Staré tramvaje nevyjedou kopec

  • 30
Praha - Metropole řeší zvláštní problém. Některé staré tramvaje nedokáží vyjet do kopce po nové trati, která se staví na Barrandov. Tato skutečnost může ovlivnit dopravu v celém městě. Problém by vyřešil nákup nových tramvají, který Dopravní podnik připravuje už několik let.

Jenže s prototypy nových nízkopodlažních vozů byly problémy, například v nich občas vypukl z ničeho nic požár, podnik proto výběrové řízení na vozy zrušil.

Do konce roku, kdy se má nová trať otevřít, tak nové tramvaje s největší pravděpodobností nebudou. Aby mohli cestující novou trať využívat, bude na ni podnik muset přesunout vozy z jiných částí města a přeorganizovat tak vlastně celou tramvajovou síť.

Podle odborníka na městskou dopravu Petra Preiningera hrozí, že dopravce nebude mít dost tramvají, aby zajistil dopravu i na nově otevřené trati na Barrandov. "Ne všechny typy vozů dokáží do prudkého kopce vyjet," potvrzuje problém Preininger.

Vzhledem k počtu obyvatel barrandovského sídliště by byly pro nové tramvajové linky nejvhodnější největší vozy - dlouhé kloubové tramvaje, které dnes jezdí například na lince X-B. Jenže právě tyto vozy se do barrandovského kopce nevyšplhají.

Technický ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek problémy popírá. "Je fakt, že už několik let nekupujeme nové tramvaje, ale zároveň ani nevyřazujeme staré, proto budeme mít dost vozů na to, abychom mohli jezdit i na Barrandov," říká Jílek.

Zároveň však přiznává, že staré tramvaje problémem jsou. Podle informací Dopravního podniku totiž lidé tramvajemi stále méně cestují, a to právě kvůli starým hlučným vozům.

Tramvaje jsou nejslabším článkem městské dopravy v hlavním městě. Dopravní podnik už šest let nekoupil ani jediný nový vůz. Současných devět set vozů je v průměru starých kolem dvaceti let.

Zatímco každoročně začínají jezdit v pražských ulicích desítky nových autobusů včetně nízkopodlažních, nejezdí v metropoli jediná tramvaj, kde by lidé, co špatně chodí, mohli pohodlně nastoupit.

Podle Petra Štěpánka ze Sdružení SOS je velkou chybou, že Dopravní podnik nekupuje nízkopodlažní tramvaje. "To je dalším důkazem toho, jak to ve skutečnosti vypadá s preferencí městské dopravy. Pražští radní pouze mluví," uvedl.

Zbytečně utratili sto milionů korun
Štěpánek také upozornil na velkou ostudu s nákupem čtyř kloubových nízkopodlažních tramvají, za které Dopravní podnik zaplatil sto milionů korun. Tyto vozy však nyní stojí ve vozovně, protože měly často poruchu a řidiči je často museli odstavovat z tratí.

Na některých tramvajových tratích také nemohly jet tyto soupravy proti sobě. Byly široké a v zatáčkách se nevyhly. Problémy s těmito tramvajemi mají i v Brně a Liberci. Jednu z těchto tramvají nyní opravuje výrobce v továrně na Zičíně.

Pražské tramvaje jsou v průměru dvacet let staré. Z devíti set čtyřiceti vozů, které může Dopravní podnik nasadit do provozu, je téměř polovina starší než třicet let. Rekordmanka na pražských kolejích vyjela poprvé na trať v roce 1962.

Dopravní podnik proto v minulém roce vyhlásil výběrové řízení na nové nízkopodlažní kloubové tramvaje, ale soutěž později zrušil. Podle technického ředitele Tomáše Jílka to bylo proto, že žádná ze tří společností nebyla schopna dodat tramvaje, které by mohly jezdit v Praze.

Typ vozu Škoda Inecon, kterou plzeňský výrobce již dodal do Ostravy, Plzně a Olomouce, podle Jílka v hlavním městě jezdit nemůže. "Technicky nemá na to, aby dokázala jezdit v kopcích," dodal Jílek. Podle původních plánů měl Dopravní podnik nakoupit letos i v příštích letech patnáct až dvacet tramvají ročně.

Proč městu chybí nové tramvaje
Poslední novou tramvaj koupil Dopravní podnik v roce 1997, od té doby nevyjel na pražské koleje jediný nový vůz. Podle Jílka je to tím, že domácí výrobce tramvají po krachu ČKD chybí a dovážené stroje ze zahraničí by byly moc drahé. "Taková tramvaj by stála asi osmdesát milionů korun, a na to nemáme peníze," tvrdí Jílek.

Dosud nejdražšími pražskými tramvajemi byly právě nepovedené nízkopodlažní vozy. Za každý z nich zaplatil mětský dopravce pětadvacet milionů korun.

Dopravní podnik se alespoň snaží zlepšit situaci tím, že v hostivařských dílnách kompletně opravuje nejstarší vozy, které po opravě vydrží v provozu o patnáct let déle. Zmodernizovaný vůz přijde mětskou kasu na čtyři a půl milionů korun.

Výstavba nových tramvajových tratí
Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera by měly první vlaky vyjet na Barrandovské sídliště již v prosinci letošního roku.

V nejbližších letech počítá město s výstavbou tří tramvajových tratí - do malešického sídliště na konečnou v Předlické, z Modřan na Lhotku, kde by tramvaje zajížděly ke stanici metra na nové trase D a na Smíchově z Laurovy rovněž k metru na Radlickou.

Město naopak nebude stavět novou tramvajovou trať do bohnického sídliště. "Tramvaje odtud měly vozit lidi na metro, ale tamější občané byli proti stavbě tramvajové trati," dodal Šteiner.

Podle něj v nejbližších letech magistrát také neobnoví tramvajovou trať na Václavském náměstí. "Zatím se nedokážeme shodnout se zastupiteli Prahy 1 na tom, kudy by tramvaj měla jezdit. Nechci, aby koleje vedly na Můstku a na Příkopech," míní Šteiner.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video