Někde dětským vědcům v bádání pomůže meteorologická stanice. Ilustrační foto.

Někde dětským vědcům v bádání pomůže meteorologická stanice. Ilustrační foto. | foto: Lumír Schulz , MF DNES

Staré škole odzvonilo. Mají přijít nové osnovy

  • 58
Skoro devět set tisíc školáků si jde dnes pro vysvědčení. Poslední zvonění zároveň symbolicky odzvoní i škole postaru. Od září by se v českých školách mělo učit podle nových osnov. Mají žákům nabídnout více možností volby, tvořivosti a interakce.

Někde dětským vědcům v bádání pomůže meteorologická stanice, jinde k pochopení pravěku přispěje modelování Věstonické venuše v keramické dílně.

Pod zaklínadlem Rámcový vzdělávací program během dvou let vytvořila každá základní škola dokument s vlastním plánem výuky s názvy jako Škola pro všechny, Škola pro každého nebo Škola pro život. Na papíře je tedy hotovo.

Proměna českých škol v moderní instituce, které budou žáky učit spíš samostatně myslet než biflovat data narození spisovatelů, však nejspíš není otázkou příštího roku.

Úspěšné pasujeme na rytíře
"Co se týče připravenosti k novému stylu práce, která respektuje žáka a jeho potřeby, stojíme na začátku nové cesty," myslí si Jan Tupý ze Státního pedagogického ústavu, který metodiky vzdělávacích programů připravoval.

Jejich sepsání neznamená okamžitou změnu způsobu práce všech učitelů. "Skutečný přerod bude trvat řadu let. Potvrzují to i zkušenosti ze zahraničí," dodává Tupý.

Ředitelé a ředitelky škol, které MF DNES oslovila, tvrdí, že jejich výuka už prvky nových vzdělávacích programů dávno má. "Nás od září velká změna nečeká, spoustu věcí už děláme. Není to v papíru, je to v lidech," říká ředitel malé základní školy ze Semic Jiří Počarovský.

Meteorologická budka
"Program máme hotový, ale zkušenosti budeme sbírat rok po roce," dodává. Také v brněnské škole v Řehořově ulici budou podle ředitele Josefa Binka jen rozvíjet, co dříve začali.

"Už tři roky se o to snažíme. Třeba děti nadané na matematiku motivujeme i k počítání mimo výuku, vyhlašujeme na internetu soutěž MateMagic. Úspěšné pasujeme na rytíře," uvádí příklad.

U školy také zbudovali meteorologickou budku, ve které děti měří teplotu a vedou o tom záznamy. "Podílejí se tak na mapování změny klimatu v oblasti, což je pro ně cenné, protože vědí, že to má nějaký účel," popisuje Josef Binek.

Dějepis a modelování
Popisuje tak principy, na kterých je nový vzdělávací program založen: interaktivita, tvořivost, možnost výběru (aby se mohly "vyřádit" prakticky založené děti, ale v teoretických předmětech i mladí vědátoři).

Cílem je odklon od encyklopedického vzdělávání k výuce v souvislostech, k prolínání předmětů.

Na výuce dějepisu to ilustruje zástupkyně ředitele ze ZŠ Plzeňská v Praze Magda Fuksíková. "I v dějepise můžeme sázet na naši již rozjetou keramickou dílnu. Když se děti učily o pravěku, v keramické dílně si vymodelovaly sochu Věstonické venuše. Z výletů a exkurzí pak mohou zpracovat projekty o architektonických památkách."

Slabá motivace
V Klánovicích už mají "stavbu" školního vzdělávacího programu hotovou. "Už zbývá jen někde nasadit okno. To zvládneme v přípravných týdnech,“" říká ředitel Michal Černý.

Pochlubí se, že jeho škola už nové principy praktikuje deset let. "Teď jsme navíc absolvovali různá školení, posílilo to každopádně týmovou spolupráci učitelů, to by děti mohly poznat."

Ředitelé mají pocit, že školy byly ze strany ministerstva velmi chabě motivovány, za přípravu vzdělávacích programů nedostaly peníze. "Také nám přibude hodin, ale nedostaneme peníze navíc. Bude problém učitele zaplatit," říká Černý.

Ministryně školství Dana Kuchtová tvrdí, že se snažili rozpočty škol, kde přibývá hodin, navýšit. Připouští, že se může stát, že někde peníze chybějí.

"Není to ale obecné. Slibuji, že tam, kde je to špatné, se pokusím jednat s obcemi a kraji. A sama za sebe slibuji, že školy s dobrými projekty dostanou peníze, které máme z evropských fondů," dodává Kuchtová.

Co přináší nové osnovy

Učení bez stresů - Žáci se mají vzdělávat v pohodě, podle vlastních možností a sil, s příjemnými prožitky (a následně i vzpomínkami na školu), měli by k tomu mít dostatek rad i pomoci.

Vlastní cesta - I handicapovaný žák by měl mít možnost dosáhnout ve škole svého maxima, učit se s ostatními, ale podle svých možností.

Lepší motivace - Žáci by měli vědět, proč se určité věci učí, k čemu jim mohou být v životě.

Učení v souvislostech - Místo encyklopedického vzdělávání a biflování dat a vzorečků, jako tomu bylo mnohde dosud, se mají děti vést k učení v souvislostech, v dobovém a společenském kontextu.

Cizí jazyky, více informací - "Nová" škola má dát žákům kvalitní jazykovou přípravu, ale i schopnost pracovat s informacemi a s informačními zdroji. Děti by měly být schopny se uplatnit v moderní informační společnosti.

Tolerance k ostatním - Děti se mají ve škole učit vstřícnosti a toleranci k druhým, i odlišným lidem, schopnosti se domluvit a také se umět odpovědně rozhodnout. Měly by získat schopnost být zdravě kritické.

Zdraví, příroda, kultura - Děti by se měly učit rozhodovat se ve prospěch svého zdraví, zdraví ostatních lidí, k ochraně přírody i kulturních hodnot.

Spravedlivější hodnocení - Učitelé by měli žáky hodnotit podle jejich individuálních schopností, nikoliv podle jednotného metru. Mají vést žáky k aktivitě, možnosti podílet se na přípravě, výuce i hodnocení.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video