Úřad je támhle za tím smrkem, ukazuje šedou budovu žena tlačící kočárek. K rozhovoru s Martinem Kupkou usedl redaktor deníku Metro v prázdné obřadní síni. "Ještě jsem tu neoddával," usmívá se nový starosta obce Líbeznice na severovýchod od Prahy.
S čím jste šel do komunálních voleb? Pomýšlel jste na starostování?
To bylo jinak. Já jsem tehdy přijal nabídku Petra Nečase, abych šel dělat mluvčího. Role jedničky na naší kandidátce v Líbeznicích se chopil kolega, podílel jsem se ale na tvorbě kandidátky i programu, což zabralo skoro rok. Bohužel krátce před volbami jsem se z rodinných a osobních důvodů musel své pozice vzdát. Po volbách jsem se vydal za panem premiérem a vysvětlil jsem mu situaci.
Proč jste se tak rozhodl?
Nechtěl jsem zradit důvěru voličů, když tu kandidátka ODS vyhrála vůbec poprvé od revoluce. Změnil jsem život, odešel z pozice mluvčího, která je vnímaná jako prestižní. Odešel jsem dělat starostu na malou obec. Ale musím říct, že nelituju. Rozhodně se tu nenudím a práce je zajímavá.
Jak premiér zareagoval?
To musely být rozporuplné pocity. Spolupráce byla dobrá a myslím, že mě nepouštěl s lehkým srdcem. Říkal, že ho to netěší, ale ve všech věcech mi vyšel vstříc.
Potřebujete vůbec v Líbeznících jako bývalý mluvčí mluvčího?
Ten by měl hrozný život. Ne, to nepřipadá v úvahu, úřad je malinkatý. Člověk to musí obstarat sám. Nemám s tím potíž.
Kolik máte pod sebou lidí?
Jestli se nepletu… S obecní policií, se stavebním úřadem… Celkem třináct lidí. Vlastně čtrnáct s paní knihovnicí.
Líbeznice víc než líbezně zapadly sněhem, co to pro vás znamená?
Po nocích se domlouváme, kdo a koho povoláme, aby vypluhoval silnice, aby se lidé dostali do práce.
Jaké to je být najednou v roli starosty obce?
Je to hrozně zajímavé. Vždycky mě bavilo, co jsem dělal. Také když se třeba změnilo vedení ve středních Čechách, tak jsem v podstatě druhý den odcházel. Tato práce je hodně zajímavá v tom, že člověk může měnit věci a rovnou vidět, jak se promítají do života lidí. A promítá se to poměrně rychle.
Co se třeba teď děje?
Vypořádáváme se mimo jiné s obchvatem, který nyní stojí kvůli sněhu, ale možná se zastaví kvůli nedostatku peněz v příštím roce. Silnice tu poslední roky opravdu trpí. Bez dostavby obchvatu se nenadechneme. A to v přeneseném i pravém slova smyslu. Emisní zátěž je tu citelná.
V jaké fázi obchvat je?
V říjnu měl být dostavěn. Chybí dofinancovat nějakých 250 až 300 milionů. V objemu státu to opravdu není velký peníz, opravdu. Stavba je kompletně připravená a přesto je na příští rok počítáno s 50 miliony. Na rok 2012 pak se zbytkem, což je škoda. Stavební firmy by to zvládly do léta. Ve výsledku by stát ušetřil. Firmy si budou nárokovat podle smluv penále. Navíc každý rok v rozpočtu zbývá. I letos. Podle zpráv, které máme a kterých se hrozíme, zbývají miliardy.
Máte ze své bývalé pozice mluvčího vlády, ODS, magistrátu Prahy i tohoto kraje možnosti, jak vše urychlit oproti starostovi, který z obce "nevytáhl paty"?
Žádná velká výhoda to není. Kontakty sice mám, nemohu jich ale zneužívat. Mnohdy navíc funguje kontraproduktivní efekt - mnoho lidí si řekne, že by bylo předmětem kritiky, kdyby zrovna tomuhle starostovi vyšli vstříc.
V jakém stavu je obec?
Rozhodně ne zanedbaná. Podařilo se tu zrekonstruovat čističku, je zrekonstruovaná historická část obce, dokončíme kanalizaci. Rozběhneme pavilon školky, chystáme se zateplovat školu. Je toho mnoho a vedle toho tu máme velkou starost v záměru rozšíření letiště ve Vodochodech. My bychom si těsně vydechli, že máme obchvat, a dostali bychom další ránu. Nad Líbeznicemi by šly denně na přistání desítky letadel.
Co s tím chcete dělat a jak vidíte svoje šance?
Šance? Na to by se asi daly uzavírat sázky. Děláme všechno pro to, abychom v této fázi přinesli co nejvíc relevantních námitek. V dokumentaci totiž spousta věcí chybí. Nikdo z pohledu na další leteckou zátěž nezhodnotil, že se tu protínají dráhy na Ruzyni a do budoucna na Vodochody. My bychom se stali ohniskem několika zátěží hlukových i emisních.
Můžete být konkrétní?
Například školka a škola jsou tady na vyvýšenině, která je drahám vůbec nejblíže z obce. Paradoxně bychom měli dopustit to, že by děti byly hlukem ovlivněny více než dospělí, kteří jsou přes den v práci.
O jakou vzdálenost jde? Letadla tu budou klesat ve výšce 450 až 400 metrů. A koridor je, bohužel, téměř přímo nad těmi školami. Je to opravdu velká starost.
Starost - starosta…
No, od toho to slovo je. Bohužel víc, než si kdo myslí.