Plán na vybudování gigantického průplavu Dunaj - Odra - Labe veřejnost nikdy nebrala vážně. Nástupem Miloše Zemana do prezidentského úřadu se však něco změnilo. Díky mocnému příznivci kanálu se zdá, že jeho výstavba není nutně odkázána na vědeckofantastickou literaturu.
Propojení Labe s Odrou a Dunajem přes Pardubický kraj by přišlo na řadu jako poslední, bylo by nejsložitější a asi i nejdražší. Plán už získal podporu hejtmana Martina Netolického z ČSSD.
Mezi starosty obcí na trase průplavu, které MF DNES oslovila, se objevil jediný příznivec - v České Třebové. Ostatní stavbu odmítají.
Odbočka z Pardubic na Černou za Bory
Průplav by se v Pardubicích odpojil z Labe v blízkosti pardubické městské části Hůrka a pokračoval k Černé za Bory. Starosta čtvrtého pardubického obvodu Petr Heřmanský zůstává v klidu. Podle něj se nikdy stavět nebude, protože by to stálo příliš velké peníze.
A tak průplav nakreslený v územním plánu bere jen jako zbytečnou obtíž. "Průplav nás limituje v pozemcích, které vedou mezi Černou za Bory a Staročernskou, nemůžeme na nich nic plánovat."
Kanálem kolem Moravan. Nestojí o něj
Kanál by procházel nedaleko Moravan na Pardubicku, kde o něj ale vůbec nestojí.
Podle starosty Moravan Václava Ročka je celý nápad obrovským zásahem do přírody. "Průmysl se rozmůže tam, kam nepatří. Staré průmyslové objekty necháváme bez užitku a na nové louce zabíráme jiné. Využívejme to, co může být umístěno v průmyslových zónách a nezabírejme půdu," řekl.
Vodní most ve Slatině? Ne, děkujeme, máme dost
Od Polabí míří kanál k Vysokému Mýtu a přibývají velké a nákladné stavby, bez nichž lodě členitý terén nepřekonají. Jednou z takových staveb je akvadukt, tedy vodní most, ve Slatině u Vysokého Mýta.
"Je to úplný nesmysl, stavět takové megalomanské akce. Jako by nestačilo, že jsme malá a téměř celá zastavěná obec, kolem níž vede hlavní i vedlejší trať a v budoucnu i rychlostní silnice R 35. Kdyby bylo referendum, tak by to obyvatelé odmítli," řekla starostka Slatiny na Vysokomýtsku Věra Kadrmasová.
Kanál se stáčí k Chocni. U Českých Heřmanic má být vybudována jedna z třinácti plavebních komor. Zdejšího starostu ale tyto velkorysé plány nechávají chladným. Ne, to není ve skutečnosti vůbec přesné. Rozčilují ho.
"Můj názor je jednoduchý - je to nesmyslná akce betonové lobby, aby se vytunelovaly peníze České republiky. Jinak to nikomu nic nepřinese. Sice by se mohly objevit názory, že stavba kanálu dá lidem práci, ale podle mě je především absurdním nesmyslem," řekl starosta Českých Heřmanic na Orlickoústecku Pavel Eliáš.
Česká Třebová. Tady lodím fandí
Poněkud jiný pohled na případnou stavbu průplavu má Jaroslav Zedník, starosta České Třebové, na jejímž území mají být i dva vodní tunely. Dopady na životní prostředí nechce posuzovat, protože dnes nikdo nemá potřebné informace. Ale případnou stavbu vodní cesty by uvítal, protože by podle něj vhodně doplnila infrastrukturu města, které je velkým železničním uzlem a také sídlem jednoho z největších logistických center na přepravu kontejnerů po dráze.
"Potom by bylo logické, aby se doplnil i přístav na kanále. Z tohoto pohledu kanálu fandím - jak se jednou postaví, tak tady bude navěky. Můžeme se podívat do Holandska nebo Německa. I přes vysoké náklady vidím v jeho stavbě pro stát dlouhodobý ekonomický přínos," řekl starosta Jaroslav Zedník.
Průplav jim blokuje pozemky
Hned za Českou Třebovou ale stojí obec Rybník, kde už takové pochopení nemají. A nejsou zvědavi na akvadukt, který by měl ve čtyřicetimetrové výšce překonávat údolí. Už proto, že jim ztěžuje život dávno předtím, než by měl být postaven.
"Nelíbí se mi, že blokování území určeného pro průplav omezuje výstavbu v naší obci," říká starosta této obce Jiří Hrdlička.