořadu Mr. GS

Pane řediteli, jaký byl pro vaší televizi rok 2008?
Z ekonomického hlediska to nemůžu komentovat, to bude dělat až naše mateřská společnost CME v polovině února. Se sledovaností můžu být více než spokojený, a to nejen hlavního kanálu Novy, ale i dalších kanálů, speciálně Nova Cinema a Nova Sport.

Jste součástí velkého mediálního domu, který podniká po východní a střední Evropě. Pocítili jste nástup finanční krize?
Samozřejmě, klienti jsou lehce zdrženlivější, všichni mnohem víc zvažují, kolik budou investovat v roce 2009. V řadě zemí, kde CME operuje, jsou její televizní stanice lídrem na trhu, jako je Nova v Čechách a Markíza na Slovensku. Klienti většinou vedou vyjednávání s vědomím, že televizní reklama je pro ně hodně efektivní.

Nova touží po dalších licencích, v cestě jí stojí zákon

Museli jste kvůli ní poupravit plány? Například oddálit start nějakého projektu?
Víte, myslím, že slovo krize je zprofanované a média by ho měla používat co možná nejméně nebo v případech, kdy se to doopravdy hodí. Je ale pravda, že jsme se na ni připravili a snažili se, aby naše jarní a letní schéma byly co nejefektivnější. Máme několik připravených projektů a uvidíme, jak se nám bude dařit. Začátkem února už budeme vědět, jaký objem reklamních investic se nám podařilo nasmlouvat. Rozhodně neděláme žádné radikální škrty.

zleva: Petr Dvořák, Miloslava Nováková a Radek John
Radek John je na Nově o 9 let déle než Petr Dvořák.

Pár dní před Vánocemi jste nečekaně spustili kanál Nova Cinema v multiplexu. Původně jste avizovali, že k tomu dojde až na jaře. Proč jste se rozhodli jinak?
Viděli jsme, že má velmi dobrou výkonnost, za rok fungování se mu podařilo dostat na pozici číslo jedna mezi filmovými kanály. Navíc jsme chtěli využít situace, že jsme dojednali podmínky pro šíření signálu v digitálních sítích. A také jsme divákům chtěli přinést dárek k Vánocům. V průběhu zimy a prázdnin měli mnohem více času sledovat televizi.

Vánoční programová nabídka Nova Cinema ovšem nebyla nijak oslnivá v porovnání s "velkou" Novou. Nestačili jste připravit atraktivnější?
Myslím, že vzhledem k tomu, jakou má Nova Cinema penetraci a jak se snažíme udržet ekonomickou efektivitu kanálu, tak ta nabídka byla možná ne oslnivá, jak vy říkáte, ale atraktivní určitě. Když se podíváte na ostatní televize, tak Nova Cinema si během vánočních svátků výrazně polepšila.

V prvním týdnu v multiplexu váš filmový kanál sledovalo víc diváků než ČT 4 a ČT 24 a paradoxně ubral i velké Nově. S jakou sledovaností budete spokojen?
To není pravda. Podle našich zjištění z prosince si Nova svoje diváky udržela a Nova Cinema našla diváky mezi těmi, kteří nenašli oblíbený produkt v České televizi, na Primě nebo jinde. Například 6. ledna jsme v celkové sledovanosti obou kanálů dosáhli 51%, to není špatný výsledek.

To rozhodně není, ale s jakou sledovaností Nova Cinema budete spokojení?
To nebudu veřejně ventilovat, pokud si udržíme sledovanost v řádu jednotek procent, budeme spokojeni.

SuperStar 3 - Petr Dvořák
Dvořák rozšířil Novu o další dva vyprofilované kanály, třetí chystá.

Ohlásili jste start české verze MTV. V jakém stádiu jsou nyní přípravy?
Rozhodujeme se, kdy bude správný termín spuštění kanálu. Chceme se přizpůsobit ekonomické situaci na trhu. Zatím chceme, aby se to stalo někdy kolem poloviny roku. Podepsali jsme smlouvu, máme základní časový harmonogram, dáváme dohromady tým, nastavujeme technické zabezpečení kanálu.

Dokážete mi už teď říct, jaký prostor dostanou čeští umělci a produkce?
To bude záležet na příjmové stránce kanálu. Jasně si uvědomujeme, že pro českého diváka je česká hudba a interpreti poměrně zajímavým artiklem a podle toho k tomu budeme přistupovat.

Nedávno skončil velmi úspěšný projekt Soukromé pasti. Bude pokračovat a v jaké podobě?
V oblasti hrané tvorby máme na stole hromadu projektů. Snažíme se hlavně přinášet novinky, což se letos podařilo. Soukromé pasti vzbudily velký ohlas a očekávání do budoucnosti. Nebyly nejlevnější, takže budeme zvažovat, kdy je budeme opakovat, případně kdy na ně navážeme. Díky diváckému úspěchu je logická úvaha na ně navázat. Není to ale otázka jara tohoto roku.

Kvůli Soukromým pastem jste se dostali do sporu s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Vyčítala vám, že jste ohrozili výchovu mládeže. Jak její výroky vnímáte?
Myslím, že RRTV přeceňuje svoji roli. Myslím, že jsme tímto seriálem českému národu spíš pomohli, než abychom uškodili mladistvým.


KOMENTÁŘ MF DNES: Soukromé pasti v cenzorské slasti

Přesto u kampaně Nemyslíš-zaplatíš jste z obavy postihu ze strany RRTV dopravně-bezpečnostní spoty ministerstva dopravy zařadili po 22. hodině.
Jsme odpovědní za jejich odvysílání. Naši právníci nám poradili, abychom byli opatrní a my je poslechli.

Není to tak, že objem kampaně není až tak lukrativní a zabírají prostor "lepším" klientům?
Každá kampaň je pro nás lukrativní. Každý jeden spot od libovolného klienta je pro nás lukrativní zboží.

Máte plnoformátovou televizi, sportovní, filmový kanál, chystáte start hudebního. Kdy ohlásíte vznik ryze zpravodajské stanice?
Trh je dnes obsazený a z pohledu ekonomiky je financování zpravodajského kanálu složitější. Při síle zpravodajského zázemí Novy bychom ho byli schopni dělat, ale zatím na to není čas. Nechceme to uspěchat.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video