Staré vozy metra mají časté poruchy

  • 11
Praha - Staré vozy metra mají časté poruchy. V případě nějaké závady na soupravě musí strojvůdce metro zastavit přímo v tunelu. Ruské vlaky už mají najety statisíce kilometrů a jsou konstrukčně zastaralé. Proto opraváři metra tak stále častěji musí čelit závažným technickým problémům.

Ruské vozy jezdí v metru již několik desítek let a kvůli poruchám zastaví v tunelech metra. Mezi jejich slabiny patří i dveře, které se otvírají za jízdy.

Poruchové jsou především dveře, které se v některých případech otevírají samy za jízdy anebo se někteří neukáznění cestující baví tím, že zabrání strojvedoucímu, aby dveře před odjezdem ze stanice zavřel.

Často se u starých vlaků také stává, že ve stanicích nejdou otevřít či zavřít dveře. Lidé je otevírají kopancem a stejnou technikou je také zavírají. Hlášení strojvedoucích ve stylu: "Chlapi, práskněte někdo do těch dveří, ať se zavřou a můžeme odjet," nejsou až tak výjimečná.

Podle konstruktéra a designéra metra Petra Tučného mají ruské vozy starý, pneumatický systém zavírání a otvírání. "V současné době se však u nových souprav již používá moderní, mechanický zavírací systém," tvrdí Tučný.

Vlak jel s otevřenými dveřmi
Nedávno se otevřely za jízdy dveře soupravy u metra na trase A mezi stanicemi Strašnická a Želivského. Lidé, kteří tehdy vlakem cestovali, z toho měli šok a mnozí z nich se už asi nikdy nebudou opírat o dveře za jízdy.

"Šetření potvrdila, že došlo k ojedinělému souběhu dvou technických závad. To, co se stalo, je poprvé po osmadvaceti letech provozu metra," řekla již dříve mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová. Dopravce však  neví, zda hrozí otvírání dveří za jízdy i v jiných soupravách.

Dveřím metra selhalo zabezpečení

Jeden ze strojvedoucích, který s ruskými soupravami jezdí, však potvrdil, že závady blokování zavřených dveří jsou celkem časté. "Tak třikrát do roka se stane, že kvůli poruše se dveře za jízdy pootevřou a zase zavřou."

Dveře však dokážou otevřít za jízdy i technicky zdatní cestující. Většinou se tak baví pubertální skupiny mladíků, kteří stisknou skrytý spínač, a strojvedoucímu soupravy na kontrolním pultu se tak ukazuje,  že dveře jsou zavřené.

Jelikož však Dopravní podnik nemá peníze na opravu dveří, tyto problémy skončí teprve po kompletní rekonstrukci starých ruských souprav.

Poruchové bývají i kolejové obvody
Soupravy metra mívají problémy i se zabezpečovacím zařízením. Podle jednoho ze strojvedoucích dochází k poruše kolejových obvodů, a ze semaforů se tak nepřenášejí signály na řídící vůz. Souprava se pak musí odstavit do depa.

Expert: Staré ruské vozy neměly v metru jezdit

Ruské vozy metra jsou zastaralé a neměly v Praze vůbec jezdit, tvrdí designér a konstruktér tramvají, vlaků a souprav metra Petr Tučný. Třiaosmdesátiletý vysokoškolský profesor byl vedoucím týmu, který vyhrál v roce 1990 výběrové řízení na dodávky nových vozů metra, přednášel také na předních zahraničních školách, mimo jiné též deset let na fakultě průmyslového designu v německém Hamburku.

Proč jsou staré ruské soupravy pro cestující nebezpečné?
Ty soupravy už neměly v metru dávno jezdit, ony byly staré už v době, kdy k nám byly v sedmdesátých letech dovezeny. Jejich největší slabinou je, že jsou vyrobeny z materiálu, který snadno prohoří. To znamená, že když začne hořet pod vlakem, kde je elektrická výstroj, tak se plameny snadno dostanou dovnitř vozu. Ti lidé se v takovém případě nedostanou ven. Vlak je špatně vyroben a ti, kdo by byli uvnitř, uhoří. Dopadlo by to stejně jako v Baku asi před osmi lety, kde v metru zemřelo přes tři sta cestujících jenom proto, že se nedostali včas ven. Jde o to, že cestující se mohou dostat z vozů pouze bočními dveřmi, kde je mezi nimi a tunelem málo místa, a ještě hrozí, že se udusí dýmem.

Je však známo, že v postsovětských městech, jako je Baku, jsou velké problémy s údržbou vozů, a proto je tam i větší nebezpečí, že vlak začne v podzemí hořet.
To je pravda, ale ani nejdokonalejší údržbou vlaků není nikdo schopen zabránit požáru v metru. Stačí jenom, když prohoří kabel pod soupravou, a hned je neštěstí. Moderní vozy pro metro by měly být vyrobeny z takových materiálů, aby vnitřek, kde jsou lidé, dokázal odolat ohni alespoň dvě hodiny. Do té doby by měla být souprava vytažena nějakým pomocným vlakem z tunelu.

Jak dlouho jsou ruské soupravy schopny vydržet nápor plamenů?
K tomu se raději nebudu vyjadřovat, jenom chci říct, že ruský vůz obsahuje v podlaze umělohmotné materiály, které hoří velice rychle.

Pomůže celková rekonstrukce starých ruských vozů zlepšit jejich bezpečnost?
Nepomůže. Jsou to vyhozené peníze. Já sám jsem byl kdysi požádán někdejším ředitelem jednoho úseku ČKD, abych se vyjádřil k tomu, zda vůbec stojí za to tyto staré soupravy nějak obnovovat. Přijel jsem se na to podívat do plzeňské Škodovky, kde mi však ukázali jen holou konstrukci vozu. Zamlčeli mi však, jakým způsobem odstraňují nebezpečné materiály. Když jsem se jich ale zeptal, jestli mají nějaké problémy s karcinogenními látkami, tak mi vůbec neodpověděli.

Staré ruské soupravy však mají další nedostatky, například se u nich špatně zavírají dveře.
Tam je zastaralý pneumatický systém otvírání a zavírání vozů, zatímco v současné době se používá již mechanický. To je hlavní příčinou problémů s dveřmi.

Avšak staré ruské soupravy mají ještě i další závady, jsou u nich časté poruchy kolejových obvodů, které přenášejí signály ze semaforů na stanoviště strojvedoucích.
O tom vím, ale já se zabývám hlavně konstrukcí a designem nových vozů metra, na to jsou jiní odborníci.

Staré ruské vlaky jsou vůbec po technické stránce velmi zastaralé.
Ano, vozy tohoto typu s ocelovou konstrukcí jezdily již v New Yorku někdy kolem roku 1915. Rusové se sice později inspirovali některými vylepšeními z třicátých let minulého století, která na soupravách metra provedli Němci. Ale i tak jsou jejich vlaky staré.

Proč tedy vlastně na počátku sedmdesátých let nakoupilo Československo vlaky metra z tehdejšího Sovětského svazu, když už tehdy bylo jasné, že jsou zastaralé?
Mohu jenom říci, že i tehdejší vládní zmocněnec pro metro Otakar Ferfecký byl z toho velmi velmi zoufalý, ale nemohl s tím nic dělat. Bylo to politické rozhodnutí z konce šedesátých let, na kterém se nejvíc podílel tehdejší komunistický šéf Prahy Antonín Kapek. Proto se přestaly vyvíjet naše prototypy vlaků metra a ani jsme nesměli dovézt moderní soupravy ze západních zemí. No, a následky tohoto amatérského rozhodnutí bude Dopravní podnik řešit ještě dlouhou dobu. Jako perličku bych dodal ještě jednu věc. Tehdy, asi v roce 1969, přijeli do Prahy dva mladí ruští inženýři, a ti mi zcela na rovinu přiznali, že u nich neumějí dělat kvalitní vlaky pro metro.

Nedávno také vyděsila svět zpráva o požáru metra v jihokorejském městě Tego, kde uhořelo na sto padesát lidí.
To byl ale jiný případ, tam zapálil vlak nějaký šílenec. Strojvedoucí utekl, a neotevřel lidem dveře z vagónů. Ten vlak ale stál těsně u stanice, a ne hluboko v tunelu.

Vy však kritizujete také nové soupravy metra, které jezdí na trase C?
Ano, protože jsou špatné. Je v nich malý prostor mezi sedadly a kvůli konstrukční chybě měly problémy s větráním.

Nová souprava metra M1 má moderní konstrukci z odlehčených materiálů. Používaný materiál je odolný proti ohni. Elektroinstalace a zabezpečovací zařízení řídí počítače.

Problémy s dveřmi jsou u starých ruských souprav poměrně časté. Většinou jde o to, že dveře nelze napoprvé zavřít, nebo se některé naopak neotevřou. (30. ledna 2003)

Původní vlaky ruské konstrukce vyrobené podle amerických vzorů z roku 1910.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue