Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Stát chce dálnici D8 dostavět z vlastních peněz, pokud nezíská dotaci

  • 35
Pokud se dostavba dálnice D8 nerozeběhne do poloviny příštího roku, stát přijde o peníze z EU. Zahájení prací závisí hlavně na rychlosti vydání stavebního povolení, od té doby má být D8 hotová za 3 roky. Nestihne-li se vše včas, chybějící úsek dálnice prý stát zaplatí ze svého.

"Kdybychom z D8 stáhli evropské peníze, rozhodně to neznamená, že by se stavba zastavila. První krok financování stejně probíhá tak, že to zaplatí český stát, Unie to vrací až zpětně. Dálnice je v takovém stadiu rozestavěnosti a tak důležitá, že si nelze představit důležitější projekt, na který by se v tuto chvíli měly peníze dát," prohlásil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Na dostavbu šestnáctikilometrového úseku D8 je třeba asi 8 miliard korun, stejné množství peněz představuje i slíbená evropská dotace. Pokud by ji stavba nakonec neobdržela, musel by tuto sumu najít ve své pokladně stát.

"Nikdo nikdy nemluvil o tom, že by se z dálnice D8 stahovaly jakékoli peníze. Blíží se ale doba, kdy si budeme muset u všech projektů financovaných z Operačního programu Doprava říct, jestli je stíháme dostavět do roku 2015, což je jedna ze základních podmínek, aby mohl být takový projekt z tohoto programu placen," řekl Ptačinský.

Podle něj je právě dostavba D8 příklad, kdy už to stát nemá úplně pod kontrolou. "V momentě, kdy je tam řada žalob, už to není jen o nějakém razítku na ministerstvu dopravy, je to o vypořádání těch soudních sporů," upozornil.

Stavební povolení by měl stavební úřad vydat koncem léta

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby D8, odhaduje, že na dostavbu chybějícího úseku bude potřebovat aspoň 2,5 roku. Dostavbě úseku přes České středohoří v tuto chvíli brání především chybějící územní rozhodnutí a stavební povolení. Koncem léta by ale měl tyto dokumenty vydat krajský stavební úřad.

"Pokud nabudou právní moci, můžeme zahájit všechny zbývající stavební práce, na které potřebujeme dle smlouvy o dílo asi 35 měsíců, při urychlení prací je to možné stihnout i za 30 měsíců," informovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

"Když to odpočítám od toho roku 2015, dostáváme se zhruba do poloviny roku 2012, kdy si tedy budeme muset říci, zda to celé stíháme," shrnul Ptačinský. V polovině příštího roku tedy bude jasné, zda bude D8 platit stát, nebo Evropská unie.

"Aby Česká republika o peníze z evropských fondů nepřišla, převádíme je na takzvaný náhradní projekt. Tím je v tuto chvíli dálnice D1. Netýká se to ale jen dostavby dálnice D8, ale všech projektů financovaných z EU," vysvětlil Ptačinský.

Zatím není jasné, odkud by stát peníze na dostavbu vzal

V tuto chvíli ale není jasné, odkud by stát miliardy na dostavbu D8 vzal. "Rozpočet na příští rok se teprve připravuje, žádáme hospodářský výbor, abychom měli na navýšení u některých staveb. Nyní počítáme s tím, že se bude stavět z národních zdrojů, že peníze půjdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury, ať bychom ty peníze měli vzít kdekoli," ujistil Ptačinský.

Je také pravděpodobné, že se v takovém případě bude stát snažit dostavbu "dé osmičky" zlevnit. Podle Ptačinského ale není možné chybějící úsek postavit jako finančně méně náročnou rychlostní silnici.

"V momentě, kdy je vydané stavební povolení a veškerá dokumentace na dálnici, není možné svévolně změnit parametry. Znamenalo by to celé to shodit ze stolu a začít projektovat znovu. Můžeme se ale bavit o tom, že bychom třeba snížili nějaký počet objektů, které u toho mají být," řekl.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video