Lidé v Pardubicích si už po léta raději zkracují cestu na Duklu rovnou z...

Lidé v Pardubicích si už po léta raději zkracují cestu na Duklu rovnou z nástupiště přes koleje.

Nápad přemostit pardubické nádraží se opět dere na světlo. Už 30 let

  • 30
Nápad přemostit pardubické nádraží lávkou a spojit tak centrum se sídlištěm Dukla je starý už několik desítek let. Kdykoliv ale na projekt znovu přijde řeč, ukáže se, že chybí jediné - peníze. Odhady mluví o minimálně 40 milionech.

Ještě nikdo, kdo se záměrem lávku vybudovat přišel, neuměl říct, kde vezme peníze. To je i případ starosty pátého pardubického obvodu Jiřího Hájka, který plány na přemostění tratí oprášil minulý týden.

Spojení čtvrti Dukla s centrem města

V současné době není žádné propojení severní a jižní části přes železniční koridor. Obyvatelé městské části Dukla a dalších přilehlých čtvrtí městského obvodu musí cestovat přes centrum města až k nákupnímu centru Albert - hypermarket.

Nejbližší propojení obou částí je až nadjezdem silnice I/37 u Parama nebo podjezdem pod železniční tratí na ulici 17. listopadu.

"Podobný projekt byl zahájen už v osmdesátých letech minulého století, ale bohužel nebyl dokončen. Z přemostění zůstaly jen holé pilíře. Což je škoda," uvedl starosta Hájek.

Vzdušnou čarou je to totiž přes železniční koridor opravdu kousek, a cestující by tak nemuseli složitě a zdlouhavě objíždět celé město hromadnou dopravou.

Jde navíc i o bezpečnost lidí. "Už teď si někteří odvážlivci zkracují cestu na nádraží přecházením kolejí a riskují tím své zdraví i životy," dodal Hájek. Podle něj by se tak zajistila bezpečná a relativně rychlá cesta na vlak.

Je pravda, že mnoho lidí už o stavbu lávky usilovalo, nikdy se ale nepodařilo projekt dokončit. Starosta obvodu Hájek je tak další z těch, kdo záměr oprášil a chce ho dle svých slov prosadit.

"Například chceme, aby se začalo dělat na projektové dokumentaci," odpověděl na dotaz, v čem spočívá současný přínos jeho radnice k léta zaprášenému plánu.

Jenomže přání ještě není žádný posun v několik desítek let staré záležitosti. Nastoupila tedy radnice na Dukle vytažením záměru ze zásuvky k závěrečné etapě, aby dovedla projekt lávky do konce? Vypadá to, že ne.

"Žádný takový markantní posun v tom zatím není," uvedl Hájek. Lávka přitom není jenom záležitost Dukly. Profitovalo by z ní celé město, už jenom tím, že by se odlehčilo hromadné dopravě na třídě 17. listopadu, kudy nyní musejí lidé autem nebo autobusem cestovat na nádraží.

Magistrát pomůže, ale ne penězi

Magistrát by proto stavbu lávky také přivítal, i tam ale nápad naráží na nedostatek peněz.

"Pokud vím, tak ten projekt je snad starší než já. Určitě to přitom není špatný nápad, problém je však kromě financování také s pozemky, které budou většinou patřit Českým drahám nebo Správě železniční dopravní cesty," řekl náměstek primátorky Martin Bílek.

Studie lávky nad pardubickým nádražím

Také on souhlasí s odhadem na výstavbu lávky kolem čtyřiceti až padesáti milionů korun.

"To by samozřejmě radnice financovat nemohla, ale jsme ochotni vyjít vstříc při organizačních záležitostech, jako je třeba územní rozhodnutí," dodal Bílek.

Odborníci se už přitom zabývali několika možnostmi řešení. Jednou z nich bylo kopírovat torzo v minulosti budované lávky, druhá by stavbu posunula blíže ke stanici.

Lávka by mohla být z ocelových příhradových nosníků, mít plnou podlahu a strop a prosklené stěny.

"Vzhledem k tomu, že by vedla nad koridorem, musela by splňovat přísné nároky na bezpečnost. Vlastně by to musel být jakýsi tubus," dodal Bílek. Součástí stavby mají být i výtahy umožňující bezbariérový přístup.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video