Seniorů za volantem rychle přibývá, nejstaršímu řidiči v Česku je 102 let

  16:11
Na silnicích rychle přibývá šoférů v pokročilém věku. Každému šestému tuzemskému motoristovi už bylo alespoň 65 let. V provozu patří senioři k nejzranitelnějším, jsou častěji oběťmi než viníky nehod. Za volant jich bude usedat čím dál víc, stárnutí populace tak řeší i dopravní experti.

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Žádný senior neslyší rád, že už na něco nestačí.

„Manžel byl vždycky paličatý a řízení si nechtěl nechat vymluvit. S hrůzou vzpomínám na cesty, kdy k pádu do příkopu nebo srážce s autem v protisměru chyběly doslova centimetry,“ přibližuje svoji zkušenost Zdeňka z Brna. Sama řidičák nemá. Jejímu choti zatrhla další hazardování v autě v pětasedmdesáti letech až praktická lékařka na základě nálezu neurologa.

Podobnou situaci bude řešit stále více rodin. Zatímco nyní je ve věku 65 a více let asi 1,8 milionu Čechů, v roce 2030 by jich mělo být už 2,6 milionu.

Seniorské neduhy? Skoro jako začátečnická nezkušenost

V projektu Consol zjišťovali výzkumníci Centra dopravního výzkumu spolu s odborníky z dalších šesti evropských zemí úroveň mobility a potřeby starších šoférů. Výzkum ukázal, že čeští senioři spoléhají na auto víc než Nizozemci, Dáni nebo třeba Němci. Ti totiž často jezdí za vyřizováním a nákupy na kole.

Čeští řidiči podle věku

Věk / počet řidičů v daném věku / z toho s platným řidičským průkazem (údaje platné k 11. 10. 2016):

  • 15 / 611 / 611
  • 16 / 3251 / 3244
  • 17 / 5968 / 5968
  • 18 / 36325 / 36258
  • 19 / 55180 / 55145
  • 20 / 60710 / 60672
  • 25 / 101332 / 101112
  • 30 / 107305 / 102593
  • 35 / 120401 / 114685
  • 40 / 156464 / 148248
  • 42 / 159025 / 150754
  • 45 / 123819 / 117285
  • 50 / 107073 / 100857
  • 60 / 108628 / 98471
  • 70 / 88501 / 70638
  • 80 / 27460 / 16457
  • 90 / 5500 / 1513
  • 95 / 932 / 124
  • 100 / 52 / 2
  • 101 / 41 / 1
  • 102 / 38 / 1
  • Celkem / 6,38 milionu / 5,78 milionu

Pozn.: Lékaři musejí hlásit pouze ty řidiče, kteří již nejsou způsobilí řídit. Nikoli ty, kteří od nich potvrzení dostanou. Pokud má dotyčný nad 65 let ještě platný řidičský průkaz, avšak sám od sebe se rozhodne o potvrzení už nepožádat (nezakáže mu řídit lékař), není vyzván k odevzdání řidičského průkazu a je tudíž veden jako aktivní.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, pozn.: jde o výběr

„Auta jsou pro seniory důležitým pomocníkem pro zajištění mobility a i jejich počet roste, v roce 2015 připadlo v Česku na tisíc obyvatel 486 aut, v Praze dokonce 584, což ji řadí na jedno z předních míst v Evropě,“ vyčísluje Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu (CDV).

Z oslovených českých seniorů, kterých se výzkumníci ptali na jejich dopravní návyky, vlastní automobil neměla k dispozici pouhá třetina. Řidičák má skoro 5,8 milionu Čechů, z toho 824 tisíc je ve věku od 65 do 79 let, od 80 let výš stále řídí 91 tisíc lidí. Nejstaršímu řidiči s platným průkazem je 102 let.

Besip ověřil, že seniorské neduhy mohou mít na nehodovost stejně neblahý vliv jako začátečnická nezkušenost, zejména v situacích vyžadujících rychlé reakce a prostorové vnímání. Senioři si však podle odborníků většinou jsou vědomi svých limitů, zhoršené zdraví kompenzují opatrností a daleko častěji než viníky fatálních kolizí jsou jejich oběťmi.

„Senioři patří k nejvíce ohroženým skupinám v silniční dopravě. Podle statistik z roku 2015 při nehodách zemřelo 140 lidí ve věku nad 65 let, což je prakticky čtvrtina z celkového počtu úmrtí při dopravních nehodách,“ upozorňuje Strnadová.

Když se počet zaviněných nehod vztáhne k počtu ujetých kilometrů, jsou na tom senioři nad 65 let podle staršího amerického výzkumu sice poměrně výrazně lépe než mladí řidiči do 24 let, ve srovnání s lidmi ve středním věku však o dost hůř, jak ve svém odborném článku na toto téma upozornila přední česká neuroložka Jindra Svátová.

Dílčí závěry letošního průzkumu Asociace dopravních psychologů a Autoklubu ČR však ukázaly, že více než polovinu dotázaných řidičů ohrozil v provozu starší člověk. Každý druhý také uvedl, že zná ve svém okolí seniora, který nezvládá řídit auto bez problémů. Horní hranici pro možnost držení řidičáku by však dotázaní nezaváděli.

Lékař: Systém není třeba měnit

Zodpovědnost za posouzení schopností řidičů u nás leží na bedrech praktických lékařů. „Třeba v Německu podobné kontroly způsobilosti nemají a nemám informace, že by jejich statistiky ukazovaly nějaká dramatická čísla,“ říká k tomu místopředseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka.

Křišťálová Lupa 2016

Stává se, že k němu bezradní příbuzní přicházejí s nářky, že děda už by řídit neměl, ale jejich prosby na něj neplatí. „Dost často přijde rodina s tím, že se dotyčný chystá na prohlídku a už nepovažují za vhodné, aby řídil. Praktický lékař je rodinný lékař, je to hlavně o komunikaci s tím člověkem. Zajímám se třeba i u manželky, jestli se s dotyčným cítí bezpečně,“ přibližuje.

Podle svých slov má dobrou možnost posoudit, jak se vyvíjí obratnost, koordinace či psychický stav člověka. Připouští také, že jen menší část seniorů, kterým se rozhodne doklad o zdravotní způsobilosti již nevydat, sdělení vezme smířlivě a vyrovnaně.

„Žádný chlap se nechce vzdát automobilu. Reakce není vždy pozitivní, ale už dlouho jsem nezažil kvůli této situaci konflikt, je to poměrně okrajová záležitost. Spousta lidí to pozná sama, řídit přestane a nedojde to ani do stavu, abychom jim to museli zakázat my,“ říká.

Když pacient vzdoruje, může ho poslat ke specialistovi nebo na speciální dopravně-psychologické vyšetření, které ale nehradí pojišťovna. „Když jim řeknu, že je pošlu na vyšetření za tři tisíce, a je velká pravděpodobnost, že výsledek pro ně bude negativní, často si to ještě rozmyslí,“ popisuje Šonka.

Na seniory za volantem myslí i automobilky. Vývojářům pomáhá oblek:

21. listopadu 2013

Od roku 2010 se nedaří prodlužovat život ve zdraví

Poprvé musí řidič na kontrolu způsobilosti před dovršením 65 let, posléze za tři roky a pak už každé dva. Úprava platí od roku 2013, do té doby museli k lékaři pro potvrzení už šedesátiletí. Pokud se u někoho projeví diagnóza neslučitelná s řízením i dřív, má lékař povinnost nahlásit to dopravnímu inspektorátu.

„Pokud mám pocit, že za dotyčného dva roky nemůžu ručit, že by se jeho stav mohl zhoršit rychleji, pozvu si ho dřív. Někdo by si mohl myslet, že z něho tím tahám peníze, takže dřívější prohlídku provedu bezplatně a naúčtuji mu až tu pravidelnou po dvou letech,“ vysvětluje lékař.

Ordinoval i na vesnici, takže podle svých slov dokáže pochopit, že pro některé důchodce z odlehlejších končin je auto nepostradatelné.

„Často je to pro ně poslední spojení s okolím. Když vím, že pacient jezdí jen na blízký hřbitov, mohu využít takzvané harmonizované kódy a určit, že může jezdit třeba jen do vzdálenosti 30 kilometrů od bydliště, nějakou maximální rychlostí, s doprovodem, nebo naopak že nemá nikoho vozit ani sedat za volant v noci,“ popisuje méně známou pravomoc praktiků, které však lékaři využívají sporadicky.

Harmonizované kódy

Praktický lékař může řidiči na základě vyhlášky uložit omezení jízdy. Příslušný kód pak dopravní inspektorát zanese do řidičského průkazu, podobně jako například povinnost nosit při řízení brýle.

Lékař smí:

  • Omezit jízdu podle denní doby (například nejdříve hodinu po východu slunce a nejpozději hodinu před soumrakem).
  • Omezit jízdu v okruhu určitého počtu kilometrů od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě či regionu.
  • Nařídit řízení bez cestujících.
  • Nařídit jízdu rychlostí nepřesahující určitý počet kilometrů v hodině.
  • Nařídit řízení výhradně v doprovodu jiného řidiče.
  • Nařídit řízení bez přívěsu.
  • Zakázat jízdu na dálnici a silnici pro motorová vozidla.

O tom, kolik řidičů se některým z těchto omezení musí řídit, nemá ministerstvo dopravy přehled. „Museli bychom požádat firmu, která spravuje evidenci řidičů, aby údaje vyfiltrovala, každý takto složitý požadavek se však platí a musí být řádně zdůvodněn,“ řekl iDNES.cz mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Systém je podle lékaře Petra Šonky nastavený dobře a není potřeba jej měnit. „Předpokládá se, že lidé budou do vysokého věku podávat plný pracovní výkon a na druhou stranu je budeme omezovat? Pravidla bych nezpřísňoval, pokud statistiky neukážou, že přibývá nehod zaviněných seniory,“ míní.

Právě pětašedesáti let se dnešní lidé dožívají v relativně dobrém zdraví, pak už se různé neduhy objevují více a podle dat ČSÚ se od roku 2010 nedaří délku života prožitého ve zdraví prodlužovat.

Ministerstvo dopravy momentálně žádnou novou regulaci neplánuje. „Novela zákona o silničním provozu z poloviny roku 2013 reagovala na to, že se populace dožívá stále vyššího věku a posouvá se tak přirozeně i hranice produktivního věku. Žádné další změny v tomto směru momentálně ministerstvo nechystá,“ doplnil Neřold.

Podle Zuzany Strnadové jde o celospolečenský problém a města by měla usilovat o to, aby byla uspořádána přátelsky a všechny potřebné služby byly dobře dostupné i bez auta. „Čili jak říká jeden britský expert, spíše než se soustředit na to, jak lidem v pokročilém věku umožnit, aby mohli i nadále řídit auto, měli bychom hledat způsoby, jak je zbavit nutnosti sednout za volant.“

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Rvačka na lesbi show. Policista zbil pět dívek i ochranku smíchovského klubu

14. března 2024  13:49,  aktualizováno  14:10

Silně opilý policista v uniformě brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku. Ta skončila v nemocnici....

Babiš se ptal na děti Lipavského. Nešlo o kompro, tvrdí. Za vulgarity se omlouvá

11. března 2024  15:14,  aktualizováno  16:57

Předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš v neděli u svých spolupracovníků poptal citlivé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pokud budeme ohroženi, jsme připraveni na jadernou válku, prohlásil Putin

13. března 2024  6:16,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko rozmístí vojáky a zbraně u hranic s Finskem, prohlásil ruský prezident Vladimir Putin. Vstup...

Přímý konflikt Ruska s NATO je už jen krok od třetí světové války, hrozí Putin

18. března 2024  10:46

Ruský diktátor Vladimir Putin v pondělí varoval Západ, že přímý konflikt mezi Ruskem a NATO by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Wehrmacht na Václaváku. Kluka z ikonické fotky zavraždili v Osvětimi

13. března 2024

Seriál Ruce zaťaté v pěst a bezmoc českých strážníků. Tak Pražané před pětaosmdesáti lety „vítali“ německé...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Po lahvi rumu a bez řidičáku. Šofér před strážníky otočil auto na střechu

19. března 2024  11:23

Bez řidičského oprávnění a navíc notně opilý usedl v neděli odpoledne za volant šofér v brněnském...

Rusové kupují satelitní fotky od západních firem, odpalují podle nich rakety

19. března 2024  11:23

Rusové si cíle pro své raketové útoky na Ukrajině ověřují na základě satelitních snímků zakoupených...

Palestincům v Gaze bezprostředně hrozí hladomor, bijí na poplach OSN i USA

19. března 2024  11:04

Akutní nedostatek jídla v palestinském Pásmu Gazy už je natolik závažný, že tamním civilistům...

Soud znovu uložil podmínky pro čtyři muže za tragický pád mostu ve Vilémově

19. března 2024  11:01

Odvolací soud v Pardubicích v pondělí dopoledne znovu uložil podmínky čtyřem mužům obžalovaným...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...