Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stát bude nejdříve obnovovat dopravu

  0:29aktualizováno  0:29
Ještě pár minut před tím, než včera odpoledne zasedl k "záplavovému summitu" se středoevropskými premiéry, nebyl premiér Vladimír Špidla schopen říct, jak velké škody povodně uplynulých dní zemi způsobily. "Škody jsou obrovské, zatím ale nemáme k dispozici jejich odhad. Všechna čísla by byla velmi zavádějící. Situace se mění ze dne na den," řekl premiér Špidla.

Už v pondělí by měla být vláda moudřejší: u ministra pro místní rozvoj, Pavla Němce, se scházejí odhady celkového rozsahu katastrofy.

V příštích dnech a týdnech se bude muset vláda rozhodnout: Které škody zaplatit nejdřív? A kde bude naopak nutné počkat? Státní pokladna přitom zaplatí jen zlomek celkového účtu.

"V průmyslu budou škody v řádech miliard," říká ministr průmyslu Jiří Rusnok. "Ale rozhodující náklady samozřejmě ponesou firmy a pojišťovny. Stát to za ně nezaplatí." Jisté naopak je, že stát bude muset rychle investovat do věcí, které jsou pro jeho fungování nezbytné: například do obnovy "nervů státu": poničených silnic a železnic. Předběžný účet přitom stoupá ze dne na den.

"Aktuální číslo, vycházející z požadavků krajů, je 3,9 miliardy, a to bez Ústeckého kraje. Spolu s ním se suma může vyšplhat zhruba na čtyři a půl miliardy," řekl včera Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. "Jsou to ale pouze předběžné odhady, které se mohou pohybovat nahoru i dolů," dodává Švagr.
Ještě v pátek mluvil Švagr o třech miliardách.

Fond už ve svém rozpočtu našel půl miliardy na nejakutnější problémy. 70 milionů dostanou České dráhy, které přitom celkové škody odhadují na 1,7 miliardy.
V jižních Čechách, kam voda přišla a opadla nejdříve, žádají 46 milionů, jen aby zprůjezdnili silnice.

Je zřejmé, že celková obnova země bude trvat několik let. Stát zvládne zpočátku řešit jen ty nejhorší havárie tak, aby země mohla vůbec fungovat. Až poté přijde čas na strategická rozhodnutí, jaké budou vlastně priority.

"Budou se například stavět mostní provizoria a až později se rozhodne, které mosty stavět celé znovu, a které ne," říká ředitel Švagr.

Jinde však nebude dlouhé čekání možné: "Naší prioritou je jednoznačně metro," říká mluvčí pražského magistrátu Martin Kupka. Podzemní dráha, bez níž se pražská doprava nevyhne kolapsu, utrpěla při povodních škody za minimálně dvě miliardy korun.

Nemalými částkami hodlá stát podpořit i zemědělce: jejich škody se zatím vyšplhaly na 2,5 miliardy. "Ministerstvo zemědělství už vyčlenilo miliardu na pomoc," říká ministr zemědělství Jaroslav Palas.

"Zemědělec, který má zničené pole nebo budovy, dostane nenávratnou dotaci a půjčku s jednoprocentním úrokem a splatností 10 až 20 let." Stát přesměruje do oblastí postižených povodní také peníze, které dosud proudí do bydlení. "Můžeme přesměrovat programy v objemu jedné miliardy," říká ministr pro místní rozvoj Pavel Němec.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.