Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce zničit obchod s kradenými vozy

  0:01aktualizováno  0:01
Budoucí majitelé aut by si měli připravit na přihlašování svého vozu podstatně více peněz než dosud. Ministerstvo dopravy chce zamezit prodeji kradených aut, zpřísní proto kontroly při jejich převodu na jiné majitele.

Policisté tvrdí, že takový krok je nezbytný. Jinak bude byznys s kradenými auty nadále vzkvétat a auta zůstanou napospas zlodějům.

„Legalizovat kradená auta je dnes velmi snadné. Dokud tomu stát nezamezí, nemáme proti automafiím šanci,“ upozorňuje pražský policista, který si s ohledem na svou bezpečnost nepřeje své jméno publikovat.

Tento boj proti mafiím zaplatí motoristé. Za jejich peníze by měly být podle návrhu ministerstva stanice technické kontroly vybaveny lepší technikou. Zatímco nyní stojí evidenční prohlídka sto korun, v budoucnosti cena možná přesáhne až 1500 korun.

„Chceme zavést podobný model jako v Maďarsku, kde prohlídka vyjde majitele auta v přepočtu na přibližně 1800 korun,“ sdělil ředitel odboru schvalování vozidel a předpisů ministerstva dopravy Josef Pokorný.

Podle policejních statistik je pro organizovaný zločin byznys s kradenými auty jednou z nejvýnosnějších a také nejméně riskantních činností. Denně zmizí kolem sedmdesáti aut, odborníci říkají, že v Česku dokonale funguje černý obchod s náhradními díly z kradených vozů.

„Obávám se, že státu současný kritický stav s krádežemi nevadí. Škody totiž nepadají na jeho bedra, ale na bedra pojišťoven a majitelů aut,“ míní Zdeněk Chaloupka, který se specializuje na prověřování původu automobilů.

Zloději ukradnou denně sedmdesát aut
Majitelé aut hrají každý den ruletu s nejistým koncem. Večer zaparkují auto na ulici a ráno je už nenajdou. Každý den prohrává při této hře se zloději aut přibližně sedmdesát lidí. Vítězit se nedaří ani policii: najde přibližně každé páté odcizené auto.

Policisté, kteří proti automafiím bojují, neskrývají svou bezmoc. "Systém, který u nás panuje, je pro zloděje úplným rájem," stěžuje si pražský detektiv, specialista na zloděje aut. "Zásadní problém je zakopaný v přihlašování aut. Zlegalizovat kradené auto je tak jednoduché, že je mi z toho úzko," dodává.

A skutečně: zákony a předpisy hrají až nápadně do karet zlodějům. Zatímco při prodeji chaty za půl milionu korun potřebuje prodávající a kupující kupu potvrzení, posudků a notářských ověření, přehlášení vozidla je otázkou několika minut.

Poprvé vznikne databáze ojetých aut
Ministerstvo dopravy po třinácti letech, během nichž autokrádeže přerostly v obří byznys, slibuje změnu: v rámci vládního boje proti organizovanému zločinu připravuje změny v zákonech, od nichž si slibuje radikální snížení krádeží.

"Inspirovali jsme se v Maďarsku, kde se podařilo snížit tyto krádeže na jednu pětinu," líčí Josef Pokorný, jenž na ministerstvu šéfuje odboru schvalování vozidel a předpisů.

Návrh by znamenal pro každého majitele auta podstatně přísnější prohlídku vozu na Stanici technické kontroly (STK). "Tato kontrola by se například týkala výrobních čísel, výrobních štítků, měření tloušťky laku, magnetického zkoumání přeražení čísel," vyjmenovává Pokorný.

Navíc by se všechna auta digitálně fotografovala a uchovávala v jednotné databázi. Získat papíry na kradené a upravené auto bude mnohem těžší.

Ministerstvo předpokládá, že jeho návrhy půjdou do parlamentu nejdříve na konci letošního roku a platit by mohly začít až během roku následujícího.

Uplácí se skoro všude
Petr Vacek, místopředseda představenstva firmy Secar Bohemia, která vyhledává odcizená auta, naléhá, aby úředníci zamezili především rozprodeji rozebraných aut na vrakovištích.

"Většina kradených aut je dnes jednoznačně rozebrána a určena na náhradní díly. Mnohé díly končí na vrakovištích," tvrdí Vaněk.

Zkušení policisté však upozorňují ještě na jednu věc, která hraje v kolotoči krádeží aut podstatnou roli - korupci. Uplácejí se úředníci, kteří auta přihlašují, pracovníci STK, autoservisů, bazarů, vrakovišť. A také policisté.

"Když chytneme nějaký gang a nefiguruje v něm policista, je nám jasné, že jsme svou práci neudělali dobře. Často totiž působí v takových skupinách policisté," upozorňuje pražský detektiv.

Podle Igora Kuchaře, šéfa prvního odboru pražské kriminální policie, nepostačí jen zpřísnění registrace aut. "Zase budeme chytat kočku za ocas. Pokud nebude na ulici více hlídkujících policistů, auta budou mizet dál," míní.

Zdeněk Chaloupka, který se specializuje na prověřování aut, kritizuje i naivitu lidí. "Lidé nakupují ojetá auta s vypnutým mozkem. Uvidí auto, o němž skoro nic neví, a během několika minut jsou schopni za něj utratit spoustu peněz."

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Až 7000 lékařů a 400 lékáren se ve středu zapojilo do protestu proti návrhu...
Ordinace praktiků jsou zavřené. Dopoledne se k nim přidají lékárny

Až 7 000 praktických a dětských lékařů a ambulantních specialistů ve středu neotevře ordinace. Připojí se k nim až 400 lékáren, které zavřou symbolicky na půl...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.