Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Starostové letí na týden do Číny. Cestu platí ČEZ

  13:10aktualizováno  13:10
Zástupci radnic z okolí dukovanské elektrárny se vypraví příští týden na dlouhou cestu do čínské nejstarší atomové elektrárny Qin Shan. Podívají se také do Šanghaje, Pekingu a na Velkou čínskou zeď. Má Čína šanci rozšířit Dukovany?

Tendr na dostavbu Dukovan je daleko, a tudíž stále otevřená věc, poznamenal jeden ze starostů, který jede do Číny. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Velkou výpravu za jadernou energetikou do Číny chystá ČEZ na poslední srpnový týden pro starosty vesnic a měst v okolí dukovanské elektrárny i pro své manažery.

Mohl letět i senátor Vítězslav Jonáš (ODS) z Dukovan. Kvůli volební kampani se nakonec omluvil. Týdenní cesta povede nejen do čínské nejstarší atomové elektrárny Qin Shan. Starostové stihnou i prohlídku Šanghaje, Pekingu a Velké čínské zdi.

Kdo poletí do Číny

  • Sedm členů komise: Bořivoj Župa (Moravský Krumlov), Pavel Štefka (Bohutice), Jiří Kostelník (Mohelno), Antonín Mlynář (Hrotovice), Josef Obršlík (Ketkovice), Vladimír Černý (Rouchovany), Miroslav Křišťál (Dukovany)
  • Další starostové z pásma pěti kilometrů okolo dukovanské elektrárny: Jan Drexler (Slavětice), Petra Jílková (Rešice), Karel Paseka (Horní Dubňany)
  • Za Energoregion 2020: Tomáš Třetina (Mor. Krumlov), Vít Aldorf (Oslavany), Jaroslav Soukup (Jaroměřice nad Rokytnou), Jaroslav Světlík (Rosice u Brna)
  • Za mikroregion Horácko: Hana Žáková (Koněšín)
  • Okolo deseti pracovníků ČEZ

Důvod cesty? Jedni říkají, že budou především mapovat provozní praxi v atomovém zařízení, druzí připouštějí, že má jít o částečnou prezentaci jiné technologie.

O tom, že je to příjemný, státem zaplacený výlet, nechtějí ani slyšet, zdůrazňují, že jde o pracovní cestu.

A množí se spekulace, že by asijské firmy časem mohly usilovat o dostavbu Dukovan. U Temelína už to nestihnou, tam termín dodání nabídek na dostavbu skončil. Ve hře jsou americký Westinghouse, francouzská Areva a rusko-české konsorcium MIR 1200.

"Je to nesmysl, o žádné dostavbě Dukovan v tuto chvíli vůbec nelze hovořit, to je příliš předčasné. Domnívám se, že bude mít ČEZ, a potažmo stát, co dělat, aby finančně utáhl dostavbu Temelína. Co bude potom, bude záležet na politicích a Asijce bych sem vůbec nyní netahal," sdělil předseda Občanské bezpečnostní komise (OBK) Bořivoj Župa.

Ani mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová nepotvrdila, že by celá suita starostů a zaměstnanců elektrárenského gigantu mířila do daleké Číny kvůli něčemu jinému než kvůli exkurzi do elektrárny, která je nejstarší, využívá jinou technologii a nedávno tam spustili dva nové bloky.

Starosta Dukovan Miroslav Křišťál ovšem naznačil, že podle toho, co ví on, chce ČEZ prezentovat právě onu jinou technologii jako další alternativu řešení. Řekl, že tendr na dostavbu Dukovan je daleko, a tudíž stále otevřená věc.

"Pracovní cesta" je plně v režii ČEZ. Skupina 25 lidí poletí z Prahy 28. srpna do Šanghaje s mezipřistáním v Arabských emirátech. Ze Šanghaje se přesune do 120 kilometrů vzdálené jaderné elektrárny Qin Shan. Pak poletí do Pekingu a uskuteční se prohlídka města a Velké čínské zdi. Z Pekingu se vrátí 5. září. Cestu pro ČEZ organizuje Čedok.

"Je to agentura vysoutěžená ČEZ pro tyto příležitosti, jako jsou pracovní cesty," informovala Zdeňka Ošmerová z dukovanské elektrárny.

Kolik výlet stojí, mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha odmítl sdělit s tím, že informace týkající se klientů třetím stranám nesděluje.

Starostové projeli po světě už patnáct elektráren

Bořivoj Župa stejně jako starosta Mohelna Jiří Kostelník se shodli, že je z celé cesty bude nejvíc zajímat to, jak Číňané přistupují k jaderné bezpečnosti. "Jsem bývalý jaderný energetik, stačí mi se rozhlédnout po elektrárně, abych si dokázal představit, jak tam ke všemu přistupují. Důležité je, jak dlouho trvá odbavení na vstupu, kam vás pustí a podobně," vypočítal Župa.

Jiřího Kostelníka pak prý bude hlavně zajímat, jaký je v Číně vztah provozovatele elektrárny k okolí, jaké tam jsou kompenzace. Podobné mise po elektrárnách se konají už dvacet let, tak početné skupiny, jako je tato, jezdívaly hlavně v počátku.

Zatím mají starostové projeto asi patnáct elektráren v Evropě, byli například ve Finsku, Německu, Maďarsku, ale i v rakouském Zwentendorfu, kde je zakonzervovaná atomová elektrárna. Viděli už i dvě fabriky ve Francii a ve Velké Británii, které přepracovávají vyhořelé jaderné palivo.

Dále navštívili ruskou továrnu na výrobu palivových kazet. A dosud nejdál byli v USA v elektrárně Three Mile Island, kde se stala v roce 1979 jedna z dosud nejvážnějších jaderných havárií.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Myslivci budou divočáky v zamořené zóně u Zlína chytat do speciálních klecí.
VIDEO: Myslivci začínají chytat divočáky v zamořeném Zlínsku do klecí

Osm odchytových klecí by mělo v nejbližších dnech začít fungovat v části Zlínska, kde se šíří nákaza africkým morem prasat. Myslivci budou dění u důmyslných...  celý článek

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.