Autobus, kterému selhaly při jízdě z kopce brzdy, byl totiž jen tři měsíce po technické kontrole.
Podobné nebezpečí hrozí zejména u starších vozidel, která jsou vybavena pouze bubnovými brzdami. Pokud totiž nejsou přesně seřízeny, při nadměrném zahřátí ztrácejí účinnost.
"Při technické kontrole jsou brzdy zkoušeny zpravidla ve studeném stavu, kdy je brzdný účinek v pořádku. Důležité je však také správné seřízení," vysvětluje soudní znalec Evžen Spergler.
Při jízdě z kopce se brzdy snadno zahřejí na více než 300 stupňů Celsia, čímž se roztáhne brzdový buben. Pak už systém nedovolí dál rozevírat brzdové čelisti, ty nedosáhnou na buben.
Takže řidiči celou cestu brzdy fungují, po větším zahřátí však náhle přestanou fungovat, což se pravděpodobně stalo i ve Velemyšlevsi. - čtěte Do rodinného domu narazil autobus, zranilo se 33 lidí
Tento problém pomine teprve tehdy, až budou všechna stará vozidla nahrazena novými s kotoučovými brzdami. U nich už je taková závada podle Sperglera vyloučena.
Dalšími nebezpečnými závadami u starých autobusů jsou například uvolněné řízení nebo poruchy na elektroinstalaci, končící někdy požárem.
Zabránit dopravcům, aby staré a poruchové stroje používali, nejde.
Policisté i krajský úřad však podnikají kontroly a dopravce pokutují. Například policie vyškolila tři stovky svých lidí, kteří by se při své práci měli zaměřit především na kontrolu starých autobusů.
Podle Jiřího Kánského, šéfa Centra služeb pro silniční dopravu, které je školilo, se budou soustředit právě na brzdové systémy.
. Problém autobusůU Velemyšlevsi havaroval ve středu autobus. Pravděpodobnou příčinou bylo selhání brzd. Při nehodě bylo 33 lidí zraněno, z toho 13 těžce. |
Úřad pokutuje dopravce
Pokuta čeká dopravce, kteří mají staré autobusy, i od krajského úřadu. Právě ten řadu spojů dotuje a ve smlouvách si vymínil, že na dotovaných linkách nesmějí jezdit stroje starší deseti let.
"Stejně jako každý dopravce musíme krajskému úřadu dokládat úplný seznam autobusů, které na dotovaných linkách používáme. Přísně to kontrolují. Zatímco od letošního května můžeme jezdit ve strojích starých maximálně deset let, od příštího roku můžeme mít dokonce jen osm let staré autobusy. To ale splňujeme už teď," tvrdí Karel Vodička z ČSAD Slaný.
Tato firma je součástí velké společnosti ICOM Transport, pro kterou je obnova vozidel přece jen snazší než pro menší dopravce.
"Máme tady 44 autobusů, na konci roku z nich bude 38 nejmodernějšího typu," dodává Vodička.
Podobně zareagovali i další dopravci, v opačném případě totiž dostali od krajských úředníků statisícové pokuty. Přesně pět tisíc korun za každý den, kdy starý autobus Severočechy vozil.
Firma, jež si najala autobus, vybere nového dopravce
Jak je tedy možné, že karosa, která havarovala u Velemyšlevsi, byla stará dvacet let? Krajský úřad nemůže kontrolovat, jaké autobusy jezdí na linkách, které nedotuje. A to je právě případ spoje, který vozí do práce zaměstnance IPS Alpha.
Tento autobus si u dopravce, firmy Kavka, objednala sama společnost. Ani ta však už nechce riskovat zdraví svých lidí.
"Společnost hodlá všemi prostředky zabránit tomu, aby se podobná situace opakovala. Jedním z kroků, který pravděpodobně v nejbližší možné době učiní, bude změna smluvního dopravce. O dalších opatřeních rozhodne vedení firmy během několika příštích dnů," uvedlo vedení firmy na svých internetových stránkách.
Zraněným cestujícím, z nichž řada zůstává v nemocnici, nabídl pomoc psychosociální intervenční tým. Ten působí také u rodin obětí tragické únorové nehody mikrobusu u Panenského Týnce. - čtěte V mikrobusu zemřelo osm lidí